АНАЛІЗ регуляторного впливу проєкту регуляторного акту – рішення Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області «Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI «Про затвердження форми угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією»

Аналіз регуляторного впливу  підготовлено відповідно вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Методики проведення аналізу регуляторного впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 р. № 308 ( зі змінами та доповненнями від 16.12.2015р. № 1151).

Назва регуляторного акту – «Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI «Про затвердження форми угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією»

Регуляторний орган – Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області.

Розробник регуляторного акту – відділ соціально-економічного розвитку виконавчого комітету Теплодарської  міської ради Одеського району Одеської області .спільно з управлінням житлово-комунального господарства, землеустрою та майна Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області.

І. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання 

            Цивільний кодекс України у ч.1 ст.319 передбачає право кожного власника розпоряджатися нерухомим майном чи його частиною на власний розсуд. Аналогічна норма  міститься у ст.150 Житлового Кодексу України.

Проте, це не означає, що зі своїм власним житлом або його частиною можна зробити та переобладнати  у будь що. Стаття 320 ЦКУ хоч  і констатує право власника «використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності», однак дає уточнення, що «крім випадків встановлених законом».

На сьогоднішній день, перелік  випадків, які обмежують право власника житлового приміщення міститься у нормах ЦКУ (ст.383) та ЖКУ (ст.6), в яких чітко вказано, що обмеження використання житла стосується організації промислового виробництва або потреб промислового характеру.

Якщо житлове приміщення знаходиться на першому поверсі багатоквартирного будинку і є намір переобладнати його у офіс, магазин чи перукарню, спочатку потрібно переоформити його з житлового фону у нежитловий. На території Теплодарської міської територіальної громади є суб’єкти господарювання, які використовують житлове приміщення, яке розташоване на першому поверсі багатоповерхового будинку для ведення бізнесу (магазин, салони краси, аптеки).

В зв’язку з чим, 26.01.2012 року було затверджено рішення Теплодарської міської ради «Про затвердження форми угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирному будинку з прилеглою територією» і вже  з 01.02.2012 року з 8 суб’єктами господарської діяльності було укладено 8 угод, які сплачували до міського бюджету плату у розмірі  за встановленими розрахунками (формулою). У 2019 році до міського бюджету було сплачено близько 16,3 тис.грн.

Під час проведення чергового періодичного відстеження було встановлено, що починаючи з 2020 року дію угод припинено у зв’язку з тим, що відповідно п. 287.8 ст.287 Податкового кодексу України (ПКУ) власник нежилого приміщення (його частини) у багатоквартирному жилому будинку сплачує до бюджету земельний податок за площі під такими приміщеннями ( їх частинами) з урахуванням пропорційної частки прибудинкової території  з дати державної реєстрації прав  власності на нерухоме майно за встановленими міською радою ставками.

Тому на підставі вищезазначеного, даний регуляторний акт  не відповідає діючому Податковому законодавству та є неактуальним у зв’язку з чим і виникла необхідність розроблення та подальшого прийняття проєкту регуляторного акту – рішення Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області « Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI «Про затвердження форми угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» з дотриманням процедури та вимог Державної регуляторної політики та приведення нормативно-правових актів Теплодарської міської ради у відповідність діючому законодавству.

Основні групи на які проблема справляє вплив

Групи, підгрупи

Так

Ні

Громада

 

+

Держава

 (органи місцевого самоврядування)

+

 

Суб’єкти господарської діяльності

+

 

у т.ч. малого підприємництва

+

 

ІІ. Визначення цілей державного регулювання

Проєкт рішення Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області «Про визначення таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1-VI «Про затвердження форм  угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» розроблено з метою приведення до норм діючого законодавства нормативно-правових актів Теплодарської міської ради.

ІІІ. Прийняті альтернативні способи досягнення зазначених цілей, переваги обраного способу.

1.Визначення альтернативних способів

Альтернатива

Опис альтернативи

Альтернатива 1

невтручання, залишення існуючої ситуації без змін

Зазначений спосіб є неприйнятим. Дана альтернатива не відповідає визначеним цілям регуляторного акту, а саме вимогам діючого Податкового законодавства.

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акту

Прийняття рішення Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області «Про визначення таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1-VI «Про затвердження форм  угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» приведе до забезпечення досягнення цілей державного регулювання.

Єдиним варіантом врегулювання визначеної проблеми є прийняття зазначеного регуляторного акту.

  1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на інтереси держави

 ( органи місцевого самоврядування)

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

невтручання, залишення існуючої ситуації без змін

Відсутні

Невідповідність нормативно-правової бази Теплодарської міської ради вимогам діючого законодавства як у сфері Державного регулювання так і Податкового Кодексу

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акту

Приведення нормативно-правових актів Теплодарської міської ради до вимог ЗУ «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Здійснення надходжень до місцевого бюджету відповідно діючого Податкового законодавства

Відсутні

Оцінка впливу на сферу інтересів громади

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

невтручання, залишення існуючої ситуації без змін

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акту

Відсутні

Відсутні

Оцінка впливу на сферу інтересів бізнесу 

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість СГД, що підпадають під дію регуляторного акту, осіб

 

 

 

8*

 

Питома вага від загальної кількості, %

 

 

 

 

 

*- дані управління ЖКГ, землевпорядкування та майна Теплодарської міської ради

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

невтручання, залишення існуючої ситуації без змін

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акту

Сплата земельного податку за встановленими ставками  рішенням Теплодарської міської ради, що відповідає нормам діючого законодавства

Даний регуляторний акт призведе до скасування обов’язкових вимог суб’єкта господарювання щодо виконання норм цього регулювання, відповідно ніяких витрат СГД в рамках цього регулювання не несе.

Витрати за вищезазначеними альтернативами для великого та середнього бізнесу відсутні.

IV.Вибір найбільш альтернативного способу досягнення цілей 

Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);

3 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже  повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);

2 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);

1 – цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати). 

Рейтинг результативності досягнення цілей під час вирішення проблем

Бал результативності за 4 бальною системою

Коментарі щодо присвоєного відповідного бала

Альтернатива 1

невтручання, залишення існуючої ситуації без змін

1

Дана альтернатива є неприйнятою у зв’язку з тим, що не буде досягнуто цілей правового регулювання

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акту

4

Дотримання вимог діючого Податкового законодавства, а саме:наповнення міського бюджету відповідно встановлених Теплодарською міською радою ставок земельного податку. Забезпечення цілей державного регулювання.

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи (причини відмови від альтернативи)

Оцінка ризиків зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акту

Альтернатива 1

невтручання, залишення існуючої ситуації без змін

Існування проблеми

Ризик зовнішніх чинників на дію регуляторного акту відсутній

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акту

Вирішення проблеми державного регулювання

Ризик зовнішніх чинників на дію регуляторного акту відсутній

 У результаті досягнення визначених цілей буде отримано загальний позитивний ефект від запровадження даного регуляторного акту.

На даний час не має об’єктивних обставин які б перешкоджали впровадженню та виконанню вимог цього регуляторного органами влади, фізичними та юридичними особами, запровадження регуляторного акта не передбачає заподіяння шкоди у наслідку його дії.

V.Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми 

Механізмом  розв’язання вказаної вище проблеми є ухвалення рішення Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області «Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI « Про затвердження форм  угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» відповідно до вимог чинного законодавства.

Організаційні заходи для впровадження регулювання: 

  • розробка проєкту регуляторного акту «Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI « Про затвердження форм угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» та обговорення його на засіданні постійної депутатської комісії з питань діяльності регуляторної політики Теплодарської міської ради з дотриманням принципів державної регуляторної політики;
  • опублікування даного проєкту в засобах масової інформації та/або в мережі Інтернет з метою отримання зауважень та пропозицій;
  • розгляд винесених з боку суб’єктів підприємницької діяльності пропозицій та зауважень;
  • направлення до Державної регуляторної служби України для отримання пропозицій/ зауважень щодо удосконалення проекту відповідно до принципів державної регуляторної політики;
  • розгляд отриманих пропозицій/зауважень розробником регуляторного акту та відповідальною постійною депутатською комісією;
  • підготовка висновку щодо відповідності проєкту регуляторного акту ст.4 та 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;
  • затвердження проєкту регуляторного акту «Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI « Про затвердження форм угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» на черговій сесії Теплодарської міської ради;
  • оприлюднення прийнятого регуляторного акту в засобах масової інформації ( на офіційному сайті Теплодарської міської ради).
  1. VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів якими розпоряджаються фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги.

Додаткового фінансування, введення в дію запропонованого регуляторного акта не потребує з бюджету, оскільки здійснюватиметься в межах повноважень органів місцевого самоврядування.

Витрати на одного суб’єкта господарювання малого,великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акту відсутні у зв’язку з тим, що даний регуляторний акт призведе до скасування обов’язкових вимог суб’єкта господарювання щодо виконання норм цього регулювання.

VII. Обгрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта 

Рішення Теплодарської міської ради «Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI « Про затвердження форм  угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» набирає чинності з дня його офіційного опублікування. Строк дії рішення не обмежений у часі, що обумовлено регулюванням відносин, які мають перманентний характер.

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акту.

Основним показником результативності дії даного регуляторного акту перш за все є втрата чинності рішення Теплодарської міської ради від 26.01.2012 № 198/1- VI « Про затвердження форм  угоди на використання нежилих приміщень в багатоквартирних жилих будинках з прилеглою територією» та рівень проінформованності суб’єктів господарської діяльності з основних положень акта (середній).

ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта. 

Базове відстеження результативності дії даного регуляторного акту буде здійснюватися після набрання  ним чинності,  здійснення повторного та періодичного відстеження не передбачається.

 

 

Міський голова                                                                                         Олександр ЧУЙКО

 

 

 

НАМАЗОВА

705-34-60