АНАЛІЗ Регуляторного впливу до проекту регуляторного акту – рішення Теплодарської міської ради «Про встановлення ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців на території Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області »

АНАЛІЗ

Регуляторного впливу до проекту регуляторного акту – рішення Теплодарської міської ради «Про встановлення ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців на території Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області »

 

Назва регуляторного акту – «Про  встановлення ставок єдиного податку на території Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області»

Регуляторний орган – Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області.

Розробник регуляторного акту – відділ соціально-економічного розвитку виконавчого комітету Теплодарської міської ради одеського району Одеської області» 

І. Визначення проблеми, яку передбачається розв»язати шляхом регулювання.

Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» та Податковим кодексом України повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів покладено на органи місцевого самоврядування.

Згідно ст. 10 Податкового кодексу України до місцевих податків належить єдиний податок.

 Відповідно до пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України (ПКУ) рішення про встановлення місцевих податків та зборів  та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів приймаються органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень. Такі рішення офіційно оприлюднюється до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів або змін

            Відповідно до п.12.3.5. ст.12 ПКУ якщо міська рада не  прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та зборів, що є обов’язковим, такі податки справляються із застосуванням їх мінімальних ставок.

Але Законом України від 17.12.2020 № 1117- IX внесені зміни до Податкового кодексу України  щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві яким встановлено, що якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.

Рішенням Теплодарської міської ради від 01.07.2020 № 724-VІІ встановлено ставки єдиного податку на території м.Теплодар, які діють з 01.01.2021 року по теперішній час.

            Місцеві податки та збори, у тому числі,  єдиний податок, зараховуються в повному обсязі до місцевого бюджету та є бюджето-формуючим джерелом, забезпечують збалансованість дохідної частини бюджету та задоволення нагальних потреб міської громади. Відповідно даних наданих фінансовим управлінням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області надходження до бюджету від сплати єдиного податку за 2021 рік становлять 9 306,67 тис.грн. Рішенням Теплодарської міської ради від 01.07.2020 року № 724- VII встановлено  розмір ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців платників І групи – 10% від прожиткового мінімуму доходів громадян, встановленого станом на 1 січня поточного року, для платників ІІ групи – використано диференційований підхід ( від 8-20% від мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року). Також слід зазначити, що починаючи з 2011 року розмір встановлених ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців, які є платниками І та ІІ групи не змінювався, але на даний час, з метою забезпечення збалансованості видатків та доходів в міському бюджеті виникла необхідність перегляду розміру ставок єдиного податку для фізичних осіб – підприємців, які є платниками І та ІІ групи.

Зазначеним регуляторним актом планується залишити розмір ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців, які є платниками І групи незмінними, тобто 10 % від прожиткового мінімуму працездатних осіб станом на 1 січня поточного року. При встановленні розміру ставки єдиного податку для фізичних осіб-підприємців, які є платниками ІІ групи, з метою уникнення податкового навантаження на суб’єкти господарювання планується залишити диференційований підхід, та з метою недопущення встановлення пріоритету між видами економічної діяльності – збільшити розмір  ставок на 2% (143,52 грн) по всім видам економічної діяльності, залишивши 20% від мінімальної заробітної плати станом на 1 січня поточного року граничною ставкою для платників єдиного податку ІІ групи, (відповідно Постанови КМУ від 31.05.2021 №548 схвалено Бюджетну Декларацію на 2022-2024 роки, якою визначено розмір мінімальної заробітної плати станом на 01.01.2023 року – 7176,00 грн, розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб – 2684,00 грн)

Прийняття цього регуляторного акту надасть можливість здійснення контролю за додержанням правил розрахунку та сплати єдиного податку, поповнити місцевий бюджет,  що у свою чергу надасть можливість спрямувати отримані кошти від сплати єдиного податку на вирішення соціальних проблем територіальної громади та покращення інфраструктури міста.

Відповідно до даних фінансового управління виконавчого комітету Теплодарської міської ради одеського району Одеської області за 2021 рік надходження від сплати єдиного податку до місцевого бюджету становить 9306,67 тис.грн. З них фізичними особами-підприємцями сплачено 8 381,61 тис.грн. Фізичними особами-підприємцями , які є платниками І групи – 311 144,65 грн.(100 осіб), платниками ІІ групи – 2 854003,72 грн.(283 особи)

Основні групи (підгрупи) на яких проблема справляє вплив

Групи (підгрупи)

 

так

 

ні

 

Громадяни

V

 

Держава

V

 

СГД (фізичні особи – підприємці) у т.ч. суб»єкти малого підприємництва

V

 

Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів:

Застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми не є можливим, оскільки здійснення вищезазначених заходів є засобом державного регулювання та відповідно до Податкового кодексу України є компетенцією селищної ради.

Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:

Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючого регуляторного акту з огляду на вимоги Податкового кодексу України. А саме, у разі, якщо селищна рада у термін до 15 липня не прийняла та до 25 липня не оприлюднила рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік, такі податки справляються, виходячи з норми Податкового кодексу України, із застосуванням їх мінімальних ставок та без застосування відповідних коефіцієнтів. Але Законом України від 17.12.2020 № 1117- IX внесені зміни до Податкового кодексу України  щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві яким встановлено, що якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення. Так у разі не прийняття запропонованого регуляторного акту на території Теплодарської міської ради будуть діяти ставки єдиного податку, встановлені рішенням Теплодарської міської ради від 01.07.2020р. № 724-VII

Відповідно до пункту 293.2 статті 293 Податкового кодексу України фіксовані ставки єдиного податку встановлюються радами об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, для фізичних осіб – підприємців, які здійснюють господарську діяльність, залежно від виду господарської діяльності, з розрахунку на календарний місяць:

1) для першої групи платників єдиного податку – у межах до 10 відсотків розміру прожиткового мінімуму;

2) для другої групи платників єдиного податку – у межах до 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати.

У разі здійснення платниками єдиного податку першої і другої груп кількох видів господарської діяльності застосовується максимальний розмір ставки єдиного податку, встановлений для таких видів господарської діяльності відповідно до пункту 293.6. статті 393 Податкового кодексу України.

Враховуючи той факт, що мінімальна заробітна плата та прожитковий рівень на 01.01.2022 року будуть збільшені, відповідно до селищного бюджету єдиного податку планується отримати 4146,8 тис.гривень. Це дозволить зміцнити ресурсну базу місцевого бюджету, оскільки цей вид надходжень є одним з податків, що займає значну частку в податках і зборах бюджету селищної ради.

Аналіз витрат до місцевого бюджету                

 У разі  не прийняття регуляторного акту

 

 

2021 рік (фактичні показники)

2023 рік (прогнозні показники)

Фізичні особи-підприємці платники єдиного податку:

Кількість платників

Сума надходжень, грн.

Кількість платників

Ставка

Податку

грн./міс.

Сума надходжень

грн./рік

І група

10% від прожиткового мінімуму доходів громадян працездатного віку *

100

311 144,65

110

268,40

354 288,00

ІІ група   розмір ставки залежить від виду економічної діяльності та розраховується від мін.з/плати станом на 1 січня поточного року**

 

 

 

 

 

5%

1

3125,00

1

358,80

4305,60

8%

2

8340,00

2

574,08

1377,92

10%

10

29396,00

12

717,60

103334,40

12%

9

40725,00

10

861,12

103334,40

14%

19

255094,30

22

1004,64

265224,96

15%

26

121391,43

28

1076,40

361670,40

16%

12

82777,21

14

1148,16

192890,88

17%

1

450,00

1

1219,92

14639,04

20%

203

2312704,78

203

1435,20

3496147,20

Всього платники ІІ групи

283

2 854 003,72

293

 

4 542 924,80

РАЗОМ

383

3 165 148,37

403

 

4 897 212,80

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У разі прийняття запропонованого регуляторного акту

 

 

2023 рік (прогнозні показники)

Фізичні особи-підприємці платники єдиного податку:

Кількість платників

Ставка

Податку

Грн./міс.

Сума надходжень

Грн./рік

І група

10% від прожиткового мінімуму доходів громадян працездатного віку*

110

268,40

354 288,00

ІІ група   розмір ставки залежить від виду економічної діяльності та розраховується від мін.з/плати станом на 1 січня поточного року**

 

 

 

5%

8%

10%

3

717,60

25833,60

12%

12

861,12

124001,28

14%

10

1004,64

120556,80

16%

22

1148,16

303114,24

17%

28

1219,92

409893,12

18%

14

1291,68

217002,24

19%

1

1363,44

16361,28

20%

203

1435,20

3 496 147,20

Всього платники ІІ групи

293

 

4 712 909,76

РАЗОМ

403

 

5 067 197,76

*- розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2023р. – 2684,00 грн.

** – розмір мінімальної з/плати станом на 01.01.2023 р. – 7176,00 грн

 

 

 

 

 

                   

З метою безумовного виконання вимог Податкового кодексу України та недопущення суперечливих ситуацій, а також з метою вирішення проблем щодо врегулювання питань справляння місцевих податків та зборів в межах Теплодарської міської ради і пропонується прийняття рішення міської ради «Про встановлення ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців на території Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області»

 ІІ. Цілі державного регулювання

В першу чергу ціллю державного регулювання є дотримання норм Податкового кодексу України, а також забезпечення повноважень Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області шляхом створення джерел наповнення міського бюджету та виконання соціальних програм за рахунок введення місцевого податку.

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

  1. Визначення альтернативних способів 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Не прийняття регуляторного акту (залишити існуючу ситуацію без змін)

Податок справлятиметься за ставками, встановленими рішенням Теплодарської міської ради Одеської області від 01.07.2020р.Відповідно вищезазначеним таблицям витрат місцевого бюджету, прогнозні показники надходжень до місцевого бюджету від сплати єдиного податку фізичними особами-підприємцями, які є платниками І та ІІ групи становитимуть у 2023 році 4 897 212,80 грн. У разі прийняття регуляторного акту  – 5 067 197,76грн. Тобто місцевий бюджет може недоотримати 169 984,96  грн. 

 

Прийняття регуляторного акту відповідно до Податкового кодексу України з діючими у 2020 році ставками для платників єдиного податку І групи (10% – від прожиткового мінімуму доходів громадян) та  використовуючи диференційований підхід за видами економічної діяльності  для платників єдиного податку ІІ групи ( від 10% до 20%)

Забезпечення додержання цілей регулювання, сталі надходження до міського бюджету без погіршення умов для розвитку та функціонування мікробізнесу. Належне фінансування програм соціально-економічного розвитку.

 

  1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей.

Опис вигод та витрат за кожною альтернативою для сфер інтересів держави, громадян та суб»єктів господарської діяльності

 Оцінка впливу на сферу інтересів держави

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Не прийняття регуляторного акту(залишення існуючої ситуації без змін)

Відсутні

Податок справлятиметься за ставками, встановленими рішенням Теплодарської міської ради Одеської області від 01.07.2020р. Бюджет недоотримає близько 0,2 млн.грн., що не дасть змогу в подальшому реалізувати соціально – економічні та культурні програми в повному обсязі.

Прийняття регуляторного акту відповідно до Податкового кодексу України з діючими у 2020 році ставками для платників єдиного податку І групи (10% – від прожиткового мінімуму доходів громадян) та  використовуючи диференційований підхід за видами економічної діяльності  для платників єдиного податку ІІ групи (від 10% до 20%)

Забезпечення додержання цілей регулювання, сталі надходження до міського бюджету без погіршення умов для розвитку та функціонування мікробізнесу. Належне фінансування програм соціально-економічного розвитку.

Адміністративні витрати

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громади

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Не прийняття регуляторного акту(залишення існуючої ситуації без змін)

Відсутні

Недостатнє виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку громади.

Прийняття регуляторного акту відповідно до Податкового кодексу України з діючими у 2020 році ставками для платників єдиного податку І групи (10% – від прожиткового мінімуму доходів громадян) та  використовуючи диференційований підхід за видами економічної діяльності  для платників єдиного податку ІІ групи (від 10% до20%)

Забезпечення додержання цілей регулювання, сталі надходження до міського бюджету. Належне фінансування програм соціально-економічного розвитку.

Відсутні

  

Оцінка впливу на сферу інтересів суб»єктів господарської діяльності.

  

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб»єктів господарювання, що підлягають під дію регулювання, одиниць (ФОП)

 

 

 

 

 

 

 

403

(прогнозна кількість у 2023 році)

 

403

(прогнозна кількість у 2023 році)

Питома вага групи у загальній кількості,%

 

 

 

 

 

100

 

100

  

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Не прийняття регуляторного акту(залишення існуючої ситуації без змін)

Суб»єкти господарської діяльності – платники єдиного податку ь сплачуватимуть  у 2023 році податок за ставками 2020 року

Витрати на сплату єдиного податку.

Прийняття регуляторного акту відповідно до Податкового кодексу України з діючими у 2020 році ставками для платників єдиного податку І  групи (10%) та використовуючи диференційований підхід за видами економічної діяльності для ІІ групи ( від 10% до 20% від мін з/п встановленої на 01.01.2023 року.)

Дана альтернатива надасть можливість розподілу податкового навантаження між  суб»єктами господарської діяльності, які є платниками єдиного податку ІІ групи за видами їх економічної діяльності.

Оплата податку. Прогнозно:

І група – 268,40 грн./міс.

 СГД, що є платниками єдиного податку ІІ групи сплачуватимуть його відповідно ставок затверджених за видами економічної діяльності.:

від 10 % – 717,60 грн/ міс.

до 20% – 1435,20 грн/міс.

 Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності при залишенні ситуації без змін  (альтернатива 1)

 Для СГД – платників І групи

% від прожиткового мін. встановленого станом на 01.01.2023р.

Сума сплати податку за 1 місяць, грн.

Сума сплати податку за 1 рік, грн

Прогнозна кількість платників податку на 2023 рік, осіб

Річний розмір надходжень,грн

10%

268,40

3220,80

110

354 288,00

Для СГД – платників ІІ групи

% від мін. з/пл.. встановленої станом на 01.01.2023р.

Сума сплати податку за 1 місяць,грн..

Сума сплати податку за 1 рік, грн

Прогнозна кількість платників податку на 2023 рік, осіб

Річний розмір надходжень,грн

5

358,80

4305,60

1

4305,60

8

574,08

6888,96

2

1377,92

10

717,60

8611,20

12

103334,40

12

861,12

10333,44

10

103334,40

14

1004,64

12055,68

22

265224,96

15

1076,40

12916,80

28

361670,40

16

1148,16

14926,08

14

192890,88

17

1219,92

14639,04

1

14639,04

20

1435,20

17222,40

203

3496147,20

Разом

 

 

293

4 542 924,80

Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності при встановленні  ставок єдиного податку для платників І групи -10% від прожиткового мінімуму, для платників податку ІІ групи використовуючи диференційований підхід ( від 10% до 20% від мін. з/плати) (альтернатива 2)

 Для СГД – платників І групи

% від прожиткового мін. встановленого станом на 01.01.2023р.

Сума сплати податку за 1 місяць, грн.

Сума сплати податку за 1 рік, грн

Прогнозна кількість платників податку на 2023 рік, осіб

Річний розмір надходжень,грн

10%

268,40

3220,80

110

354 288,00

 Для СГД – платників ІІ групи 

% від мін. з/пл.. встановленої станом на 01.01.2023р.

Сума сплати податку за 1 місяць,грн..

Сума сплати податку за 1 рік, грн

Прогнозна кількість платників податку на 2023 рік, осіб

Річний розмір надходжень,грн

5

8

10

717,60

 

3

25833,60

12

861,12

 

12

124001,28

14

1004,64

 

10

120556,80

16

1148,16

 

22

303114,24

17

1219,92

 

28

409893,12

18

1291,68

 

14

217002,24

19

1363,44

 

1

16361,28

20

1435,20

 

203

3 496 147,20

Разом

 

 

293

4 712 909,76

 

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат,грн..

Альтернатива 1. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва  згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

                            –

Альтернатива 2. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

                          –

Альтернатива 3. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва  згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

 

  1. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Здійснити вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.

Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);

3 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже  повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);

2 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);

1 – цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

Рейтинг результативності досягнення цілей під час вирішення проблеми

Бал результативности за 4 бальною системою

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива1

1

Даною альтернативою цілі правового регулювання будуть досягнені не  повною мірою.

Альтернатива 2

3

Встановлені цілі будуть досягнуті майже повною мірою шляхом прийняття данного регуляторного акту, яким планується збільшити ставки податку на 2 % по кожному виду економічної діяльності, використовуючи диференціьйований підхід для ІІ групи платників. Дана ситуація надасть можливість суб»єктам господарювання порівняти ставки податку з іншими адміністраціями ( які затвердили ставки єдиного податку для платників ІІ групи за максимальними розмірами – 20% незалежно від видів економічної діяльносі) та вирішити питання початку бізнесу на території Теплодарської міської ради.

 

Таким чином прийняття даного регуляторного акту не потребує значних фінансових витрат з місцевого бюджету. Головним результатом прийняття цього рішення є встаовлення ставок єдиного податку на території м.Теплодар та відповідність його чинному законодавству.

 

Оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію

в рамках проведення аналізу регуляторного впливу

 

Категоріявпливу

Відповідь

 

1

2

А. Обмежує кількість або звужує коло постачальників.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

 

1. Надає суб’єкту господарювання виключні права на поставку товарів чи послуг

Ні

2. Запроваджує режим ліцензування, надання дозволу або вимог упого-дження підприємницької діяльності з органами влади

Ні

3. Обмежує здатність окремих категорій підприємців постачати товари чи надавати послуги (звужує коло учасників ринку)

Ні

 

4. Значно підвищує вартість входження в ринок або виходу з нього

Ні

5. Створює географічний бар’єр для постачання товарів, виконання робіт, надання послуг або інвестицій

Ні

Б. Обмежує здатність постачальників конкурувати.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

 

1. Обмежуєздатністьпідприємціввизначатиціни на товари та послуги

Ні

2. Обмежує можливість постачальників рекламувати або здійснювати маркетинг товарів чи послуг

Ні

3. Установлює стандарти якості, що надають необґрунтовану перевагу окремим постачальникам порівняно з іншими, або стандарти вищого рівня якості, ніж той, який обрали б окремі достатньо поінформовані споживачі

Ні

 

4. Суттєво збільшує витрати окремих суб’єктів підприємництва порівняно з іншими (зокрема внаслідок дискримінаційного ставлення до діючих та нових учасників ринку)

Ні

В. Зменшує мотивацію постачальників до активної конкуренції.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

1. Запроваджує режим саморегулюванняабоспільногорегулювання

Ні

2. Вимагає або заохочує публікувати інформацію про обсяги виробництва чи реалізацію, ціни та витрати підприємств

Ні

Г. Обмежує вибір та доступ споживачів до необхідної інформації.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

1. Обмежує здатність споживачів вирішувати в кого купувати товар

Ні

2. Знижує мобільність споживачів у наслідок підвищення прямих або не прямих витрат на заміну постачальника

Ні

 

3. Суттєво обмежує чи змінює інформацію, необхідну для ухвалення раціонального рішення щодо придбання чи продажу товарів

Ні

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива № 1

 

 

Для органу місцевого самоврядування

Відсутні

Для громадян

Відсутні

Для суб’єктів господарювання

Сплата податку за існуючими ставками

 

Для органу місцевого самоврядування

Витрати пов’язані з недостатніми надходженнями до бюджету.

Для громадян

Витрати відсутні

Для суб’єктів господарювання

Сплата податку

 

Проблема не вирішується в повній мірі. Втрата надходжень до бюджету міської  ради близько 0,2 млн. грн. буде причиною недостатнього фінансування місцевих Програм соціально-економічного та культурного розвитку.

 

Альтернатива № 2

 

 

Вирішення проблемних питань громади за рахунок збільшення дохідної частини бюджету міської ради

 

Для органу місцевого самоврядування:

Витрати пов’язані з розробкою проекту регуляторного акта (витрати робочого часу спеціалістів пов’язані з підготовкою регуляторного акта).

Для громадян

Витрати відсутні

Для суб’єктів господарювання

Сплата податку

Цей     регуляторний            акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної    регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей,            збільшить надходження до бюджету міської ради.

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

Відмова від цієї альтернативи. Невідповідність потребам у розв’язанні визначеної проблеми принципам державної регуляторної політики

Х

Прийняття регуляторного акта,

який    забезпечує

принципи державної

регуляторної політики та сучасні вимоги     до

ефективного державного

управління

Вибір цієї альтернативи.

 

Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики.

Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей.

Зміни у законодавчих актах України, політична та економічна ситуація в країні.

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать роз’яснення визначеної проблеми

Для досягнення мети, визначеної у другому розділі Аналізу регуляторного впливу проектом цього регуляторного акту пропонується затвердити рішення Теплодарської міської ради «Про порядок обчислення та сплати збору за місця для паркування транспортних засобів на території  Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області». Зазначений проект регуляторного акту містить Положення. В Положенні визначена ставка вказаного збору. У зв’язку із цим аналіз регуляторного впливу підготовлено щодо норм, що врегульовують вказані відносини. 

 

VI. Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми років.

Проєкт та аналіз регуляторного впливу буде розміщено на офіційному сайті Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області в підрозділі «Регуляторна політика».

Ухвалене рішення міської ради буде оприлюднено на офіційному веб-сайті Теплодарської міської ради та її виконавчого комітету, підрозділ «Регуляторна політика» та розділі «рішення» www.trada.gov.ua у встановлений законодавством термін.

Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної податкової служби, органами місцевого самоврядування, так і суб’єктами господарювання

 

VII. Оцінка ризику впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акту.

 Найбільший вплив зовнішніх факторів на виконання регуляторного акту можливий при виникнення змін у податковому законодавстві та економічна та політична ситуації в країні. Крім того, на дію регуляторного акту  має значний вплив на рівень платоспроможності населення та призводить до закриття підприємств у зв»язку з банкрутством.

            При необхідності, у зв»язку зі значеними чинниками до регуляторного акту будуть внесені необхідні зміни.

VIII.Оцінка виконання вимог регуляторного акту залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи місцевого самоврядування, суб»єкти господарювання, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги.

 

            Реалізація запропонованого регуляторного акту не потребує значних матеріальних та фінансових витрат органів місцевого самоврядування з бюджету міста. Адміністрування плати єдиного податку проводиться Чорноморським управлінням ГУДФС в Одеській області. Додаткові витрати з боку Держави також не передбачено.

            Витрати суб»єктів господарської діяльності малого бізнесу на реалізацію вимог даного регуляторного акту приведені в додатку 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (М-Тест)

 

ІХ. Обгрунтування запропонованого строку дії регуляторного акту.

Рішення набирає чинності з 01.01.2023 року та відповідно Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» в подальшому якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в яком планується застосування місцевих податків та/або зборів, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов’язковим згідно з нормами Податкового кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких податків та/або зборів.

Х. Визначення показників результативності дії регуляторного акта. 

Виходячи з цілей державного регулювання, визначених у другому розділі аналізу, для відстеження результативності даного регуляторного акту визначено такі прогнозні показники:

 

Показники

2023 рік (орієнтовні значення)

Розмір надходжень від сплати єдиного податку ФОП І та ІІ групи до місцевого бюджету,грн..

5057197,76

Кількість платників єдиного податку, на які поширюється дія регуляторного акту

403

Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб»єктами господарської діяльності, пов»язаних з виконанням вимог акта(1,5х44,85х1х500),грн

271110,83

Рівень поінформованості суб»єктів господарської діяльності з основних положень акта (повідомлення, проект рішення та аналіз регуляторного впливу було опубліковано на офіційному сайті Теплодарської міської ради: www.trada@gov.ua)

85%

 

ХІ. Визначення заходів за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта.

 

Базове відстеження результативності регуляторного акту буде здійснено до дати набрання чинності цього регуляторного акту.

Повторне відстеження  – через рік з дня набрання ним чинності або набрання чинності більшістю його положень, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом або більшістю його положень.

Періодичне – раз на кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

З огляду на показники результативності, визначених в попередньому розділі аналізу, результативні відстеження будуть проводитися  за допомогою статистичного методу.

Аналіз регуляторного акта розроблений у відповідності до стст. 4, 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року No308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта»,зі змінами.

 

 

 

 

Додаток

 до аналізу регуляторного впливу

 

ТЕСТ 
малого підприємництва (МТест)

до проекту регуляторного акту – рішення Теплодарської міської ради «Про встановлення ставок єдиного податку на території м.Теплодар на 2020 рік»

 

  1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником  28.03.2019 р.

 

Порядковий номер

Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

Кількість учасників консультацій, осіб

 

Основні результати консультацій (опис)

1

Опитування (телефонний режим)

Від 28.03.2022р.

 

 

 10 – фізичні особи-підприємці, які є платниками єдиного податку.

Обговорено питання доцільності прийняття запропонованого регуляторного акту, витрат, які матимуть суб’єкти господарської діяльності в результаті здійснення вимог регулювання. Встановлення ставок єдиного податку, які б були економічно ефективними для громади  та водночас не створювали податкового навантаження на платників.

 

 

Доведено до відома СПД основні аспекти проекту регуляторного акта, надані роз’яснення щодо ставок, які пропонується затвердити.  

 

  1. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

Прогнозна кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 403 одиниць (ФОП, які є платниками єдиного податку І та ІІ групи)представники мікоробізнесу.

питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100% (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).

 

  1. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання

 

Порядковий номер

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

5 років

 

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)

Формула:

кількість необхідних одиниць обладнання Х вартість одиниці

 

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

Формула:

прямі витрати на процедури повірки (проведення первинного обстеження) в органі державної влади + витрати часу на процедуру обліку (на одиницю обладнання) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість процедур обліку за рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

 

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витративитратні матеріали)

Формула:

оцінка витрат на експлуатацію обладнання (витратні матеріали та ресурси на одиницю обладнання на рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

 

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

Формула:

оцінка вартості процедури обслуговування обладнання (на одиницю обладнання) Х  кількість процедур  технічного обслуговування на рік на одиницю обладнання Х  кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

 

5

Інші процедури (прогнозна річна сплата  єдиного податку)                                                               

Згідно розрахунку витрат СГД (альтернатива №2)АРВ  прогнозна сплата єдиного податку ФОП І групи у 2023 році становитиме

 

ФОП ІІ групи

 

 

 

 

 

                           354 288,00 грн.     

 

                           4 702 909,76 грн                                                                   

 

 

 

 

 

 

1 771 440,00

 

 

23 514 548,80

 

6

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)

5 057 197,76 грн

25 285 988,80

 

7

Кількість субєктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

  403 (110 – ФОП ,платники єдиного податку І групи; 293- ІІ групи)

 403 (110 – ФОП ,платники єдиного податку І групи; 293- ІІ групи)

 

8

Сумарно, гривень

5 057 197,76 грн

25 285 988,80

 

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо

виконання регулювання та звітування

 

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

Формула:

витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм 05*44,85*1

Вартість 1 людино-години – мін.з/п станом на 01.01.2023 р. – 7176/160 =44,85

 

22,43

112,15

 

10

Процедури організації виконання вимог регулювання

Формула:

витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для субєкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур: 0,25*44,85*1(цей податок не є новим тому не потребує багато часу на організацію вимог регулювання)

11,21

56,05

 

11

Процедури офіційного звітування

Формула:

витрати часу на отримання інформації про порядок звітування щодо регулювання, отримання необхідних форм та визначення органу, що приймає звіти та місця звітності + витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм (окремо за засобами передачі інформації з оцінкою кількості субєктів, що користуються формами засобівокремо електронна звітність, звітність до органу, поштовим звязком тощо) + оцінка витрат часу на корегування (оцінка природного

рівня помилок)) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість оригінальних звітів Х кількість періодів звітності за рік: 1,5*44,85*1

Процедури обліку платників податків, проведення перевірок, звітування встановлюється Податковим Кодексом та не потребують розрахунку в АРВ

 

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

Формула:

витрати часу на забезпечення процесу перевірок з боку контролюючих органів Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік

Процедури обліку платників податків, проведення перевірок, звітування встановлюється Податковим Кодексом та не потребують розрахунку в АРВ

 

 

 

13

 

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 )

 

33,64

168,20

 

14

Кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

403

 

403

 

           15

Сумарно, гривень

Формула:

відповідний стовпчикразомХ кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 14 Х рядок 15)

4 540,06

22 700,30

 

             
  1. 4. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

Відповідно до вимог Податкового Кодексу до повноважень органів місцевого самоврядування віднесено виключно встановлення ставок та пільг місцевих податків та зборів. Процедури обліку платників податків, проведення перевірок, звітування встановлюється Кодексом та не потребують розрахунку в АРВ.

 

  1. Розрахунок сумарних витрат суб»єктів малого підприємництва (мікропідприємництва), що виникають на виконання вимог регулювання

 

№ з/п

Показник

Перший рік регулювання

(стартовий), грн

5 років

1

Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

5 057 197,76

25 285 988,80

2

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

4 540,06

22 700,30

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (рядок 1+ рядок 2)

5 061 737,82

25 308 689,10

4

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання

суб’єктів малого підприємництва

5

Сумарні витрати на виконання запланованого

Регулювання (рядок 3 + рядок 4)

5 061 737,82

25 308 689,10

 

  1. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запровадження регулювання

Цей податок не є новим, крім того Кодексом визначено, що органи місцевого самоврядування можуть встановлювати ставки єдиного податку тільки для платників І та ІІ груп, які всі є суб’єктами мікропідприємництва. При його запровадженні для суб’єктів малого підприємництва можуть застосовуватися коригуючі (пом’якшувальні) заходи, передбачені Кодексом. Для платників єдиного податку І та ІІ групи, що зареєстровані та здійснюють підприємницьку діяльність на території міста Теплодар відповідно до видів господарської діяльності встановлено граничний розмір ставки єдиного податку І групи – 10% від прожиткового мінімуму, ІІ групи – від 10% до 20% від мінімальної заробітної плати, при законодавчому рівні – 10%, 20% відповідно.

            Установлення диференційованих ставок є компенсаторним заходом. У разі встановлення максимально допустимих 10%для І групи та 20% для ІІ групи, значно збільшиться податкове навантаження на платників податку.

 

Міський голова                                                                                              Олександр ЧУЙКО

 

 

 

НАМАЗОВА Ірина