№525-ПРР від 28.06.2024р. Про затвердження Програми розвитку Конкурентноспроможності малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2024-2027 роки

ТЕПЛОДАРСЬКА  МІСЬКА  РАДА  ОДЕСЬКОГО  РАЙОНУ  ОДЕСЬКОЇ  ОБЛАСТІ

ПРОЄКТ   РІШЕННЯ

 

Про затвердження Програми розвитку

Конкурентноспроможності малого та середнього

підприємництва у м. Теплодар на 2024-2027 роки

 

     Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,  Законів України « Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні»,  розпорядження  Одеської обласної військової адміністрації  №934/А-2023 від 08.11.2023 року  «Про внесення змін до Програми розвитку конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва в Одеській області на 2021-2023роки», з метою подальшого стимулювання та створення сприятливих умов для розвитку та підтримки малого та середнього підприємництва Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області

ВИРІШИЛА

 

  1. Затвердити Програму розвитку конкурентноспроможності малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2024-2027 роки.
  2. Виконавчим органам Теплодарської міської ради, установам, організаціям  — учасникам Програми забезпечити виконання заходів передбачених програмою.
  3. Фінансовому управлінню виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області здійснювати фінансування заходів Програми відповідно до вимог Бюджетного Кодексу України.

Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну депутатську комісію з фінансово-економічних питань, бюджету, інвестицій, комунальної власності та підтримки підприємницької діяльності, торгівлі

 

Додаток

до рішення міської ради

від                2024 року

№ 

 

 

Програма

розвитку конкурентноспроможності     малого та середнього підприємництва
у м. Теплодар на 2024-2027 роки

 

 

 

Теплодар – 2024

 

Паспорт Програми розвитку конкурентноспроможності малого та середнього підприємництва

у м. Теплодар на 2024-2027 роки

 

1. Ініціатор розроблення Програми

Відділ соціально-економічного розвитку Теплодарської міської ради

2. Розробник Програми

Відділ соціально-економічного розвитку Теплодарської  міської ради

3. Співрозробники Програми (у разі наявності)

 

4. Відповідальний виконавець Програми

Виконавчий комітет,  Відділ соціально-економічного розвитку та Управління житлово-комунального господарства, землевпорядкування та майна

5. Учасники Програми

Міська рада, банківські установи, суб’єкти малого і середнього підприємництва

6. Термін реалізації

Програми

2024-2027 роки

6.1. Етапи виконання

Програми (для довгострокових програм)

 

7. Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми

Державний, обласний бюджет, залучені кошти

8. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми

152 300,00 тис. грн.

у тому числі:

 

8.1. коштів державного бюджету

 150 000,00 тис. грн

8.2. коштів  місцевого  бюджету

     2 300,00 тис. грн.

8.3. коштів інших джерел

 
  1. Комплексний аналіз стану розвитку та підтримки малого і середнього підприємництва

 

      Підприємницька діяльність є основою економічного і соціального розвитку громади, вирішення соціальних проблем, подолання бідності та забезпечення високого рівня життя громадян будь-якого населеного пункту та країни в цілому. 

    Мале та середнє підприємництво сприяє створенню нових робочих місць, зростанню валового внутрішнього продукту, а також стимулюванню розвитку конкурентоспроможності та інноваційного потенціалу економіки   міста,   області,  країни.

 

Досвід країн світу свідчить, що ефективність функціонування економіки у великій мірі залежить від оптимального розвитку малого, середнього та великого бізнесу, як основи  соціально-економічного розвитку.

Впродовж останніх років спостерігається позитивна динаміка ефективного партнерства: влада – громада– бізнес. Про це свідчить останній рейтинг легкості ведення бізнесу Doing Business, в якому за 2019 рік Україна посіла 64 місце зі 190 країн світу світу.

В Україні в останні роки МСБ набуває також все більшого розвитку. За даними Мінекономрозвитку, серед усіх підприємств України малий та середній бізнес складає 99,8%, там працює 79% населення.  

За даними ООН, на малих та середніх підприємствах виробляється від 30 до 60% національного продукту – залежно від країни. Український же МСБ дає тільки до 15% ВВП.

Розпочата Російською Федерацією війна завдала важкого удару українській економіці та бізнесу. За оцінками Світового банку (Звіт Світового Банку «UKRAINE Rapid Damage and Needs Assessment February 2022 – February 2023») за рік великої війни в Україні було втрачено близько 2,4 мільйона робочих місць, що становить приблизно 15,5 відсотка довоєнної зайнятості. Близько 80 відсотків робочих місць і 60 відсотків валового обсягу продажів забезпечуються мікро-, малими та середніми підприємствами (ММСП), і є докази того, що вони були менш стійкими, ніж великі підприємства під час війни. Кожен п’ятий бізнес із сектору ММСП припинив діяльність до середини квітня 2022 року, частка великих підприємств, що припинили свою діяльність, значно менша. Однак вже сьогодні Україна докладає значних зусиль для відновлення та створення сприятливих умов ведення бізнесу у всіх регіонах. Звичайно, втрати підприємців внаслідок війни зростають щомісяця і це не обов’язково фізичне руйнування підприємства.  Проте, бізнес намагається адаптуватися й пристосуватися до нових реалій, або ж шукає нові напрямки та можливості для роботи. Показниками адаптивності та готовності до відновлення бізнесу є передусім дані про його кількісні параметри.

Експерти часто зазначають окрім позитивних чинників, що сприяють розвитку малого підприємництва, і негативні. Труднощі з придбанням необхідного обладнання, недостатній розвиток ринку збуту продукції, незахищеність працівників цих підприємств, тощо. Однак, ключовим є недостатність фінансових ресурсів.

    У листопаді 2023 року завершилася 14 хвиля дослідження стану й потреб малого та середнього бізнесу (МСБ) в умовах великої війни.

  Дослідження провели Advanter Group та Центр розвитку інновацій у співпраці з Мінекономіки, Мінфіном, Мінцифри, Мінвідновлення, Державною регуляторною службою та Коаліцією бізнес-спільнот за модернізацію України.

Організатори опитали 562 власників та CEO підприємств малого та середнього бізнесу.

“Український малий та середній бізнес вказує на негативні умови для ведення бізнесу. Показник Ukrainian Business Index, який демонстрував незначне зростання протягом першої половини 2023 року, залишається на низькому рівні (36,3 зі 100) і знизився порівняно з результатом 13 хвилі дослідження (38,2).

     Це свідчить про те, що бізнес не бачить перспектив покращення економічної ситуації і ділового середовища в найближчі місяці.

Показник очікування бізнесу від результатів діяльності у 2023 році також знизився. Прогнозувалосяся зростання оборотів на 6,3% порівняно з 2022 роком (попередній показник становив 8,2%). Бізнес вказує на негативні фактори, які заважають відновленню та розвитку підприємницької діяльності.

     Серед них – непрогнозованість розвитку ситуації в державі, відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів, посилення тиску силовиків та контролерів, брак кваліфікованої робочої сили, відсутність доступу до фінансового ресурсу для поповнення обігових коштів та реалізації проєктів розвитку. Серед пріоритетних реформ бізнес виділяє боротьбу з корупцією, податкову та судову реформи, покращення доступу до фінансових ресурсів.

   Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index) у листопаді становив 36,3 зі 100 можливих. Індекс трохи впав порівняно із серпнем (38,2), але залишався вище локального мінімуму, зафіксованого у вересні 2022 року (33,9).

Це падіння свідчить про втому бізнесу від невизначеності і стагнації, при цьому кількість замовлень від клієнтів та об’єми випуску продукції не змінилися. Бізнес перестав накопичувати товарні запаси, що спостерігалося із серпня 2023 року.

UBI показує активність бізнесу, його спроможність нарощувати товарооборот, створювати робочі місця. Якщо показник нижче 50, це свідчить про негативні очікування бізнесу від подальшого розвитку подій.

    Із опитаних суб»єктів господарювання не бачать перспектив 19% підприємств (вказали, що бізнес не працюватиме або буде працювати на рівні до 50% від оборотів попереднього року).

Основними причинами що заважають бізнесу відновлюватися в країні названо:

Непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку

53,6%

Відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів 

51,7%

Непередбачувані події в державі, що можуть погіршити стан бізнесу

42,3%

Відсутність достатньої кількості кваліфікованих працівників

32,4%

Відсутність достатнього капіталу

31,6%

Перешкоди з боку регуляторних та фіскальних органів

26,8%

Високі податки та збори

26,8%

 

Найбільше заважає бізнесу у відновленні непрогнозованість ситуації в країні (53,6%) та відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів (51,7%).

 

      Якби у підприємців була можливість змінити одну річ на користь свого бізнесу, більшість з них змінили б рівень податків. За нею йде доступність кредитування та державна підтримка бізнесу. Адже у порівнянні з рівнем кредитної ставки в сусідніх країнах ЄС на рівні 2-4% видаються непідйомними кредитні ставки вітчизняних банків.

 

Стан грошово-кредитних відносин

 

Облікова ставка НБУ (%)

 

21.01.21

05.03.21

16.04.21

23.07.21

22.10.21

10.12.21

21.02.22

6,0

6,5

7,5

8,0

8,5

9,0

10,0

 

Ставка банківських кредитів для підприємств

В національній валюті

В іноземній валюті

Україна

Одеська область

Україна

Одеська область

12,9

14,5

5,1

6,4

 

 Окремо варто виділити проблему недостатньої інформованості підприємців про податкові зміни, можливості для розвитку. Наприклад, ті ж кредитні програми або гранти, що існують.

    Набуття Україною конкурентоспроможності у сучасному світі нерозривно пов’язане із модернізацією її економіки. Як засвідчує міжнародний досвід, важливою складовою чинників зміцнення конкурентоспроможності національної економіки є підприємництво, тому питання його підтримки та сприяння розвитку його конкурентноспроможності є вкрай важливим.

З метою покращення ситуації щодо розвитку та нарощування виробництва суб’єктами МСБ Одеською обласною радою разом з Одеською обласною адміністрацією було прийнято та реалізується Програма розвитку конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва в Одеській області на 2021-2024 роки, задля  забезпечення підтримки малих і середніх підприємств шляхом запровадження програм кредитування, часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, сприяння розвитку інфраструктури підтримки малого і середнього підприємництва, гарантування прав суб’єктів малого і середнього підприємництва під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, впровадження механізмів сприяння та стимулювання до використання у виробництві суб’єктами малого і середнього підприємництва новітніх технологій, а також технологій, які забезпечують підвищення якості товарів (робіт, послуг).

Аналіз стану розвитку підприємництва в Одеській області дає підстави вважати, що програми та заходи стимулювання підприємницької діяльності мають позитивний ефект. Можливостями даної Програми можуть скористатися всі суб’єкти малого підприємництва Одеської області.

     На 1 січня 2022 року на обліку в органах  ГУ ДПС області знаходилося 236,5 тис. платників (у т.ч. юридичних осіб – 98,5 тис. осіб, фізичних осіб- підприємців – 138,0 тис. осіб). З початку року абсолютний приріст зареєстрованих підприємств (юридичних осіб) становить +2 639, абсолютний приріст фізичних осіб підприємців (ФОП) +3 475. В Одеській області здійснюють діяльність (сплачують податки) 136,1 тис. суб’єктів малого та середнього підприємництва: Ø фізичних осіб-підприємців – 105,5 тис. (77,5%), Ø малих підприємств – 29,8 тис. (21,9%), – середніх підприємств – 843 (0,6%). Найбільше суб’єктів малого та середнього підприємництва здійснюють діяльність у сфері оптової та роздрібної торгівлі (41,0%), інформації та телекомунікацій (8,7%), операцій з нерухомим майном (7,0%), професійної, наукової та технічної діяльності (5,8%), транспорту (5,4%), сільського господарства (4,9%), промисловості (4,5%), готельно-ресторанного господарства (4,5%), адміністративного, допоміжного обслуговування (3,2%), будівництва (3,0%). За січень-грудень 2021 року від суб’єктів малого та середнього підприємництва у вигляді податків та обов’язкових платежів до бюджетів усіх рівнів надійшло 18 454,3 млн грн (+21,3% до відповідного періоду попереднього року), що становить 36,4% загальної суми бюджетних надходжень (без урахування митних платежів): – державний бюджет – 9 164,7 млн грн (+21,3% до відповідного періоду попереднього року) – місцевий бюджет – 9 289,5 млн грн (+21,3% до відповідного періоду попереднього року та складає 43,4% загальної суми надходжень до місцевого бюджету). Найбільше надходжень до бюджету генерують підприємства оптової та роздрібної торгівлі (20,4%), промисловості.

 

Табл. 1 Кількість підприємств та фізичних-осіб підприємців в Одеській області

 

2018

% до попереднього року

2021

% до 2018 року

2023

% до 2021 року

Середні

886

99,6

843

95,1

843

100

Малі

23803

100

29800

125,19

29830

100,1

ФОП

106888

103

105500

98,9

105600

101

 

Враховуючи тенденції, які склались в Україні протягом  2021-2024 років утримання кількості суб’єктів господарювання на попередньому рівні та їх відносно невеликий приріст є позитивною тенденцією в регіоні.

 

Попри невеликий ріст кількості суб’єктів господарювання сама їхня господарська діяльність розвивається ефективно.  

 

 

  1. Стан та основні показники розвитку економіки та підприємництва на території м. Теплодар Одеського району Одеської області

   Орієнтовно станом на 01.01.2024 року на обліку знаходиться  320 юр. осіб, з них суб’єкти підприємницької діяльності 255 одиниць з яких 106 – мале підприємництво)  та  в середньому 720  фізичних осіб-підприємців.

     Проте, на жаль, слід зазначити, що з усіх  юридичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності фактично працюють не більше 40 %  підприємств. Інші   вже тривалий час не провадять господарської діяльності взагалі (знаходяться в стані припинення за судовим рішенням або за рішенням засновників, але не завершили процедуру ліквідації, або просто не ведуть господарську діяльність та здають відповідні звіти та  ін.).

     Провідною галуззю міста  була, є і залишається промисловість. За 12 місяців  2023 року, як і в попередні періоди, чисельність підприємств стабільно  працюючих в промисловій галузі міста та які звітують до Головстатистики суттєво не змінилася. На даний час галузь  промисловості  представлена такими підприємствами:          

МКП «ОДЕСЬКА ТЕПЛО-ЕЛЕКТРОЦЕНТРАЛЬ №2»,  – постачання тепла,   ПП «ТРІАДА-1» – виробництво пластикового одноразового посуду та паперових виробів санітарногігієнічного призначення, ПП «ОМЕГА БРОКЕРС» виробництво  паперових виробів санітарно-гігієнічного призначення та хімічної продукції ( миючі, чистячі, пральні засоби та ін.), МКП «ТЕПЛОДАРВОДОКАНАЛ»  – водопостачання,  водовідведення та промислове очищення стоків,  ТОВ «ЗАЛІЗНИЧТЕХНІКА» – виробництво та ремонт залізничних локомотивів та рухомого складу, ТОВ «РОЙЧЕР» – виробництво кормів для тварин,  ТОВ «БРІГ ТРЕЙД», ТОВ «ДОНДЕРЕВИНА», ПП «БРИГ»-деревообробка, ТОВ «МГК-ТЕПЛОДАР- металообробка та гальванування,   ТОВ «ОТАЛ», ТОВ «Спеценергоремонт-Юг» – ремонт електрообладнання, ТОВ «Завод «АРТУЗ АКВА» – виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки.

     Територіально, на території міста розташовані два об’єкти альтернативної енергетики (сонячні батареї ТОВ «Теплодар ПІВІ» та ТОВ «Азімут-Юг») проте,  юридична адреса даних підприємств   м. Київ.  Підприємство ТОВ «Залізничтехніка» – юридична адреса м.Теплодар, а виробничі потужності  територіально разташовані в м. Одеса. ТОВ «БЄЛАЗ» ситуація аналогічна – підприємтво зареєстроване в м. Теплодар, а виробничі потужності в іншому населенному пункті.

      Всього за даними статистики  в галузі промисловості звітують 13 підприємств. Проте, не всі вони провадять господарську діяльність на території міста, а деякі не ведуть діяльності взагалі. Так, наприклад, тривалий час не ведеться господарська діяльність на  ТОВ «Теплопром», ТОВ «Котамиш-буд», СП «Вінко ТТЛ» ТОВ.

     Звичайно, війна  на території  України має негативний вплив на роботу підприємств та на обсяги реалізації промислової продукції.  Проте,  в 2023 році ситуація в галузі промисловості  міста поступово стабілізувалася, а підприємства, які тривалий час знаходилися в стадіїї становлення поступово налагодили свою роботу.

    Так очікуваний показник  обсягу реалізації промислової продукції (за умови стабільної роботи підприємств) в 2023 році становив 147,0 млн. грн., а фактичний показник 2023 року за даними Головстатистики  145 093,6 тис. грн., з них 58 623,6 тис. грн. ( або 40,4 %) обсяги реалізації  продукції переробної промисловості.

 Галузь промисловості міста представлена такими напрямками:

  • виготовлення виробів з деревини, виробництво паперу та поліграфічна діяльність;
  • виробництво гумових і пластмасових виробів, іншої неметалевої мінеральної продукції;
  • виробництво меблів, іншої продукції, ремонт і монтаж машин і устатковання;
  • постачання електроенергії, газу, пари та кодиційованого повітря;
  • водопостачання, каналізація, поводження з відходами.

     Протягом останніх  років, в середньому, обсяг реалізації промислової продукції промисловими підприємствами міста становить від 0,1% до 0,2 %   від загального обсягу реалізованої  промислової продукції підприємствами Одеської області.  

    Звичайно, обсяги виробництва електричної енергії, які виробляються джерелами альтернативної енергетики, які належать  ТОВ «ТЕПЛОДАР ПІВІ» та ТОВ «АЗІМУТ ЮГ» могли б суттєво вплинути на показник обсягу реалізованої промислової  продукції  в сторону збільшення, але беручи до уваги їх юридичну адресу та положення діючого законодавства,  даний показник  враховується в обсягах виробництва Київської області.

     Надходження від суб’єктів малого та середнього підприємництва до міського бюджету протягом тривалого періоду становлять в середньому від  25 до 30 %.

 Так за 2023 рік від суб’єктів   підприємництва  ( юридичних та ФОП) отримано 33 184,01 тис. грн, що становить 30,56 % від власних надходжень бюджету.

 В розрізі надходжень від СПД :

– Місцеві податки і збори – 45 % ( 15 196,15 тис. грн.)

– ПДФО –  31 % ( 10 342,3 тис. грн.)

– Орендна плата – 14 % ( 4 722,2 тис. грн.)

– Акцизний податок – 6,26 % ( 2 076,52 тис. грн.)

– Інші надходження – 3,74 % ( 846,84 тис. грн.)

        В середньому, за даними Головстатистики,  в розрахунку  на 10 тис. осіб наявного населення міста  налічується 106 малих підприємств, хоча, слід зазначити, що враховуючи об’єми виробництва та кількість працюючих, то майже всі підприємства громади можна віднести  до категорії малих підприємств. Чисельність зайнятих в малому підприємництві ( юридичні особи – СПД та ФОП) становить близько 2  тис. осіб.  Дані показники  є стабільними протягом тривалого періоду, тобто ніша малого підприємництва  Теплодарської громади фактично заповнена, хоча враховуючи  наявність та переваги Промислової зони міста перспектива розвитку є, і виконавчим комітетом  проводиться відповідна робота щодо пошуку інвесторів для розміщення виробництв на Промзоні.

   Аналізуючи темпи реєстрації суб’єктів господарювання, та  можливості розміщення нових підприємств та об’єктів на території громади очікується щорічне збільшення кількості суб’єктів мікро- та малого підприємництва але не більше як на 2%.

 

  1. Визначення основних проблем підприємництва міста

 

З метою виявлення проблем розвитку бізнес-середовища м. Теплодар було проаналізовано та визначено  сильні та слабкі сторони  сектора малого і середнього підприємництва, а також основні можливості та загрози  його розвитку, наведено у таблиці нижче:

 

Позитивні фактори та можливості

Негативні фактори та загрози

1.Активність жителів для зайняття  підприємництвом;

2.Здатність малого підприємництва швидко адаптуватися до умов, що змінюються;

3. Можливість розвитку Промислової зони міста шляхом створення Індустріального парку/ логістичного  центру

4.Перспектива взаємодії з підприємствами м. Одеси  та прилеглих населенних пунктів  в силу їх географічної близькості;

5. Безпосередня близькість до ринків збуту на території з великою кількістю та щільністю населення (м. Одеса  прилеглі райони);

6. Наявність об’єктів незавершеного будівництва та об’єктів комунальної власності, які можуть ефективно використовуватись у підприємницькій діяльності;

7. Високий потенціал Промислової зони для розміщення нових підприємств, можливість збільшення інвестицій в усі галузі економіки шляхом розвитку Промис-лової зони міста, в т.ч. і за рахунок релокації підприємств

     8. Високий рівень освіти населення.

     9. Сприятливе географічне розташування міста для розвитку транскордонного співробітництва.

1. Складна, нестабільна ситуація в Україні непередбачуваність подій  в зв’язку з війною, що є суттєвою перешкодою для залучення інвестицій та розвитку економіки міста

2.Обмеженість власних фінансових ресурсів, нестабільний фінансовий стан суб’єктів господарювання через  складну систему для отримання кредитів для розвитку бізнесу, нерозвиненність системи мікрокредитування небанківськими фінан-совими установами,  високі відсоткові ставки та відсутність системи гарантування кредитів та їх страхування;

3. Часті зміни законодавства, зокрема у фіскальній політиці;

4. Обмежена фінансова можливість для оновлення діючих та створення нових містобудівних, землевпорядних  та технічних документів  необхідних для  створення відповідних умов розвитку Промислової зони;

5.Дефіцит працівників необхідної кваліфікації в зв’язку з тим, що частина працездатного населення протягом 2022-2024 років виїхала за межі країни;

6. Недостатня розвиненість інфраструк-тури підтримки малого та середнього підприємництва;

    7. Недостатній рівень професійних знань і досвіду підприємців – початківців щодо ведення підприємницької діяльності в сучасних умовах.

   8. Нестабільність та непередбачуванність тарифної політики, що пов’язана  з руйнуванням енергетичних об’єктів;

 9. Фінансова і цінова нестабільність, інфляційні процеси.

10.Низька платоспроможність споживачів

 

 Тобто, основними проблемами у розвитку малого і середнього підприємництва  на даний час можна визнати:

– складна, нестабільна ситуація в Україні, непередбачуванність розвитку подій, ризик розвитку підприємництва в зв’язку  з війною;

– проблеми із збутом товарів через низький рівень купівельної спроможності населення та ускладнені логістичні ланцюги;

– відсутність дієвих механізмів фінансово-кредитної підтримки розвитку підприємницької діяльності;

– високі відсоткові ставки банківських кредитів; 

-відсутність ефективних  податкових та фінансових стимулів для підприємців початківців;

– недостатня підтримка малого бізнесу, особливо в пріоритетних галузях промисловості, що створюють найбільший потенціал потужного розвитку економіки в місті, районі та Одеській області;

– недосконалість та суперечливість чинної нормативно-правової бази, яка регулює діяльність малого та середнього підприємництва, відсутність належної всебічної підтримки підприємництва з боку держави;

– обмеженість матеріально-технічної та фінансової ресурсної бази як бізнесу так і місцевого бюджету для  створення можливостей  розвитку бізнесу в місті ;

-низький рівень інформаційного та консультативного забезпечення підприємницької діяльності, відсутність достатньої кількості кваліфікованих кадрів;

– невисокий рівень підприємницької культури та фінансової грамотності підприємців;

– нестабільність тарифів  та  загроза їх  підвищення в зв’язку з руйнуванням енергетичних об’єктів.

Отже, існує багато негативних чинників, які впливають на діяльність малого та середнього підприємництва в регіоні та зменшують темпи його розвитку в умовах війни і подолати існуючі проблеми суб’єктам малого підприємництва  самотужки, без підтримки та допомоги держави неможливо, тому,  допомога держави  фінансова, методична, роз’яснювальна, інформаційна та ін. необхідна обов’язково.

 

  1. Мета та завдання Програми

 

Метою Програми розвитку конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва є підтримка та сприяння розвитку  малого та середнього підприємництва в громаді, поліпшення умов ведення господарської діяльності суб’єктів господарювання через запровадження ефективних форм співпраці міської влади та суб’єктів підприємництва, органів виконавчої влади, національних та міжнародних фінансових установ, громадськості щодо консолідації фінансових, матеріально-технічних ресурсів, виробничого та наукового потенціалу, підвищення ролі підприємництва у вирішенні стратегічних завдань економічного і соціального розвитку міста,  що забезпечить соціально-економічний розвиток Теплодарської громади та підвищить рівень життя та доходів населення,  сприятиме зниженню рівня безробіття, створенню конкурентоспроможного ринкового середовища, стимулюванню інноваційного розвитку, збільшенню обсягу виробництва та реалізації  продукції та послуг.

 

  Основні завдання Програми:

  • формування умов для збільшення кількості суб’єктів малого та середнього підприємництва, чисельності самозайнятих осіб,  посилення їхньої конкурентоспроможності, реалізації ними амбітних бізнес- та важливих соціальних проектів;
  • створення належних умов та проведення відповідної роботи з метою створення/розміщення на території Промислової зони Індустріального парку/ логістичного центру;
  • створення та розвиток системи підтримки та стимулювання малого та середнього підприємництва через залучення державних та грантових коштів з незаборонених законодавством джерел;
  • надання фінансової, організаційної, інформаційної та консультаційної підтримки суб’єктам малого підприємництва;
  • пришвидшення росту економіки міста, розмірів надходжень до бюджету, збільшення ефективності регулювання та запровадження дерегуляції у всіх можливих сферах.

 

 

  1. Напрями діяльності та заходи Програми

 

До Програми включено заходи, які необхідно реалізувати протягом 2024 – 2027 років, для досягнення поставлених цілей та виконання визначених завдань.

Основними напрямками Програми є створення належних та відповідних умов для розвитку Промислової зони міста: підготовка відповідних містобудівних документів, правоустановлюючих документів на землю,  та включено заходи щодо надання фінансової підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва у вигляді поворотної фінансової допомоги на реалізацію бізнес-проектів та запровадження механізму компенсації частки відсотків по кредитах банків на розвиток виробництв продукції з високою часткою доданої вартості, які  передбачені Програмою  розвитку конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва в Одеській області на 2021-2024 роки  та у разі продовження Програми області будуть  застосовуватися в подальшому до 2027 року включно.

Пріоритетними напрямами підтримки малого та середнього підприємництва міста визначено розвиток наступних видів діяльності:

 – переробна промисловість;

– постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря (проєкти, які передбачають впровадження енергозберігаючих технологій);

– транспорт, складське господарство, поштова та кур’єрська діяльність. Програмою передбачені такі напрями:

 – стимулювання розвитку підприємництва;

 – ресурсне забезпечення підприємницької діяльності;

– проведення необхідної роботи та створення відповідних умов для розвитку Промислової зони міста.

Детально напрями діяльності та заходи Програми розвитку малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2024-2027 роки наведені у додатку 2 до Програми.

 

 

  1. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування, строки та етапи виконання Програми

 

     Фінансово-кредитна підтримка малого та середнього підприємництва буде здійснюватися згідно Програми  розвитку конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва в Одеській області на 2021-2024 роки,  якою передбачається продовження механізму полегшення отримання суб’єктами малого та середнього підприємництва кредитних коштів, а саме – компенсації частки відсотків за кредитами на розвиток, модернізацію або розроблення нових видів товарів і послуг та стимулювання його до відновлення та розвитку через відшкодування витрат на участь в закордонних виставкових заходах, на проведення незалежної оцінки збитків або судової експертизи (експертних досліджень).

    Програма дозволить розширити можливості доступу суб’єктів малого та середнього бізнесу до отримання фінансово-кредитних ресурсів та підтримати інноваційно-орієнтовані підприємства.

     Фінансування заходів Програми здійснюється відповідно до законодавства України за рахунок коштів обласного бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством.

    Використання коштів обласного бюджету буде здійснюватися відповідно до Порядку використання коштів обласного бюджету на часткову компенсацію відсоткової ставки за кредитами, що надаються суб’єктам малого та середнього підприємництва Одеської області  та Порядку часткового відшкодування та компенсації заходів напряму Програми, які затверджуються відповідним рішенням Одеської обласної державної ( військової) адміністрації. Компенсуються відсоткові ставки за кредитами на:

– придбання устаткування, обладнання, інших основних засобів виробничого призначення;

– модернізацію технологічного процесу виробництва з метою зниження його собівартості;

 – впровадження технологій енергоефективності у виробничий процес;

 – розроблення нових видів продукції (товарів).

    Кредити компенсуються суб’єктам господарської діяльності, які працюють у межах тих видів економічної діяльності згідно з КВЕД ДК 009:2010, що підпадають у секції «С», «D», «H». Відшкодування частини відсоткової ставки за кредитом та витрат на участь у закордонних виставкових заходах і проведення оцінки збитків здійснюється на підставі договорів про відшкодування між головним розпорядником коштів бюджету Одеської області, передбачених на фінансування заходів цієї Програми, та суб’єктом підприємництва, учасником Програми.

    Надання фінансової підтримки суб’єктам підприємництва в рамках Програми може здійснюватися разом із державною підтримкою. Строк реалізації  даної Програми – 2021-2024 роки.  У разі продовження обласної  Програми або затвердження нової   –   умови та способи надання фінансової допомоги будуть визначені в її додатках.

     Роль виконавчого комітету Теплодарської міської  ради  в реалізації обласної програми  в частині надання фінансової допомоги/підтримки – це  надання консультацій та  можливої допомоги в межах своїх повноважень суб’єктам підприємництва м. Теплодар у вигляді соціальної реклами, проведення нарад, круглих столів, семінарів, конференцій,  консультацій, інформування через засоби масової інформації тощо.

   Також,  даною програмою 2024-2027 передбачено проведення відповідних робіт/ заходів направлених на розвиток Промислової зони, а саме   можливість створення на  її території Індустріального парку. Також не виключається можливість створення логістичного центру. Тому, у разі позитивного рішення даного питання,  планується залучення  коштів державного бюджету відповідно до положень Закону України «Про індустріальні парки».

 

 

  1. Очікувані результати та критерії ефективності Програми

 

Реалізація заходів програми сприятиме:

– поступовому збільшенню кількості робочих місць;

– створенню сприятливих умов для започаткування нових та розвитку існуючих малих та середніх підприємств – місцевих товаровиробників;

– зростанню питомої ваги малих і середніх підприємств у загальному обсязі реалізованої продукції, робіт і послуг;

–  забезпеченню розвитку інфраструктури міста;

– зростанню питомої ваги малого і середнього підприємництва у надходженнях до загального обсягу надходжень до бюджету м. Теплодар;

– поліпшенню бізнес-клімату та формуванню позитивного іміджу міста для залучення інвестицій;

 –забезпеченню пріоритетного розвитку малого і середнього підприємництва у сфері промисловості та сприянню насиченню товарних ринків високоякісною конкурентоспроможною вітчизняною продукцією;

– збільшення податкових надходжень до бюджету міста від діяльності суб’єктів підприємництва;

– підвищення соціальної відповідальності малого бізнесу, створення ефективної, прозорої взаємодії між владою та бізнесом.

 

 

 

 

Результативність виконання Програми визначається за допомогою наступних показників (ключових індикаторів):

 Ключові індикатори

2024 р.

2025  р.

2026 р.

2027 р.

Кількість діючих суб’єктів малого та середнього підприємництва  (ФОП та юридичних осіб)

 

810

 

826

 

835

 

850

Кількість робочих місць, створених суб’єктами малого та середнього підприємництва  (од.)

100

100

100

100

Податкові надходження до бюджету міста від діяльності суб’єктів малого та середнього підприємництва, (млн. грн.)

 

25,0

 

25,1

 

 

25,8

 

 

26,0

Обсяг реалізованої продукції підприємствами (млн. грн.)

148,0

149,1

149,9

151,1

 

Розвиток малого та середнього бізнесу є однією із стратегічних цілей  економічного  та соціального розвитку міста Теплодар. Розвиток людських ресурсів, поліпшення рівня комунальних послуг, розвиток комунальної інфраструктури, підвищення рівня життя населення, всебічний розвиток соціальної сфери – всі ці показники прямо залежать від  розвитку малого та середнього підприємництва. А для цього, робота виконавчих органів ради направлена і буде направлена в подальшому на покращення бізнесового та інвестиційного клімату в місті, розширення інвестиційних можливостей, сприяння розвитку малого та середнього підприємництва та створенню бюджетоутворюючих підприємств.

 

 

  1. Координація та контроль за ходом виконання Програми

 

 

Програма розвитку малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2024-2027 роки є ефективним інструментом реалізації на регіональному рівні державної політики розвитку малого і середнього підприємництва, інвестиційної діяльності лише при відповідальній та скоординованій діяльності усіх залучених та заінтересованих суб’єктів.

Відповідальним виконавцем Програми є Виконавчий комітет Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області, відділ соціально-економічного розвитку, Управління житлово-комунального господарства, землевпорядкування та майна, ЦНАП при виконавчому комітеті Теплодарської міської ради. До виконання Програми будуть залучатися відділи та управління виконавчого комітету та КУ «Агенція місцевого розвитку».

Координація за ходом виконання Програми покладається на Відділ соціально-економічного розвитку .

Контроль за виконанням Програми здійснює Теплодарська міська рада. Поточний контроль за ходом реалізації Програми здійснює постійна депутатська комісія міської ради з фінансово-економічних питань, бюджету, інвестицій, комунальної власності та підтримки підприємницької діяльності, торгівлі.

 

Додаток 1 до Програми

Ресурсне забезпечення Програми розвитку малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2020-2022 роки

Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми

(тис. грн.)

Етапи виконання Програми

Усього витрат на виконання Програми

2024 рік

2025 рік

2026 рік

2027 рік

Усього, тис. грн.

1 300,00

1 000,00

150 000,00

152 300,00 тис. грн

державний бюджет

 

 

150 000,00

 

150 000,00

 

місцевий бюджет, у тому числі:

 

1 300,00

1 000,00

2 300,00

– обласний бюджет

В межах обсягів передбачених в обласному

бюджеті 

– міський бюджет

інші джерела

               

 

 

 

 

Додаток 2 до Програми

 

Заходи щодо реалізації

Програми розвитку конкурентноспроможності  малого та середнього підприємництва

 у м. Теплодар на 2024-2027 роки

 

№ з/п

Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання)

Перелік заходів Програми

Строк виконання заходу

Виконавці

Орієнтовні обсяги фінансування (тис. грн.)

Очікуваний результат

Всього

У тому числі за роками

2024

2025

2026

2027

 

1. Інформаційна та регуляторна діяльність

1.

Підвищення рівня інформа-ційного забез-печення суб’єктів малого і середнього підприємницт-ва 

 

 

 

 

 

1.1. Здійснення пос-тійного моніторингу законодавчих змін та законопроектів, які регулюють підприєм-ницьку діяльність, формування переліку доступних грантів та програм підтримки підприємництва

Постій

но

Відділ соціально-економічного розвитку виконкому Теплодарської міської ради

Не потребує фінансування

Не потребує фінансування

Не потребує фінансування

Не потребує фінансування

Не потре-бує фінансування

Підвищення рівня обіз-наності підприємців з нововведеннями та мож-ливостями фінансової підтримки

1.2. Надання кон-сультацій суб’єктам господарської діяль-ності щодо процедур отримання адмініст-ративних послуг

Постій

но

ЦНАП    при вико-навчому ко-мітеті Теп-лодарської  міської ради

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінанс-ування

Підвищення рівня якості надання  та кількості адміністративних послуг, зменшення часових вит-рат суб’єктів господарю-вання на  їх отримання

1.3. Залучення суб’єктів мікро, малого та середнього підприємництва, до розробки проектів регуляторних актів, які мають суттєвий вплив на підприєм-ницьку діяльність

Постій

но

Відділ соці-ально-еко-номічного розвитку,  виконавчо-го комітету Теплодарської міської ради

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Підвищення ефективно-сті нормативно-проек-тувальної роботи та дії нових проектів/ докуме-нтів регуляторного характеру

 

 

 

 

2. Фінансово-кредитна та інвестиційна підтримка

2.1

 

Удосконалення фінансової під-тримки підпри-ємницьких ініціатив та інвестиційної діяльності

 

2.1. 1.Надання фінан-сової допомоги та/або кредитування

суб’єктам малого та середнього підпри-ємництва на реаліза-цію проектів на поворотній основі

Протя-гом терміну  дії  Прог-рами

Фінансові установи

Кошти фінансо-вих установ

 

 

Кошти фінансо-вих установ

 

Кошти фінансо-вих установ

Кошти фінансо-вих установ

 

Кошти фінансо-вих установ

 

Розширення переліку механізмів ресурсної підтримки (у т.ч. фінан-сової)  малого та серед-нього бізнесу,  розвиток ділової та інвестиційної активності

2.1.2. Часткова ком-пенсація відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проектів суб’єктів малого і середнього підприєм-ництва

Протя-гом терміну дії

Прог-рами

Департа-мент еконо-мічної полі-тики та стратегічного плану-вання Оде-ської ОДА

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Кошти місцево го (обл-асного) бюджету

 

 

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Стимулювання розвитку конкурентоспроможності підприємництва, активі-зація кредитування, сти-мулювання капітальних інвестицій, створення робочих місць

Компенсація витрат за участь у закордонних виставкових заходах

Протя-гом терміну дії обласної Програ-ми

Департа-мент еконо-мічної полі-тики та стратегічного плану-вання Оде-ської ОДА

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Кошти місцево го (обла-сного) бюджету

 

Покращення інвестицій-ного клімату області, по-шук нових ринків збуту для підприємств. Попу-ляризація українського продукту з доданою вартістю на іноземних ринках.

2.1.3.Компенсація витрат підприємств, які зазнали руйнувань та пошкоджень внас-лідок збройної агресії РФ, на проведення незалежної оцінки збитків або судової експертизи (експерт-них досліджень) щодо оцінки шкоди та збитків

Протя-гом   терміну дії Програ-ми

Департа-мент еконо-мічної полі-тики та стратегічного плану-вання Оде-ської ОДА

Суб’єкти оціночної діяльності

У межах обсягів передбачених в обласному бюджеті

У межах обсягів передбачених в обласному бюджеті

У межах обсягів передбачених в обласному бюджеті

У межах обсягів передбачених в обласному бюджеті

У межах обсягів передбачених в обласному бюджеті

Збільшення можливості підприємствам, які заз-нали руйнувань та пош-коджень внаслідок збро-йної агресії рф, отримати компенсацію/відшкодування за збитки та шкоду.

2.1.4. Моніторинг  банківських і небан-ківських фінансово – кредитних установ та виявлення вигідних пропозицій щодо послуг в сфері мікро-кредитування малого та середнього підприємництва

Протя-гом строку дії  Програ-ми

Відділ соціально-економічного розвитку виконавчо-го комітету Теплодарської міської ради

Не потребує фінансу вання

Не потребує фінансу вання

Не потребує фінансу вання

Не потребує фінансу вання

Не потребує фінансу вання

Швидкий доступ до вигідних і актуальних пропозицій банківських і небанківських установ

2.2.

 Створення від-повідних умов  для залучення інвестицій, розвитку Про-мислової зони міста  та попу-ляризації під-приємницької діяльності

2.2.1. Проведення  відповідних захо-дів/роботи з метою підготовки необхідної  бази для створення та розміщення індустрі-ального парку/ логіс-тичного центру на території Промис-лової зони

Протя-гом строку дії Прог-рами

УЖКГЗМ,

Відділ соціально-економічного розвитку, КУ «АМР»

152300,0 тис. грн.

Не потребує фінансу вання

1 300,0 тис. грн.

1 000,00 тис. грн.

150000,0 тис. грн ( держ. бюджет)

Розвиток ділової та інвестиційної активності. Збільшення обсягу залучених інвестицій, кількості створених робочих місць. Збільшення надходжень до бюджету

2.2.2. Актуалізація інформації для інве-сторів про наявні у місті інвестиційні проекти, вільні земе-льні ділянки та площі  шляхом оновлення інформації на сайті міста

Протя-гом строку дії Програ-ми

Відділ соціально-економічного розвитку виконавчо-го комітету Теплодарської міської ради

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Розвиток ділової та інвестиційної активності

 

3. Підвищення конкурентоспроможності та освіченості в бізнесі

3.1

Удосконалення інфраструкту-ри підтримки суб’єктів малого і середнього підприємниц-тва

3.1.1. Популяризація успішних практик малого і середнього підприєм­ництва шляхом  участі в організації та про­веденні ярмаркових/ виставкових  заходів різного рівня

Постій-но

Відділ соціально-економічного розвитку виконавчо-го комітету Теплодарської міської ради

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Збільшення ринку збуту та налагодження нових контактів суб’єктами підприємництва

3.1.2. Організація участі суб’єктів господарювання міста, безробітних, учнів та випускників ліцею в ярмарках вакансій

Постій-но

Відділ соціально-економічного розвитку виконавчо-го комітету Теплодарської міської ради

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Не потребує фінансу-вання

Підвищення рівня знань, навичок суб’єктів господарювання щодо ведення бізнесу;   підви-щення рівня підприєм-ницької освіти населення