Пояснювальна записка до проекту рішення
«Про бюджет міста Теплодар на 2020 рік»
В основу формування обсягів доходів і видатків проекту бюджету міста Теплодар на 2020 рік покладено вимоги положень Конституції України, Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України, інших законодавчих актів, що стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.
На виконання пункту 1 статті 75 Бюджетного кодексу України Міністерством фінансів України листами від 19 вересня 2019 року № 05110-14-6 / 23541 та від 5 листопада 2019 року № 05110-14-6/28262 доведені особливості складання проектів місцевих бюджетів на 2019 рік.
Слід зазначити, що під час складання проекту бюджету по м. Теплодар на 2020 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2021 та 2022 роки фінансове управління керувалось в першу чергу прийнятим Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – закон), Постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.2019 №555 зі змінами ( за сценарієм1).
Для забезпечення складання, затвердження проектів рішень про місцеві бюджети на 2020 рік у програмно-цільовому форматі, з метою удосконалення методологічної бази та з метою приведення у відповідність нормативно-правових актів, що діють у сфері правовідносин, автоматизації бізнес-процесів управління державними фінансами на місцевому рівні, фінансовим управлінням виконавчого комітету Теплодарської міської ради прийнято до уваги наступне:
- уточнено Типові форми бюджетних запитів, форми паспорта бюджетної програми місцевого бюджету та звіту про його виконання для формування місцевих бюджетів (накази Міністерства фінансів України від 07.08.2019 № 336);
- затверджено Типову форму рішення про місцевий бюджет (накази Міністерства фінансів України від 03.08.2018 № 668 та від 08.2019 № 336);
- З урахуванням внесених змін, бюджетні запити та бюджетні призначення для головних розпорядників коштів у рішенні про місцевий бюджет на 2020 рік формуються лише за бюджетними програмами, що відповідає вимогам Кодексу.
Основними документами, які були покладені в основу формування показників бюджету на 2020 рік та якими доцільно керуватись, є:
– прийнятий Верховною Радою Закон України « Про державний бюджет України на 2020 рік»
– Стратегія реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки (розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.02.2017р. № 142-р);
– Основні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2019–2021 роки, схвалені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 546, за першим (базовим) сценарієм.
2020 рік | |
Валовий внутрішній продукт номінальний (млрд гривень) | 4 551,7 |
Валовий внутрішній продукт реальний, темпи зростання (відсотків) | 103,3 |
Індекс споживчих цін (грудень до грудня попереднього року) (відсотків) | 106,0 |
Індекс цін виробників (грудень до грудня попереднього року) (відсотків) | 108,4 |
- Мінімальна заробітна плата з 1 січня 2020 року – 4 723 гривні (+13,2% до попереднього року).
- Посадовий оклад працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з 1 січня 2020 року – 2 102 гривні (+9,4 % до попереднього року).
- Прожитковий мінімум у 2020 році підвищуватиметься темпами, що на 2 відсоткових пункти перевищують показник прогнозного індексу споживчих цін на 2020 рік. Зростання розмірів прожиткового мінімуму відбуватиметься з 1 липня та 1 грудня 2020 року.
Прожитковий мінімум становитиме у 2020 році на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2020 року – 2 027 гривень, з 1 липня– 2 118 гривень, з 1 грудня – 2 189 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення:
дітей віком до 6 років: з 1 січня 2020 року – 1 779 гривень, з 1 липня – 1 859 гривень, з 1 грудня – 1 921 гривню;
дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2020 року – 2 218 гривень, з 1 липня – 2 318 гривень, з 1 грудня – 2 395 гривень;
працездатних осіб: з 1 січня 2020 року – 2 102 гривні, з 1 липня – 2 197 гривень, з 1 грудня – 2 270 гривень;
осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2020 року – 1 638 гривень, з 1 липня – 1 712 гривень, з 1 грудня – 1 769 гривень.
- Видатки на оплату бюджетними установами та організаціями комунальних послуг та енергоносіїв збільшено до обсягу коштів, які передбачені у бюджеті міста Теплодар на 2020 рік, з урахуванням у середньому коефіцієнту – 1,084.
- Зобов’язання, які виражаються в іноземній валюті, розраховуються в національній валюті виходячи із:
Показники | 2020 рік |
Обмінний курс гривні до долара США, в середньому за період, гривень за долар США | 28,2 |
Розрахунковий курс гривні до євро, гривень за євро | 31,1 |
- Обсяги міжбюджетних трансфертів на 2020 рік:
тис грн | ||||
Найменування міжбюджетного трансферту | Затвердено у бюджету м. Теплодар на 2019 рік | Затверджено законом про Державний бюджет України на 2020рік | Віхилення | |
тис грн | % | |||
Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам | 12601,1 | 15253,6 | 2652,5 | 121,05 |
Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам | 7266,6 | 1968,4 | -5298,2 | 27,09 |
Базова дотація | 8793,9 | 11206,1 | 2412,2 | 127,43 |
Разом | 28661,6 | 28428,1 | -233,5 | 99,19 |
Довідково:
1) З метою удосконалення управління бюджетними видатками соціального спрямування у проекті Державного бюджету України на 2020 рік враховано передачу Міністерству соціальної політики України видатків, які на сьогодні здійснюються за рахунок відповідних субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, зокрема, на надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, які включено до складу програми на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово–комунальних послуг, та на видатки державних соціальних допомог;
2) В рамках заходів реформи фінансування системи охорони здоров’я, комунальні заклади охорони здоров’я мають долучитися до програми медичних гарантій з 1 квітня 2020 року. У зв’язку з цим враховано збереження до 1 квітня 2020 року надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
Відповідні зміни були враховані в проекті державного бюджету бюджету та 14 листопада 2019 року проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» прийнято в другому читанні.
- Інформація про соціально-економічний стан міста Теплодар і прогноз розвитку на 2019 рік
(п.п. а) п.п. 1) п. 1 ст.76 Бюджетного кодексу України
Промисловість
Чисельність діючих підприємств промислової галузі міста протягом звітного періоду 2019 року суттєво не змінилася. На даний час галузь промисловості представлена такими підприємствами : МКП «Одеська теплоелектроцентраль № 2», – постачання тепла, виробництво електроенергії, ПП «Тріада-1» – виробництво пластикового одноразового посуду та паперових виробів санітарно-гігієнічного призначення, ПП «Омега-Брокерс» – виробництво паперових виробів санітарно-гігієнічного призначення та хімічної продукції ( миючі, чистячі, пральні засоби та ін), ТОВ «Майбуття» – пошиття одягу для вагітних, МКП «Теплодарводоканал» – водопостачання, водовідведення та промислове очищення стоків. В стадії становлення підприємcтво по виробництву кормів для домашніх тварин ТОВ «РОЙЧЕР». Територіально, на території міста розташовані два об’єкти альтернативної енергетики (сонячні батареї ТОВ «Теплодар ПІВІ» та ТОВ «Азімут-Юг») проте, юридична адреса даних підприємств м. Київ.
Обсяг реалізованої промислової продукції визначається Головним управлінням статистики в Одеській області за ціною продажу відвантаженої готової продукції, що зазначена в оформлених як підстава для розрахунків з покупцями (замовниками) документах (включаючи продукцію за бартерним контрактом). Дані щодо обсягів реалізації за видами промислової діяльності формується за функціональним підходом (по однорідних продуктах). Показник формується на підставі даних державного статистичного спостереження “Економічні показники короткострокової статистики промисловості”, яке охоплює юридичних осіб та відокремлені підрозділи юридичних осіб, що забезпечують не менше 90% обсягу реалізованої промислової продукції в цілому по області без поділу на райони та міста. Тому станом на 01.10.2019 року відсутня інформація щодо обсягів реалізація промислової продукції підприємствами міста Теплодар.
Будівництво. Капітальні інвестиції.
Інформація щодо обсягу будівельно-монтажних робіт виконаних підрядними підприємствами будівельно-монтажного комплексу міста Теплодар є конфіденційною. Дані не оприлюднюються з метою забезпечення виконання вимог Закону України «Про державну статистику» щодо конфіденційності інформації.
Протягом трьох кварталів 2019 року на території міста було введено в експлуатацію житло загальною площею 790 кв. м., це житло індивідуальної забудови.
Роздрібна торгівля та сфера послуг
На території міста протягом 9 місяців 2019 року в середньому працювало 19 закладів ресторанного господарства, 120 об’єктів роздрібної торгівлі та 27 об’єктів побутових послуг.
На території міста функціонує ринок «Дністер» МПП «Дністер» та як об’єкт сучасної цивілізованої торгівлі універсам «СІЛЬПО» ТОВ «ФОЗЗІ-ФУД» і універсам «ТОЧКА».
Обсяг реалізації платних послуг протягом січня – вересня 2019 року становить 12 365,2 тис.грн ( за аналогічний період 2018 року даний показник становив 17 211,5 тис. грн.,) що на 4 846,3 тис. грн. менше відповідного показника 2018 року. З них, населенню реалізовано в середньому близько 70 % від загального показника. По Одеській області в середньому на одного жителя реалізовується 12-15 % від загального обсягу наданих послуг У структурі загального обсягу реалізованих послуг за видами економічної діяльності найбільшу питому вагу складали послуги транспорту, складського господарства, поштової діяльності, оренди, інжинірингу, послуги у сфері інформації та телекомунікацій та з проведення різних операцій з нерухомим майном.
Практично майже всі об’єкти послуг, торгівлі та ресторанного господарства належать фізичним особам – підприємцям, які згідно Закону України «Про статистику» не надають статистичної звітності. Тому, в дійсності, кількісний показник обсягу наданих послуг значно більший. Аналогічна ситуація і у сфері торгівлі.
Розвиток підприємництва
На обліку у виконавчому комітеті Теплодарської міської ради станом на 01.10.2018 року знаходилося 620 фізичних осіб – підприємців. За 9 місяців 2019 року припинено державну реєстрацію 49 ФОП зареєстровано новостворених 51 фізичних осіб-підприємців. Станом на 01.10.2019 року на обліку у виконавчому комітеті знаходиться 646 фізичних осіб підприємців.
За даними Головстатистики в Одеській області станом на 01.10.2018 року в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (ЄДРПОУ) по м. Теплодар налічується 283 юридичних осіб ( з них суб’єктів господарювання 164 од., з яких малих підприємств 106 одиниць ( діючих в середньому 75-80 одиниць). Проте, враховуючи екстериторіальний принцип державної реєстрації та те, що облік суб’єктів господарювання в ЄДР ведеться в цілому по Біляївському району та місту Теплодар, ці показники не є точними і можуть бути уточнені в подальшому. На жаль, із вказаної кількості юридичних осіб, більша частина суб’єктів малого підприємництва взагалі не здійснює господарської діяльності протягом тривалого терміну.
В середньому в розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення міста налічується 105 малих підприємств. Чисельність зайнятих в малому підприємництві ( юридичні особи – СПД та ФОП) становить близько 2 тис. осіб.
Центр надання адміністративних послуг Теплодарської міської ради (далі – Центр) працює з квітня 2013 року та є моделлю інтегрованого офісу, тобто працює за принципом «єдиного вікна».
Найважливіша перевага ЦНАП – це ліквідація потреби особи звертатися до різних адміністративних органів, розпорошених територіально та за різними прийомними годинами, також – це суттєве покращення якості послуг, оперативність їх надання, дотримання термінів надання послуг, велика інформованість про послуги.
На теперішній час в Центрі громадяни та суб’єкти господарювання мають можливість отримати 105 видів послуг, які були переглянуті та затверджені рішенням Теплодарської міської ради від 18 грудня 2018р. № 515-VII. ЦНАП успішно співпрацює з суб’єктами надання адміністративних послуг органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Послугами ЦНАПу користуються як жителі так і суб’єкти господарювання міста та прилеглих населених пунктів. Консультації надаються не лише при особистому звернені громадян, а й за допомогою електронної пошти та за телефоном.
В центрі надання адміністративних послуг працює два адміністратора.
За 9 місяців 2019 року зареєстровано 2193 звернень, надано 2106 результатів послуг, з них – 24 відмови, 2082 – задоволено. Безпосередньо заявниками з різних причин було анульовано 14 звернень.
Для порівняння – за 9 місяців 2018 ЦНАПом прийнято 2460 заяв , видано 2343 (з них задоволено 2290, відмов – 53).
З метою комплексного обслуговування відвідувачів протягом 2018 року проведена робота по укладанню договору з Ощадбанком по підключенню Центру до програмного комплексу СБОН+ торговий еквайринг для сплати за надання платних адміністративних послуг, в результаті чого відвідувачі можуть здійснювати оплату за відповідні (платні) послуги безпосередньо в приміщені ЦНАПу через термінал.
Демографічна ситуація
Демографічна ситуація в місті характеризується відносною стабільністю чисельності населення. За даними Головного управління статистики чисельність наявного населення міста Теплодар. За січень-вересень 2019 року народилося 60 чол., померло 64 чол, природне скорочення – 4 особи. Міграційне скорочення становить – 16 осіб ( прибуло 78 вибуло 94 особи). Станом на 01.10.2019 року чисельність наявного населення становить 10 163 чол., постійного – 10 371 чол.
Для порівняння: за 9 місяців 2018 року чисельність наявного населення становила 10 221 чоловік, постійного 10 420 чоловік. Протягом січня-вересня 2018 року в місті народилося 70 немовлят, померло 49 чоловік. Природний приріст становить 21 чоловік.
З метою як найшвидшого повернення незайнятих громадян до продуктивної праці, Теплодарський відділ сприяння зайнятості Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості реалізує на ринку праці активні заходи сприяння зайнятості населення – працевлаштування, залучення до громадських робіт та професійне навчання. Безробітних, для яких на ринку праці відсутня підходяща робота, залучають до підприємництва ( після проходження відповідного навчання) шляхом одноразової виплати допомоги для започаткування підприємницької діяльності.
Соціальний захист
У системі соціального захисту значна увага приділялася обслуговуванню пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, наданню грошової та натуральної допомоги.
В місті працюють 4 програми з питань соціального захисту населення: „Програма оздоровлення та відпочинку дітей м. Теплодар на 2017-2021 роки», «Міська цільова програма підтримки сім’ї і молоді м. Теплодар на 2017-2019 роки», «Міська програма надання пільг на оплату послуг зв’язку та інших пільг, передбачених законодавством та компенсації за пільговий проїзд окремим категоріям громадян на 17-19 роки», « Міська програма підтримки громадських організацій» .
За даними Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Теплодарської міської ради за січень – вересень 2018 року споживачам житлово-комунальних послуг нараховано субсидій в розмірі 5 788,0 тис. грн.
Заробітна плата
За даними Головного управління статистики в Одеській області середньооблікова кількість штатних працівників на підприємствах, установах і організаціях міста за два квартали 2019 року становить 550 чол. ( І кв- 655 чол., ІІ кв. – 444 чол.), середньомісячна заробітна плати за І кв. – 6 403,0 грн., ІІ кв. – 7 005,0 грн., в середньому за 6 місяців близько 6 704,0 грн.
За 6 місяців 2018 року заробітна плата в середньому становила 5 561,5 грн., що на 20,5 % або 1 142,5 грн. менше від показника за січень – вересень 2018 року.
За даними Головного управління статистики в Одеській області заборгованість із виплати заробітної на підприємствах міста Теплодар станом на 01.10. 2019 року відсутня, в той час коли на підприємствах Одеси і області загальна сума невиплаченої заробітної плати становить 56 620,0 тис. грн.
Сплата житлово-комунальних послуг
Інформація щодо сплати населенням за спожиті житлово-комунальні послуги формується по Україні в цілому та по регіонах за видами житлово-комунальних послуг. В середньому по м. Теплодар заборгованість за спожиті житлово-комунальні послуги, з урахуванням заборгованості за минулі роки, становить в середньому 6,0 млн. грн.
ІІ. Інформація про хід виконання місцевого бюджету за 9 місяців 2019 року
Бюджет міста Теплодар за 9 місяців 2019 року за доходами всього виконано в сумі 64298,30905 тис.грн. або 74,2 % від затверджених річних планових показників на 2019 рік.
Основну частину надходжень до бюджету міста Теплодар, а саме 47,0 % складають надходження інших міжбюджетних трансфертів.
До загального фонду бюджету міста Теплодар (без урахування трансфертів) за 9 місяців 2019 рік надійшло 24729,70684 тис.грн., або 106,7 % від планових показників 9 місяців 2019 року. Додаткові надходження за 9 місяців 2019 року склали 1562,00684 тис.грн.
Одним із базових джерел наповнення загального фонду бюджету міста Теплодар за 9 місяців 2019 року залишається податок на доходи, питома вага якого склала 36,0% від обсягу доходів загального фонду бюджету міста Теплодар (без урахування міжбюджетних трансфертів).
Надходження ПДФО за 9 місяців 2019 року склали 8842,92199 тис.грн. Виконання плану забезпечено на 105,7 %. Питома вага в загальному фонді складає 36,0%. Надходження порівняно до минулого року збільшились на 23,8 % або на 1698,72810тис.грн. Надходження збільшились у зв’язку з підвищення мінімальної заробітної плати (з 01.01.2019р. – 4173,00 грн.)
В структурі платежів податку на доходи фізичних осіб найбільш питому вагу займає податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати – 92,1 % (8144,39035 тис.грн.).
Фактичні надходження місцевих податків і зборів за 9 місяців 2019 року склали 11417,94230 тис.грн. що становить 104,9% до планових призначень та 113,7% відповідно до фактичних надходжень минулого року.
Аналіз Надходження місцевих податків та зборів
Назва податку | Фактичні надходження за 9 місяців 2018р., тис.грн. | Затверджено на на 9 місяців 2019р., тис.грн. | Фактичні надходження за 9 місяців 2019р., тис.грн. | Виконання, % | Темп росту до 9 місяців 2018р., % |
Місцеві податки та збори, у тому числі | 10137,01351 | 10933,1 | 11465,6923 | 104,9 | 113,1 |
податок на нерухоме майно | 209,03191 | 263,7 | 328,32423 | 124,5 | 157,1 |
плата за землю | 5984,54241 | 5758,6 | 6036,85984 | 104,8 | 100,9 |
єдиний податок | 3943,43919 | 4910,8 | 5100,50823 | 103,9 | 129,3 |
Одним із найвагоміших джерел надходжень у складі місцевих податків та зборів є плата за землю (питома вага 52,7%). Згідно з Бюджетним кодексом України, надходження від плати за землю в повному обсязі (100%) зараховуються до місцевого бюджету.
За 9 місяців 2019 року надходження плати за землю до місцевого бюджету склали 6036,85984 тис.грн., що становить 104,8% планових призначень та на 0,9% або на 52,31743 тис.грн. більше відповідних надходжень минулого року.
Аналіз надходження плати за землю
Назва податку | Фактичні надходження 9 місяців 2018р., тис.грн. | Затверджено на 9 місяців 2019р., тис.грн. | Фактичні надходження за 9 місяців 2019р., тис.грн. | Виконання, % | Темп росту до 9 місяців 2018 року, % |
Земельний податок з юридичних осіб | 749,7 | 684,0 | 685,7 | 100,2 | 91,5 |
Орендна плата з юридичних осіб | 4699,1 | 4670,0 | 4946,4 | 105,9 | 105,3 |
Земельний податок з фізичних осіб | 112,3 | 92,6 | 92,6 | 100,1 | 82,5 |
Орендна плата з фізичних осіб | 423,5 | 312,0 | 312,1 | 100,0 | 73,7 |
Разом | 5984,5 | 5758,6 | 6036,9 | 104,8 | 100,9 |
В структурі платежів за землю найбільш питому вагу займає орендна плата з юридичних осіб (81,9%). Фактичні надходження склали 4946,4 тис.грн., що становить 105,9% планових призначень, або 105,3 до фактичних надходжень за 9 місяців 2018 року.
Фактичні надходження орендної плати з фізичних осіб за 9 місяців 2019 року склали 312,1 тис.грн., що становить 100,0% планових призначень, та 73,7% до фактичних надходжень за 9 місяців 2018 року.
Надходження земельного податку з юридичних осіб за 9 місяців 2019 року становлять 685,7 тис.грн., питома вага 11,4% від загального обсягу надходжень плати за землю.
Фактичні надходження земельного податку з фізичних осіб за 9 місяців 2019 року склали 92,6 тис.грн., що становить 100,1% до планових призначень, та 82,5 % до фактичних надходжень за 9 місяців 2018 року.
Враховуючи вимоги Податкового кодексу України, рішенням Теплодарської міської ради від 14.01.2016 року № 46-VII «Про затвердження Положення та встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території міста Теплодар» прийняті ставки по сплаті податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в розрізі об’єктів житлової та комерційної нерухомості, юридичних та фізичних осіб.
Надходження податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки за 9 місяців 2019 року склали 328,32423 тис.грн.
Фактичні надходження єдиного податку за 9 місяців 2019 року складають 5100,50823 тис.грн., що становить 103,9% до планових призначень. Питома вага відповідного податку у складі місцевих податків та зборів становить 44,5%
Згідно зі ст..19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна, методика розрахунку пропозиції розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем та порядок використання та порядок використання орендної плати для об’єктів, що перебувають у комунальній власності, визначається органами місцевого самоврядування.
Розрахунок орендної плати за оренду комунального майна здійснюється відповідно до рішення Теплодарської міської ради від 30.05.2013 року № 371-VI «Про затвердження Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно територіальної громади м.Теплодар та пропозиції її розподілу»
Фактичні надходження орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим майном склали 2543,54975 тис.грн., що становить 101,7% планових призначень 9 місяців 2019 року, темп росту 111,3 % до фактичних надходжень відповідного періоду 2018 року
Акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів виконаний на 118,4 відсотків. Надходження склали 710,20672 тис.грн. Порівняно до відповідного періоду минулого року надходження збільшились на 272,56622 тис.грн. або на 62,3%.
До спеціального фонду (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 1019,84032 тис.грн., виконання за 9 місяців 2019 року склало 96,9 %, зменшення склало 32,58868 тис.грн. Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження зменшились на 2631,18658 тис.грн..
Фактичні надходження по спеціальному фонду за 9 місяців 2019року складають:
- плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з функціональними повноваженнями – 811,87335 тис.грн.;
- інші джерела власних надходжень – 86,63862 тис.грн.;
- екологічний податок – 16,72835 тис.грн.;
– по бюджету розвитку надходження склали:
– від пайової участі у розвиток інфраструктури міста – 104,600 тис.грн.
ІІІ. Прогнозні розрахунки доходної частини місцевого бюджету
В основу формування обсягів доходів і видатків бюджету міста Теплодар на 2020 рік покладено вимоги положень Конституції України, Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України, інших законодавчих актів, що стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.
Статтями 64, 691 Бюджетного кодексу України визначено склад доходів, що зараховуються до місцевих бюджетів.
При прогнозуванні дохідної частини бюджету міста Теплодар на 2020 рік були враховані статистичні показники, що використовуються при розрахунку прогнозних надходжень податків і зборів, очікувані показники економічного і соціального розвитку міста Теплодар в 2019 році і прогнозні на 2020 рік, а також фактичне виконання дохідної частини бюджету міста Теплодар за результатами 2016-2018 років та 9 місяців 2019 року.
Основні відмінності в формуванні дохідної частини бюджету міста Теплодар на 2020 рік:
– 17 жовтня 2019 року набрав чинності Закон України №132-ІХ «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України стосовно стимулювання інвестиційної діяльності в Україні», яким відмінено пайовий внесок з 2021 року. В 2020 році буде діяти перехідний період, впродовж якого встановлюється фіксована однакова ставка пайової участі :
- 4% (на теперішній час 10%) для нежитлових будівель та споруд,
- 2% (на теперішній час 4%) для житлових будівель,
- не сплачується пайова участь у разі будівництва об’єктів будь-якого призначення на замовлення державних органів або органів місцевого самоврядування за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів та інших об’єктів , які мають соціальне значення (сума недоотримання коштів до бюджету міста Теплодар близько 100,0 тис.грн).
З урахуванням зазначеного, доходи бюджету міста Теплодар на 2020 рік розраховано у сумі 78 546,693 тис. грн., в тому числі доходи загального фонду 68 189,335 тис. грн., доходи спеціального фонду 10 357,358 тис. грн., з них бюджет розвитку 8 698,908 тис. грн. (додаток 1 до пояснювальної записки).
Обсяг бюджету міста Теплодар на 2020 рік за доходами без урахування трансфертів становить 49 376,658 тис.грн, що в порівнянні з очікуваними надходженнями за 2019 рік більше на 15 845,2 тис.грн або на 47,3%, а саме:
– Загальний фонд – 77 809,260 тис.грн. в тому числі:
- податковіта неподаткові надходження – 39 019,300 тис.грн.
- міжбюджетні трансферти – 29 170,035 тис.грн.:
- базова дотація – 11 206,1 тис.грн.
- субвенції з державного бюджету – 17222,0 тис.грн.
- субвенції з місцевого бюджету – 741,935 тис.грн.
-Спеціальний фонд – 10 357,358 тис.грн.
Загальний фонд бюджету міста Теплодар
Прогнозні показники доходів загального фонду бюджету м. Теплодар (без урахування всіх міжбюджетних трансфертів) на 2020 рік складуть 39019,3 тис.грн, що на 6698,6 тис.грн. або на 20,7% більше в порівнянні з очікуваними надходженнями за 2019 рік
Порівняльний аналіз загального фонду бюджету м. Теплодар за доходами
(без урахування всіх міжбюджетних трансфертів)
39019,3
32320,7 тис.грн
тис.грн
Базовим джерелом наповнення загального фонду бюджету міста Теплодар у 2020 році залишається податок на доходи фізичних осіб, питома вага якого складає 34,2% до обсягу доходів загального фонду бюджету міста Теплодар 2020 року (без урахування трансфертів).
Податок на доходи фізичних осіб:
Основні чинники, які вплинуть на надходження податку на доходи фізичних осіб:
- застосування єдиної ставки (18%) оподаткування доходів фізичних осіб (крім доходів у вигляді дивідендів по акціях та корпоративних правах, нарахованих резидентами – платниками податку на прибуток підприємств, які оподатковуються за ставкою 5%; доходів у вигляді дивідендів по акціях та/або інвестиційних сертифікатах, корпоративних правах, нарахованих нерезидентами, інститутами спільного інвестування та суб’єктами господарювання, які не є платниками податку на прибуток, оподатковуються за ставкою 9%);
- підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму;
Проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» передбачено підвищення соціальних стандартів:
- мінімальної заробітної плати з 1 січня – у розмірі 4 723 грн на місяць та посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки – 2 102 грн.
Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств, установ, організацій усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якої системою оплати праці.
- прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць:
(гривень)
Категорія осіб | 2020 рік | ||
з 1 січня | з 1 липня | з 1 грудня | |
Для працездатних осіб | 2 102 | 2 197 | 2 270 |
- зниження податкового навантаження на громадян, за рахунок надання податкової соціальної пільги на рівні 50% прожиткового мінімуму для працездатних осіб для будь-якого платника податку за умови, що дохід не перевищує 1,4 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Прогнозний обсяг надходжень податку на доходи фізичних осіб у відрахуваннях по м.Теплодар становить: 13353,2 тис.грн., що на 1753,2 тис.грн., або на 15,1% більше ніж очікувані надходження за 2019 рік
Враховано основні чинники, які позитивно впливають на надходження ПДФО: зростання витрат на оплату праці; легалізація виплати заробітної плати; зростання доходів низькооплачуваних верств населення через державне підвищення мінімальних соціальних гарантій.
Планування прогнозних показників податку на доходи фізичних осіб здійснюється за окремими напрямками, а саме, податок який сплачується:
- податковими агентами з доходів у вигляді заробітної плати;
- з доходів інших ніж заробітна плата;
- за результатами річного декларування.
Податок на доходи фізичних осіб за базою оподаткування у 2020 році формується на 92% – від заробітної плати, на 3,5% – за результатами річного декларування та на 4,5% – від інших джерел.
Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності.
Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності у розмірі 100% зараховується до загального фонду бюджету м. Теплодар.
Відповідно до Податкового кодексу України базова (основна) ставка податку на прибуток становить 18 %.
Очікувані надходження податку на прибуток до бюджету м. Теплодар за 2019 рік складуть 7,0 тис.грн. Основними платниками податку на прибуток комунальних підприємств є КП «ТМБТІ та РОН», МКП «Теплодарводоканал».
На 2020 рік податок на прибуток комунальних підприємств розраховано в сумі 7,0 тис.грн.
Місцеві податки.
Місцеві податки
До місцевих податків належать:
- податок на майно;
- єдиний податок.
Відповідно до статті 64 п.1 п.п.19 Бюджетного кодексу України одним із джерел доходів загального фонду місцевого бюджету є податок на майно, що зараховується до місцевого бюджету.
Відповідно до статті 265 розділу XII Податкового кодексу України з 01 січня 2015 року до складу податку на майно включаються:
- податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- плата за землю;
- транспортний податок.
Податок на майно в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Податок на майно в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території міста Теплодар на 2020 рік встановлено рішенням Теплодарської міської ради від 27.06.2019р. №589-VІI.
Платниками податку є фізичні та юридичні особи.
Об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.
Фізичні особи сплачують податок протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення, яке вручається до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцезнаходження об’єкта оподаткування декларацію, з розбивкою річної суми поквартально
У 2020 році базовим роком для проведення розрахунків податку є 2019 рік.
Для розрахунку розміру податку для об’єктів житлової нерухомості у 2020 році застосовується рішення Теплодарської міської ради від 27.06.2019р. №589-VІI «Про встановлення ставок і пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Теплодарської міської ради на 2020 рік»:
– ставка податку 1,0 % (41,73 грн);
– мінімальна заробітна станом на 01.01.2019р. – 4173 грн;
– пільгова площа, яка встановлена на 2020 рік (для фізичних осіб), а саме:
а) для квартири / квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів;
б) для житлового будинку / будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
в) для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (в разі одночасного перебування у власності платника податків квартири / квартир та житлового будинку / будинків, в тому числі їх частин),- на 180 кв. метрів.
Для розрахунку розміру податку для об’єктів нежитлової нерухомості у 2020 році застосовується рішення Теплодарської міської ради від 27.06.2019р. №589-VІI «Про встановлення ставок і пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Теплодарської міської ради на 2020 рік»:
– ставка податку – 0,5 % або 20,87 грн;
– мінімальна заробітна станом на 01.01.2019р. – 4173 грн.
Ставки податку на майно в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у 2020 році
Також, як і у 2019 році фізичні або юридичні особи – власники житлової нерухомості, загальна площа якої для квартир перевищує 300 квадратних метрів та/або для будинків 500 квадратних метрів будуть сплачувати податок на нерухомість в розмірі 25 000 грн. в рік за кожен такий об’єкт житлової нерухомості (його частки).
Довідково: згідно інформації фінансового управління виконавчого комітету Теплодарської міської ради сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки станом на 01.11.2019 року складає 89 платників, якими станом на 01.11.2019р. сплачено 394,904 тис.грн, у тому числі:
-юридичні особи – 23 платника, сплачено 260,099 тис.грн;
– фізичні особи – 66 платників, сплачено 134,805 тис. грн.
На 2020 рік заплановано надходження податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в сумі 450,0 тис.грн., що на 50,0 тис.грн. або на 12,5 відсотків більше до очікуваних надходжень 2019 року.
Податок на майно в частині плати за землю.
Плата за землю є другим вагомим та бюджетоутворюючим джерелом доходів загального фонду бюджету міста Теплодар, питома вага якого у річних прогнозних планових показниках загального фонду без урахування трансфертів складає 27,5%.
Згідно з Бюджетним кодексом України, починаючи з 2011 року надходження плати за землю в повному обсязі (100%) зараховуються до доходів бюджетів місцевого самоврядування.
Плата за землю формується із земельного податку та орендної плати за земельні ділянки.
Враховуючи вищезазначене, прогнозний обсяг податку на майно в частині плати за землю на 2020 р. становить 10720,9 тис.грн, в тому числі земельний податок – 1382,0 тис.грн, орендна плата за земельні ділянки – 9338,9 тис.грн. Порівняно із очікуваним показником 2019 року, в цілому надходження плати за землю збільшаться на 2671,9 грн. або на 33,2%
При визначенні прогнозного обсягу податку на майно в частині плати за землю на 2020 рік враховано:
- Індексацію нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п.298.2. ст.289 Податкового Кодексу України нормативна грошова оцінка індексується за індексом споживчих цін за попередній рік. Величина коефіцієнту індексації розраховується щороку.
Законом України від 23.11.2018р. №2628-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» передбачено, що індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, який використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням – 100 відсотків.
- Нормативну грошову оцінку землі та новий порядок її застосування.
Рішенням Теплодарської міської ради від 23 грудня 2016 року № 215/1-VІІ «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Теплодар Одеської області» затверджено нормативну грошову оцінку землі в м.Теплодар, яка введена в дію з 01.01.2018 р. Базова вартість 1 кв.м. земель міста Теплодар згідно прийнятого рішення з 01.01.2018р. складає 236,76грн.
Нормативна грошова оцінка земель з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок в 2020 році буде використана для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки, на підставі якої проводиться декларування земельного податку та орендної плати.
- Рішення Теплодарської міської ради від 27.06.2019р. № 592/1 – VIІ «Про встановлення ставок земельного податку,розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області у 2020 році».
3.1 Земельний податок. Згідно прийнятого рішення ставки земельного податку на території міста Теплодар встановлені відповідно до категорії платників від 0,3 відсотків для власників та користувачів земельних ділянок, зайнятих житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку до 5 відсотків від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки. які перебувають у постійному користувані, у власності суб»єктів
3.2 Орендна плата за землю. Зазначеним рішенням затверджено фіксовані відсотки орендної плати виходячи з цільового призначення земельної ділянки від 3 до 11 відсотків від нормативної грошової оцінки землі.
Єдиний податок.
Розділом ХІV “Спеціальні податкові режими” Податкового кодексу України встановлюються правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку.
Статтею 293.2 Податкового кодексу України, з урахуванням змін, внесених Законом України від 20.12.2016 року № 1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році», визначено, що фіксовані ставки єдиного податку встановлюються сільськими, селищними, міськими радами або радами об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, для фізичних осіб – підприємців, які здійснюють господарську діяльність, залежно від виду господарської діяльності, з розрахунку на календарний місяць:
1) для першої групи платників єдиного податку – у межах до 10 відсотків розміру прожиткового мінімуму;
2) для другої групи платників єдиного податку – у межах до 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати.
27 червня 2019 року Теплодарською міською радою прийнято рішення № 590-VІІ «Про встановлення ставок єдиного податку на території міста Теплодар» та встановлені наступні ставки єдиного податку:.
- для першої групи платників єдиного податку (фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та /або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходів яких протягом календарного року не перевищує 30000 гривень) – 10 % до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року
- для другої групи платників єдиного податку затвердити фіксовані ставки єдиного податку для суб’єктів господарювання (фізичних осіб – підприємців), які здійснюють господарську діяльність на території міста Теплодар залежно від виду господарської діяльності з розрахунку на календарний місяць.
Прогнозна сума надходжень єдиного податку до бюджету міста Теплодар на 2020 рік розрахована в розмірі 7938,6 тис.грн, що на 1134,5 тис.грн. або на 16,7% більше очікуваних надходжень у 2019 році.
Порівняльний аналіз надходження до бюджету м.Теплодар єдиного податку
Частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до бюджету.
Рішенням Теплодарської міської ради від 14.06.2018 року № 438-VІІ встановлено розмір частини прибутку, яка підлягає зарахуванню до бюджету м.Теплодар для підприємств установ та організацій, які належать до комунальної власності територіальної громади м.Теплодар
Норматив відрахувань від чистого прибутку комунальних підприємств встановлено в розмірі 18%.
За прогнозом на 2020 рік сума надходжень складе 80,0 тис.грн.
Адміністративні штрафи та інші санкції
Динаміка надходження адміністративних штрафів та інших санкцій
(тис.грн.)
Факт 2018 р. |
Очікуване 2019 р. |
Проект 2020 р. |
|
Надходження до міського бюджету | 102,6 | 24,7 | 30,0 |
Станом на 01.07.2019 року адміністративною комісією при виконавчому комітеті проведено 5 засідань, на яких розглянуто 3 справи, за результатами розгляду стягнуто штрафи на загальну суму – 3,06 тис.грн.
На підставі вищезазначеного прогнозна сума надходжень адміністративних штрафів та інших санкцій на 2020 рік становить 30,0 грн.
Плата за надання адміністративних послуг
Згідно Закону України від 28.12.2014 року № 79-VІІІ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» починаючи з 01.01.2015 року до доходів загального фонду бюджету міста Одеси віднесено плату за надання інших адміністративних послуг, що справляється за місцем надання послуг.
Питання адміністративного збору та вартості адміністративних послуг регулюються Законом України від 06.09.2012 року № 5203-VI «Про адміністративні послуги».
Динаміка надходження плати за надання адміністративних послуг
тис.грн.
Факт 2018 р. |
Очікуване 2019 р. |
Проект 2020 р. |
|
Адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань | 8,0 | 10,8 | 12,5 |
Плата за надання інших адміністративних послуг | 763,4 | 624,3 | 640,0 |
Адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень | 105,5 | 122,0 | 130,0 |
Прогнозна сума адміністративного збору до бюджету міста Теплодар на 2020 рік складає 782,5 тис.грн., в тому числі:
- адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та громадських формувань – 12,5 тис.грн.
- адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень – 130,0 тис.грн.
Надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності
Динаміка надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності
(тис.грн.)
Факт 2018 р. |
Очікуване 2019 р. |
Проект 2020 р. |
|
Надходження до міського бюджету | 3218,2 | 3340,0 | 4601,7 |
За прогнозом на 2020 рік сума надходжень складе 4601,7 тис.грн.
Згідно п.4.3 Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно територіальної громади м.Теплодар та пропорції її розподілу, затвердженої рішенням Теплодарської міської ради від 30.05.2013р. № 371- ІV (зі змінами) розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування розміру місячної орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за поточний місяць.
Державне мито
Динаміка надходження державного мита
Тис.грн.
Факт 2018 р. |
Очікувані надходження 2019 р. |
Проект 2020 р. |
|
Державне мито | 124,7 | 103,6 | 116,8 |
Прогнозні надходження державного мита до міського бюджету на 2020 рік розраховано відповідно до Бюджетного кодексу України у частині зарахування у повному обсязі державного мита до місцевих бюджетів та очікуваних надходжень за 2019 рік і становить 116,8 тис.грн.
Інші неподаткові надходження.
Інші надходження включають в себе:
- плата за розміщення зовнішньої реклами на території міста Теплодар Одеської області, затверджена рішенням сесії Теплодарської міської ради № 554-VI від 29.12.2014р. «Правила розміщення зовнішньої реклами на території міста Теплодар Одеської області»;
- плата за видачу свідоцтва про право власності на житло затверджена рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради № 32/В-08 від 31.01.2008 року (зі змінами) «Про затвердження вартості послуг за видачу свідоцтва про право власності на нерухоме майно»
- та інші.
Прогнозна сума надходжень до бюджету міста Теплодар на 2020 рік по всім іншим неподатковим надходженням складе – 79,8 тис.грн.
Спеціальний фонд бюджету міста Теплодар
Джерелами формування спеціального фонду бюджету міста Теплодар на 2020 рік у частині доходів є надходження, визначені статтею 69-1 Бюджетного кодексу України.
Спеціальний фонд бюджету на 2020 рік розраховано в сумі 10357,358 тис.грн, в тому числі бюджет розвитку – 8698,908 тис.грн.
Бюджет розвитку
Відповідно до статті 71 Бюджетного кодексу України з 01 січня 2015 року бюджет розвитку спеціального фонду бюджету формується за рахунок наступних джерел:
- надходження коштів від відчуження майна, що перебуває в комунальній власності;
За прогнозом на 2020 рік сума надходжень складе 8523,508 тис.грн.
- надходження коштів від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебуваюсь у комунальної власності;
За прогнозом на 2020 рік сума надходжень складе – 175,4 тис.грн.
Всього прогнозний обсяг бюджету розвитку в 2020 році (без урахування міжбюджетних трансфертів) – 8698,908 тис.грн.
Екологічний податок
У 2020 році джерелами формування міського фонду охорони навколишнього природного середовища є:
– екологічний податок – (згідно Закону України від 28.12.2014 року №79-VІІІ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин») у 2020 році до бюджету м. Теплодар зараховується 25%, який формується за рахунок надходжень: від скидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти, від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини.
Прогнозні показники на 2020 рік визначено в сумі – 20,8 тис.грн.
Власні надходження бюджетних установ які утримуються за рахунок місцевого бюджету, розрахунки виконано в розрізі установ. Розрахунки виконано згідно інформацій, отриманих від бюджетних установ. Прогнозний обсяг власних надходжень на 2020 рік розраховано у сумі 1637,7 тис.грн.
- IV. Пояснення до основних положень проекту рішення Теплодарської міської ради «Про бюджет міста Теплодар на 2020 рік» за видатками і кредитуванням
(п.п. в) п.п. 1) п. 1 ст.76 Бюджетного кодексу України)
Як і у попередні роки бюджет міста Теплодар за видатками сформований із застосовуванням програмно-цільового методу, має соціальне спрямування та зорієнтований на залучення інвестицій.
Формування витрат проекту бюджету міста Теплодар на 2020 рік враховує показники проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», який був прийнятий Верховною радою у другому читанні 14 листопада 2019 року.
Також при складані проекту бюджету на 2020 рік та прогнозу на 2021 та 2022 роки фінансовим управлінням були враховані листи Міністерства фінансів України «Про особливості складання проекту бюджету на 2020 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2021- 2022 роки» від 5 вересня 2019 року №05110-14-6/00063, « Про схвалення урядом проекту Державного бюджету України» від 19 вересня 2020 року № 05110-14-6/23541, постанова Кабінету Міністрів України від 15травня 2019 року №555 зі змінами та доповненнями, щодо основних прогнозних макропоказників економічного та соціального розвитку України на 2020-2022роки.
Упродовж п’яти років з початку реформи децентралізації, обсяги бюджету міста Теплодар значно збільшились. Так, у порівнянні з 2015 роком – першим роком впровадження реформи децентралізації – видатки бюджету міста Теплодар на 2020 рік збільшилися в 2,7 разів ( малюнок 1).
Динаміка видатків, затверджених у бюджеті міста Теплодар на 2015-2020 роки з урахуванням медичної, освітньої та субвенцій на соціальний захист населення
Малюнок 1 | ||||||||||||
Власні доходи | ||||||||||||
Зростання обсягу власних надходжень 2,7 разів | Освітня та медична субвенції | |||||||||||
Трансферти по соц захисту | ||||||||||||
|
||||||||||||
2015р | 2016р | 2017р | 2018р | 2019р | проект 2020р | |||||||
Примітка: трансферти по соціальному захисту у 2016 році були включені до бюджету м. Теплодар, шляхом внесення змін до рішення ТМР.
Серед новацій у бюджетному процесі на місцевому рівні, враховані нові підходи та зміни у законодавстві, що визначаються проектом закону «Про державний бюджет України на 2020рік»,який був схвалений у другому читанні Верховною радою 14 листопада 2019 року, а саме:
►з метою удосконалення управління бюджетними коштами соціального спрямування у проекті Державного бюджету на 2020 рік враховано передачу Міністерству соціальної політки України видатків, які на сьогодні здійснювались за рахунок відповідних субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, зокрема, на надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого та рідкого пічного палива і скрапленого газу.
►зміни до законів України « Про державну допомогу сім’ям з дітьми», «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», « Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» і «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», щодо здійснення видатків на виплату відповідних допомог безпосередньо з державного бюджету замість місцевих бюджетів за рахунок відповідних субвенцій з державного бюджету.
►Обсяг коштів освітньої субвенції розраховано на основі формули, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року №1088, виходячи з розрахункової кількості ставок педагогічних працівників, визначеної на підставі навчального навантаження та нормативної наповнюваності класів, а також середньої заробітної плати вчителя.
Як і у 2019 році, у наступному бюджетному періоді кошти освітньої субвенції спрямовуватимуться виключно на заробітну плату з нарахуваннями педагогічних працівників
►Медична субвенція передбачається на І квартал 2020 року. У загальному обсязі медичної субвенції враховано цільові видатки на І квартал 2020 року на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, на лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу та виплату щомісячної державної допомоги ВІЛ- інфікованим дітям.
Крім цього з 1 квітня 2020 року передбачено здійснення з державного бюджету видатків на оплату медичних послуг комунальним закладам охорони здоров’я за договорами з Національною службою здоров’я що до медичного обслуговування населення в рамках програми медичних гарантій відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».
Також, з метою підтримки комунальних закладів у системі охорони здоров«я, які не надають медичних послуг з програмою медичних гарантій, передбачено надання з 1квітня 2020 року нової субвенції з державного бюджету на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров»я.
Видаткова частина бюджету міста Теплодар на 2020 рік сформована на принципах концентрації коштів на таких основних напрямках:
< соціальна спрямованість;
< реалізація проектів, що сприяють розвитку економіки міста;
< інвестування в якість життя людей (розвиток інфраструктури міста);
< реалізація програми соціально-економічного та культурного розвитку
м. Теплодар на 2019- 2021 роки;
< запровадження максимально-ефективних заходів, щодо залучення інвестицій до міста.
Загальна сума видатків, вахованих у проекті бюджету на 2020рік визначена в сумі 78 546,693 тис грн., з них загальний фонд запланиваний в сумі – 50 225,400 тис грн та складає 93,94 відсотки від загального об»му видатків, спеціалний фонд пропонується до затвердження на суму в – 10 357,358тис грн, що складає 13,18 відсотків до загального об»єму бюджету, бюджет розвитку пропонується до затвердження в сумі – 8 698,908 тис грн
Проект бюджету м. Теплодар на 2020 рік сформований з врахуванням міжбюджетних трансфертів, на підставі проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», який було прийнято у 2 читанні 14.11.2019 року.
Також у складі трансфертів в бюджеті м. Теплодар затверджені такі міжбюджетні трансферти, які розподіляються обласними адміністраціями:
- Субвенція на здійснення переданих видатків у сфері охорони здоров”я за рахунок коштів медичної субвенції (Централізовані заходи з лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет), на І квартал -58,572 грн;
- Інша субвенція ( пільгове медичне обслуговування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, видатки на поховання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни, компенсаційні виплати особам з інвалідністю на бензин, ремонт, технічне обслуговування автомобілів, мотоколясок і на транспортне обслуговування) на загальну суму – 474,973 тис грн.
- Субвенція з місцевого бюджету на надання державно підтримки особам з особливими освітніми потребами за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету у сумі – 208,390тис грн.
Питома вага субвенцій та дотацій з Державного бюджету до загального обсягу бюджету міста складає – 42,78% , до речі, показник минулого року сягав майже до – 61,89%.
У цілому, ресурс місцевого бюджету на 2020 рік зростає на 8 277,500 тис грн та складає – 39 019,300 тис грн ( 2019 рік – затверджено 30 741,800 тис грн, збільшення місцевого ресурсу було відмічено на рівні-6 020 500 грн, ріст у відсотках склав- 24,35%), або це на 26,93 % більше затверджених показників 2019 року
Структура видатків бюджету м. Теплодар на 2020 рік представлена у діаграмі 1
Діаграма 1
Загальний фонд
Загальний обсяг місцевого ресурсу ( з урахуванням базової дотації) на 2020 рік визначений в сумі
- 50 225,400 тис грн, у тому числі по галузям фінансовий ресурс бюджету міста по загальному фонду розподілений наступним чином (без врахування трансфертів), таблиця 1:
Таблиця 1
Рразом по галузях (Утримання установ, місцевий бюджет +програми місцевого бюджету) | 50225400,00 | Питома вага, % |
Державне управління | 17312528,00 | 34,47 |
Освіта | 23025764,00 | 45,84 |
Охорона здоров”я (місцевий бюджет) | 630000,00 | 1,25 |
Соціальний захист та соціальне забезпечення (місцевий бюджет) | 917921,00 | 1,83 |
Культура і мистецтво | 3952622,00 | 7,87 |
Фізична культура та спорт | 1145790,00 | 2,28 |
Житлово-комунальне господарство | 2111,754 | 4,2 |
Будівництво | 30000,00 | 0,06 |
Транспорт, дорожнє господарство, зв”язок, телекомунікації та інформатика | 119,600 | 0,24 |
Громадський порядок та безпека | 108000,00 | 0,22 |
Інша діяльність у сфері державного управління | 871421,00 | 1,74 |
При складанні проекту місцевого бюджету враховано у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати та на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв’язку, які споживаються бюджетними установами.
При розрахунку фонду оплати праці враховано розмір з 1 січня 2020 року:
- мінімальної заробітної плати – 4 723 гривні (+13,2 % до попереднього року);
- посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки – 2 102 гривня (+9,4 % до попереднього року).
- прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи – на 1 січня 2020 року – 2 102 гривні з прив’язкою до посадового окладу педагогічних працівників закладів і установ освіти і науки (постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки»).
У 2020 році видатки на оплату праці працівників бюджетних установ, які фінансуються з бюджету міста Теплодар (без урахування видатків на оплату праці працівників медичних установ а також педагогічних працівників ЗОШ), визначаються у сумі 39 487,388 тис. грн, що на 7 843,184 тис. грн (124,79 %) більше у порівнянні з аналогічним показником 2019 року, та складають найбільшу питому вагу у видатковій частині бюджету міста Теплодар на 2020 рік– 78,62 % (малюнок 2).
Видатки на оплату енергоносіїв по бюджетним установам міста пропонується до затвердження на суму в – 4 101,238 тис грн, що на 248,769 тис грн більше показника 2019 року ( прогнозні фактичні видатки по КЕКВ 2270 до кінця 2019 року складуть – 3852,469тис грн). Забезпечений ріст по даній економічній категорії у – 6,46 відсотків.
Такий низький відсоток пояснюється зменшенням кількості об»єктів, що споживають енергоресурси.
По галузям видатки оплату енергоносіїв розподілені наступним чином:
Державне управління – 417,870 тис грн складає – 10,19 %;
Освіта – 2430,471тис грн складає – 59,26%;
Культура – 24,494тис грн складає – 5,47 %;
Спорт – 79,699тис грн складає – 1,94%;
Охорона здоров’я – 490,00тис грн складає – 11,95%;
Інші галузі – 458,704тис грн складає -11,18%, від загальної суми запланованих видатків на енергоносії.
Всього в місцевому бюджеті на утримання бюджетних установ міста( без врахування медичної та освітньої субвенції) передбачені кошти в сумі – 45 769,593 тис грн грн, (36 243 757 тис грн- показник минулого року, початковий план), з них захищені видатки :
► 44 620,873 тис грн (35 345 620 тис грн– показник минулого року, початковий план), що складає майже 89 відсотків, від загального обсягу видатків, запланованих на утримання бюджетних установ міста, (минулого року цей показник був значно вищим, а саме – 97,5 відсотків), що не можливо не відмітити як позитивну динаміку.
► На фінансування програм міста передбачені кошти в сумі-
4 455,807 тис грн грн., з них на захищені видатки заплановані кошти в сумі 498,704 тис грн, що складає лише 11,19 відсотків, від видатків, які заплановані на програми та заходи міста ( минулого року на прогарами та заходи було сплановано – 3 299,351 тис грн, на захищені видатки було сплановано – 707,363 тис грн)
В порівнянні з минулим роком заплановані видатки на фінансування програм міста збільшені до 1 156,456 тис грн.
Найбільшу питому вагу у видатковій частині бюджету міста Теплодар складають видатки соціальної спрямованості- 59 відсотків (минулого року цей показник був зафіксований на рівні -58,55 відсотків).
Соціальна сфера на місцевому рівні представлена наступними галузям:
Освіта -23 025,764 тис грн;
Охорона здоров’я – 630,00 тис грн;
Соціальний захист та соціальне забезпечення -917,921 тис грн;
Культура та мистецтво- 3 952,622 тис грн;
Фізична культура та спорт – 1 145,790 тис грн
Загальна сума запланованих видатків на соціально-культурну сферу – 29 972,097 тис грн ( показник минулого року був відмічений на рівні –23 149 729 тис грн), (малюнок 3).
Малюнок 3
Питома вага видатків по соціальній сфері у 2020 році
В цілому збільшення видатків по соціальній сфері в порівнянні до попереднього року склало майже – 6 810,126 грн, приріст спостерігається по всіх галузях соціальної сфери.
Як і минулого року, в бюджеті міста на 2020 рік, у складі видатків на соціальний захист та соціальне забезпечення населення, передбачені муніципальні виплати, розподіл коштів на які, пропонується розподілити наступним чином:
Всього пропонується пердбачити на 2020 рік муніципальних виплат на загальну суму 917,921 тис грн., збільшення даних видатків зафіксовано більш ніж у 3рази.
Також слід зазначити, що основним показником, що характеризує позитивну динаміку формування бюджету міста Теплодар, являється те, що проект бюджету міста на 2020 рік повністю відповідає нормам ст. 77 Бюджетного кодексу України, а саме – в повному обсязі передбачені видатки на заробітну плату працівникам бюджетних установ міста та оплату енергоносіїв по бюджетним установам міста.
Аналіз економічної структури видатків бюджету м. Теплодар за 2019-2020 роки ( проєкт бюджету) Малюнок 4
2019 рік (план зі змінами) 2020 рік (Проект бюджету)
Трансферти
Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік затверджені міжбюджетні трансферти по бюджетам, які мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.
По місту Теплодар передбачено трансферти (які мають прямі міжбюджетні відносини) на загальну суму
17 963,935 тис грн,( малюнок 6), а саме:
- освітня субвенція 15 253,600 тис грн;
- медична субвенція ( І квартал) 1 968,400 тис грн;
- базова дотація 11 206,100 тис грн;
Малюнок 5
Також у складі трансфертів в бюджеті м. Теплодар затверджені такі міжбюджетні трансферти, які розподіляються обласними адміністраціями:
- Субвенція на здійснення переданих видатків у сфері охорони здоров”я за рахунок коштів медичної субвенції (Централізовані заходи з лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет), на І квартал -58,572 грн;
- Інша субвенція ( пільгове медичне обслуговування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, видатки на поховання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни, компенсаційні виплати особам з інвалідністю на бензин, ремонт, технічне обслуговування автомобілів, мотоколясок і на транспортне обслуговування) на загальну суму – 474,973 тис грн.
- Субвенція з місцевого бюджету на надання державно підтримки особам з особливими освітніми потребами за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету у сумі – 208,390тис грн.
Питома вага субвенцій та дотацій з Державного бюджету до загального обсягу бюджету міста складає – 42,78% , до речі, показник минулого року сягав майже до – 61,89%
Також у складі міжбюджетних трансфертів пропонується надання міжбюджетного трансферту за кодом класифікації бюджету по ТВКВКМБ 9800 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-культурного розвитку регіонів» у сумі 48000 гривень, на фінансування поточних видатків пожежної рятувальної частини ГУ ДСНС України в Одеській області у м. Теплодар.
Спеціальний фонд
Видатки спеціального фонду проекту бюджету міста Теплодар на 2020 рік передбачені в сумі 10 357,358тис грн грн,
В розрізі джерел надходжень можна відобразити наступне групування :
бюджет розвитку – 8 698,908тис грн; власні надходження бюджетних установ – 1 637,650тис грн; міський фонд охорони навколишнього природного середовища – 20,800 тис грн ( малюнок 6).
ник фінансового управління
виконкому Теплодарської міської ради С.П.Одарич
Заступник начальника фінансового управління,
начальник відділу фінансування та
виконання місцевого бюджету І.В.Муталєнко
Начальник відділу планування
та аналізу доходів місцевого бюджету Н.В. Гордова