ТЕПЛОДАРСЬКА МІСЬКА РАДА ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ
ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПРОЕКТ-РІШЕННЯ
Про затвердження Програми запобігання
і протидії домашньому насильству,
насильству за ознакою статі та торгівлі
людьми на території Теплодарської
територіальної громади на 2023- 2025 роки
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та з метою реалізації положень законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми»,Теплодарська міська рада
ВИРІШИЛА:
- Затвердити Програму запобігання і протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та торгівлі людьми на території Теплодарської територіальної громади на 2023- 2025 роки (додається).
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на комісію з питань депутатської діяльності, етики, законності, правопорядку, соціального захисту населення.
- Паспорт
програми запобігання і протидії домашньому насильству, насильства за ознакою статі та торгівлі людьми на території Теплодарської міської територіальної громади на 2023-2025 роки
1. |
Ініціатор розроблення Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області |
2. |
Підстава для розробки Програми |
Закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», Указ Президента України «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»; Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми» |
3. |
Розробник Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
4. |
Співрозробники програми |
Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; юридичний відділ виконавчого комітету Теплодарської міської ради; відділ освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
5. |
Відповідальний виконавець Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
5. |
Учасники Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; відділ освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради; юридичний відділ виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
6. |
Термін реалізації Програми |
2023-2025 роки |
2.Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямовано Програму
Програма запобігання і протидії домашньому насильству, насильству за ознаками статі та торгівлі людьми на території Теплодарської міської територіальної громади на 2023 – 2025 роки (далі – Програма) розроблена на підставі Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», Указу Президента України «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»; Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми».
Світовою громадськістю домашнє насильство визнано однією з найбільш розповсюджених у світі форм порушення прав людини. Насильство породжує низку соціальних проблем. Прояви домашнього насильства призводять до руйнування базової ланки суспільства – сім’ї, породжують дитячу безпритульність та бездоглядність, що є однією з причин поширення соціального сирітства.
Стереотипні уявлення про стосунки батьків-дітей, де покарання розглядається як природна складова виховання, призводять до того, що про факти домашнього насильства дуже рідко повідомляють правоохоронні чи інші органи. Але попри все, кількість звернень щодо вчинення домашнього насильства щороку збільшується.
Домашнє насильство завдає шкоди здоров’ю постраждалих, зокрема репродуктивному, що призводить до зниження рівня народжуваності та збільшення кількості народжених дітей з вадами здоров’я, може призвести до каліцтва чи, навіть, до летальних наслідків через тяжкі тілесні ушкодження, несумісні з життям, або внаслідок суїцидів постраждалих осіб. Постраждалі особи не можуть належним чином виконувати свої професійні обов’язки, внаслідок чого зростає кількість травмувань на робочих місцях та кількість «лікарняних», фінансування яких покривається з бюджету тощо. Постраждалі не можуть належним чином виконувати свої батьківські обов’язки, внаслідок чого зростає рівень бездоглядності дітей та відповідно підвищується рівень соціального сирітства, при якому держава бере на себе виховання та утримання дітей при живих батьках. Зростає кількість розлучень у сім’ях, де вчиняється домашнє насильство, та кількість правопорушень, оскільки насильство призводить не лише до дитячої бездоглядності, але й до безпритульності постраждалих, а в окремих випадках – до вбивства жертвами своїх кривдників. Тому домашнє насильство варто розглядати не як приватну проблему, а як проблему суспільну та комплексну, що має вирішуватись державними органами спільно з громадськістю.
Соціально-економічна криза в Україні, яка призвела до різкого падіння рівня життя та безробіття, ситуація яка склалась в результаті повномасштабної збройної агресії РФ проти України, необізнаність переважної більшості громадян правових питань та явища торгівлі людьми, існування стереотипів про краще життя за кордоном, з одного боку, та попит на дешеву робочу силу, підвищення мобільності населення, в тому числі внутрішньо переміщених осіб, спрощення можливості трудової міграції завдяки системі «без віз», створили сприятливі умови для збільшення кількості громадян України, які стали жертвами торгівлі людьми як за кордоном так і в Україні.
Торгівля людьми є багатогранною проблемою, негативні наслідки якої відчувають на собі не лише ті, хто потрапив у таку ситуацію, але і їхні сім’ї. Нерідко такі сім’ї взагалі розпадаються. Покинуті на самоті зі своїми проблемами особи, нерідко намагаються «втекти» від проблем через вживання алкоголю, інші негативні соціальні явища. Тоді проблема однієї особи стає проблемою місцевої громади та держави в цілому.
Задля того щоб досягти позитивних змін з питань протидії торгівлі людьми необхідно збільшувати кількість інформаційних кампаній в громаді з питань протидії торгівлі людьми, оскільки це дасть змогу не допустити потрапляння осіб у подібні ситуації, а також дасть змогу ідентифікувати осіб, які вже стали жертвами торгівлі людьми та потребують допомоги.
Реалізація заходів Програми дасть можливість на міському рівні вжити конкретні дії по захисту, підтримці та розвитку сім’ї, популяризації сімей з дітьми, в тому числі відродженню традицій багатодітності, попередженню і протидії насильству в сім’ї, насильству за ознакою статі та торгівлі людьми, утвердженню гендерної рівності в усіх сферах життєдіяльності, обізнаності громадян зі своїми правами згідно діючого законодавства.
3.Мета Програми
Метою Програми є здійснення комплексних заходів щодо створення правових і соціальних умов для належного розвитку сім’ї, у тому числі удосконалення роботи щодо попередження домашнього насильства, насильства за ознакою статі, впровадження гендерних підходів в усі сфери життєдіяльності суспільства та вжиття заходів з протидії торгівлі людьми.
Головна мета конкретизується за блоками:
– сім’я: створення умов для зміцнення інституту сім’ї, формування у свідомості людей розуміння важливості ролі сім’ї та виконання нею своїх соціально – демографічних функцій; реалізації заходів, спрямованих на підвищення рівня обізнаності суспільства щодо форм, причин і наслідків домашнього насильства, насильства за ознакою статі, формування нетерпимого ставлення до насильницької моделі поведінки у приватних стосунках, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, насамперед до постраждалих дітей;
– гендерна рівність: утвердження рівних прав жінок і чоловіків та рівних можливостей для їх реалізації як основного права людини; викорінення дискримінаційних уявлень про соціальні ролі та обов’язки жінок і чоловіків, а також будь-яких звичаїв і традицій, що на них ґрунтуються;
– протидія торгівлі людьми: впровадження ефективного механізму взаємодії у сфері протидії торгівлі людьми та захист прав осіб, що постраждали від торгівлі людьми, надання їм допомоги.
- Шляхи і засоби вирішення проблем.
Програмою передбачаються наступні шляхи розв’язання проблеми:
– здійснення заходів з підвищення престижу сім’ї та пропагування сімейних цінностей;
– проведення інформаційних кампаній з питань розвитку та підтримки сім’ї, спрямованих на збереження орієнтацій населення на сімейний спосіб життя, підтримку багатодітних сімей, народження і виховання дітей у сім’ях;
– участь у щорічних заходах (День родини, День матері);
– надання послуг і допомоги сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах, та сім’ям, які перебувають у зоні ризику ще до потрапляння у такі обставини;
– раннє виявлення сімей, у яких вчинюється насильство або є реальна загроза його вчинення, та організацію соціальної підтримки таких сімей;
– підвищення рівня правової культури населення та поінформованості про проблему насильства в сім’ї, насильства за ознакою статі шляхом проведення широкомасштабної інформаційно-просвітницької та роз’яснювальної роботи;
– проведення інформаційних кампаній з метою підвищення рівня поінформованості населення з питань рівного розподілу сімейних обов’язків та відповідальності між жінками і чоловіками щодо виховання дітей;
– проведення інформаційних кампаній за участю засобів масової інформації, навчальних закладів з метою подолання стереотипних уявлень про роль жінки і чоловіка, утвердження гендерної рівності;
– посилення співпраці з правоохоронними органами з питань протидії торгівлі людьми та запобігання та протидії домашнього насильства, насильства за ознакою статі;
– надання комплексу послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми, домашнього насильства та проведення інших заходів.
- Основні завдання і заходи Програми
Основними завданнями та заходами Програми є:
№ п/п |
Найменування завдання |
Перелік заходів Програми |
Відповідальні виконавці |
|
1. |
Підвищення престижу сім’ї, утвердження пріоритетності сімейних цінностей, підвищення ролі батьків у вихованні дитини |
Проведення інформаційно-просвітницької кампанії щодо розвитку та підтримки сім’ї, спрямованої на збереження орієнтації населення на сімейний спосіб життя; запобігання насильству в сім’ї, насильству за ознакою статі, шляхом висвітлення в засобах масової інформації, на офіційних сайтах Теплодарської міської ради. |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
|
2. |
Здійснення збору, аналізу і поширення інформації про домашнє насильство та/або насильство за ознакою статі |
Збір інформації та даних про факти домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі та проведення аналізу ситуації, сприяння поширенню реалізації соціальної реклами щодо протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Одеське районне управління поліції №2. |
|
3. |
Запобігання сімейному неблагополуччю, насильству та надання допомоги сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах |
– проведення інформаційно-просвітницької роботи з питань запобігання насильству в сім’ї, насильству за ознакою статі, шляхом виготовлення та розповсюдження соціальної реклами, розміщення інформаційної продукції, спрямованої на поширення серед населення інформації щодо запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі; – організація тренінгів і семінарів у закладах освіти м.Теплодар з питань запобігання насильству в сім’ї, насильству за ознакою статі та жорстокому поводженню з дітьми; – проведення семінарів, круглих столів на тему «Вчимося спілкуватися без агресії»; – забезпечення взаємодії між структурами, залученими до протидії насильству в сім’ї, проведення аналізу ситуації у цій сфері, надання допомоги потерпілим; – заходи для дітей пільгових категорій (до дня сім’ї, дня молоді, дня Святого Миколая, новорічних свят та інших). |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
|
4. |
Формування в суспільстві нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, насамперед постраждалих дітей, усвідомлення домашнього насильства як порушення прав людини |
Забезпечення проведення щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
|
5. |
Запровадження підходів гендерної рівності в системі освіти |
Проведення навчальних семінарів, тренінгів з питань гендерної рівності. |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
|
6. |
Запобігання торгівлі людьми, її первинна профілактика |
– підвищення рівня обізнаності населення щодо сучасних проявів торгівлі людьми, а також засобів і методів, що використовуються торгівцями людьми, шляхом проведення семінарів-тренінгів, розповсюдження соціальної реклами та інформаційно-просвітницьких матеріалів; – проведення інформаційно-роз’яснювальної та просвітницької роботи з питань зайнятості в Україні та за кордоном, безпечної і регульованої трудової міграції, прав працівників – мігрантів; – проведення за участю дітей, учнівської молоді і їх батьків профілактичних та просвітницьких заходів щодо протидії торгівлі людьми. |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Юридичний відділ виконавчого комітет Теплодарської міської ради |
|
7. |
Надання допомоги особам, що постраждали від торгівлі людьми |
Надання консультаційно-юридичних послуг з працевлаштування особам, що постраждали від торгівлі людьми |
Юридичний відділ виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
|
8. |
Забезпечення координації та ефективної взаємодії спеціально уповноважених органів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству, інших органів та установ, які виконують функції пов’язані з проведенням заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі |
Визначення на рівні заступника міського голови уповноваженої посадової особи з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі, відповідальної за координацію заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі. Забезпечення діяльності Координаційної ради з питань ґендерної рівності, запобігання домашньому насильству, насильству за ознакою статті та протидії торгівлі людьми при виконавчому комітеті Теплодарської міської ради. Визначення відповідальної особи виконавчого комітету Теплодарської міської ради, які приймають та реєструють заяви і повідомлення про вчинення тамошнього насильства та/або насильства за ознакою статі, координацію заходів реагування на факти вчинення такого насильства, надання допомоги та захисту постраждалим особам, роботи з кривдниками на відповідній території |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Юридичний відділ виконавчого комітет Теплодарської міської ради |
|
9. |
Надання кожній постраждалій особі інформації про її права та можливості реалізації таких прав |
Забезпечення отримання постраждалою особою повної інформації щодо своїх прав на соціальні послуги, медичну, соціальну та психологічну допомогу
|
КНП «Теплодарська центральна міська лікарня», Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Юридичний відділ виконавчого комітет Теплодарської міської ради |
- Очікувані результати.
Виконання Програми дасть змогу:
– підвищити престиж сім’ї та посилити роль сімейних цінностей у суспільстві, формувати позитивне ставлення до багатодітності;
– мінімізувати асоціальні прояви у життєдіяльності сім’ї, передусім насильства в сім’ї (зменшення кількості осіб, які стоять на обліку з приводу скоєння насильства в сім’ї;
– забезпечити учасників заходів інформаційно-методичними матеріалами щодо підтримки інституту сім’ї та попередження насильства в сім’ї;
– залучити населення до акцій, семінарів, спрямованих на формування гендерної культури;
– підвищити ефективність взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськими організаціями, правоохоронними органами та іншими юридичними особами у сфері протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, торгівлі людьми;
– підвищити рівень поінформованості і правової культури населення з питань протидії торгівлі людьми;
– забезпечити надання комплексної допомоги жертвам торгівлі людьми.
- Координація та контроль за ходом виконання Програми.
Координація взаємодії виконавців заходів, передбачених Програмою, покладається на управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради.
Здійснення контролю за ходом реалізації Програми покладається на виконавчий комітет Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області.