Аналіз регуляторного впливу до проекту регуляторного акта – рішення міської ради«Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар на 2021 рік»

 

Аналіз регуляторного впливу підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (надалі – Закон)відповідно до методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами, (надалі – Методика).

 

  1. Визначення проблеми

 

Рішенням міської ради від 27.06.2019 р.№ 592/1-VІІ «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області у 2020 році» установлені ставки земельного податку на 2020 рік та передбачено встановлення пільг з їх сплати.

Виходячи з норм пункту 5 статті 2 та частини 1 статті 3 Бюджетного кодексу України,бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України (однією зі складових якої є бюджети місцевого самоврядування), становить один календарний рік, що починається 01 січня кожного року й закінчується 31 грудня того ж року.

Органи місцевого самоврядування в рамках, визначених Бюджетним та Податковим кодексами України, мають кожного року ухвалювати рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік для відповідного місцевого податку чи збору.

Плата за землю є бюджетоутворюючим джерелом у складі власних доходів загального фонду міського бюджету та за підсумками 2019 року складає 21% серед інших джерел надходжень,

Загальні надходження від плати за землю до Теплодарської міської ради за 2019 рік склали  – 7963174,61 грн

Прогнозний обсяг надходжень податку на 2021 рік є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які не можливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними податку – виникнення податкового боргу).

         Згідно зі статтею 12 ПКУ рішення про встановлення місцевих податків та зборів,ухвалені органами місцевого самоврядування на 2021 рік, мають бути надісланими в електронному вигляді в десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 01 липня 2020 року, та офіційно оприлюднені до 15 липня 2020 року. Враховуючи, що зазначені рішення є регуляторними актами та потребують реалізації процедур, передбачених Законом, розроблено проект регуляторного акта – рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області на 2021рік».

У цьому випадку причини виникнення проблеми – це безпосередня вимога чинного законодавства України, згідно з якою органи місцевого самоврядування кожного року ухвалюють рішення про місцеві податки та збори на наступний рік.

         Ухвалення рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м. Теплодар Одеської області на 2021рік», що набуде чинності з наступного бюджетного періоду – з 01 січня 2021 року, необхідне для прозорого ефективного встановлення ставок плати за землю та пільг з її сплати, здійснення необхідного контролю за своєчасністю та повнотою проведення платежів.

        Надходження від плати за землю у м.Теплодар Одеської області за 2019 рік склали  – 7963164,61 грн, з них від суб»єктів господарської діяльності до міського бюджету надійшло 7947923,31, у  т.ч. земельний податок сплатили 53 фізичні особи-підприємці на суму – 108673,81грн., 77 юридичні особи на суму – 888445,42 грн., орендну плату за землю сплатили 35 юридичні особи на суму 6551503,16 грн.,  65 фізичні особи – 399300,92грн.

                   Пунктом 284.1 статті 284 ПКУ встановлено, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Пунктом 12.3 статті 12 ПКУ установлено, що органи місцевого самоврядування ухвалюють рішення про встановлення місцевих податків та зборів.     

Абзацом першим пункту 288.1 статті 288 ПКУ визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Абзаци другий і третій зазначеного пункту, що розкривають зміст статті в цілому,однозначно свідчать, що ця норма стосується порядку адміністрування плати за землю. Такий порядок передбачає, що плата за землю здійснюється на підставі договору оренди, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об’єктом оподаткування є земельна ділянка. При цьому, у договорі оренди обов’язково зазначається розмір орендної плати в гривнях, що є істотною умовою договору згідно зі статтею15 Закону України «Про оренду землі». Для розрахунку річного розміру орендної плати за земельні ділянки державної й комунальної власності, що фіксується в договорі оренди, необхідне застосовування затверджених органом місцевого самоврядування фіксованих ставок орендної плати за землю, установлених у відсотках від нормативної грошової оцінки земель міста.

            Граничні розміри ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної й комунальної власності, установлені статтями 274 та 288 ПКУ,не є фіксованими, та коливаються від 0 до 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної й комунальної власності є складовими плати за землю, що входить до складу податку на майно, який є місцевим податком, обов’язковим для встановлення місцевими радами. Тобто, чинним законодавством України у сфері земельних та податкових відносин передбачається обов’язковість встановлення органами місцевого самоврядування фіксованого розміру ставки не тільки для земельного податку, а й для орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Реалізація цих вимог згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» здійснюється шляхом ухвалення відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акта:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

 

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

 у тому числі суб’єкти малого підприємництва*

+

 

 

 

 

Питання наповнення місцевого бюджету, у тому числі через установлення ставок плати за землю, є сферою загальних інтересів суб’єктів господарювання, органів місцевої влади й громади міста Теплодар.

Ринкові механізми не можуть бути застосовані при адмініструванні податків. Доцільним є втручання держави шляхом делегування органам місцевого самоврядування повноважень з установлення ставок податку на майно в частині плати за землю на території м.Теплодар Одеської області та надання обґрунтованих додаткових пільг з його сплати певним категоріям землекористувачів, як це визначено ПКУ. Отже, установлення ставок та пільг з плати за землю можливе лише шляхом ухвалення відповідного рішення міської ради.

         Проект рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області на 2021 рік» розроблено відповідно до форми, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки». Зокрема передбачено встановлення ставок плати за землю в розрізі кодів за видами цільового призначення земель, установленими Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, зі змінами.       

         Відповідно до пункту 284.1 статті 284 ПКУ з 2015 року органам місцевого самоврядування надано право встановлювати пільги зі сплати за землю, не встановлені цим Кодексом. Ураховуючи зазначене, пільги зі сплати за землю встановлюються на 2021 рік ПКУ та вказаним рішенням.

         За відсутності регулювання не буде забезпечено визначення ставок, порядку нарахування, сплати та переліку пільг з плати за землю. У разі не встановлення місцевих податків і зборів, передбачених пунктом 10.2 статті10 ПКУ, рішеннями місцевого самоврядування, плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати за землю. При цьому, пільги з плати за землю залишаються виключно такими, що встановлені положеннями ПКУ. Тому органи державної влади та місцевого самоврядування, які утримуються за кошти державного  або  місцевого бюджету втратять право на пільги у 2021році, оскільки перелік пільг у статтях 281,282 ПКУ є дуже вузьким і не враховує реальні потреби землекористувачів міста в отриманні пільг з плати за землю. Рішенням Теплодарської міської ради від 27.06.2019р. №592/1-VII крім пільг встановлених статтями 281,282 ПКУ також встановлено пільгу для органів державної влади та місцевого самоврядування у розмірі 100%, даним регуляторним актом планується залишити перелік пільг незмінним.

Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету, оскільки забезпечує внесок у його наповнення. Згідно з бюджетним законодавством плата за землю є одним з джерел надходжень загального фонду бюджету міста, за рахунок якого утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту.

         Стабільність надходжень, що формують загальний фонд бюджету міста, дозволяє забезпечити безперебійну життєдіяльність міста в різних сферах, своєчасну виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ та провести всі інші соціально важливі видатки,отримати всім мешканцям міста суспільні послуги в тій чи іншій сфері, якими опікуються органи місцевого самоврядування.

 

  1. Цілі державного регулювання

 

Проект рішення міської ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.

Цілями державного регулювання є установлення ставок та пільг з плати за землю відповідно до вимог ПКУ, отримання до бюджету міста прогнозованих податкових надходжень у розмірі близько 11,2 млн.грн., забезпечення виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. 

Вимірювальними індикаторами досягнення цілей регулювання та зменшення масштабів проблеми є:

кількісні: надходження коштів до бюджету міста від плати за землю суб»єктами господарської діяльності у розмірі (2019р– 7947923,31 грн. – 230 осіб. Прогнозні показники на 2020рік – 11134462,13 грн. – 208 осіб)

– часовий: дія регуляторного акта протягом року;

– якісний: забезпечення виконання міських цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.

         Ухвалення рішення сприяє підвищенню рівня податкової дисципліни, ефективності контролю державної фіскальної служби в частині забезпечення своєчасних та в повному обсязі податкових надходжень до бюджету.

Цілями регуляторного акта є:

         – установлення ставок земельного податку, розмірів орендної плати та пільг зі сплати за користування земельними ділянками м. Теплодар Одеської області;

         – забезпечення соціально-економічного розвитку міста, подальшого регулювання земельних відносин, використання земельного ресурсу в інтересах територіальної громади міста Теплодар;

         – отримання фінансового ресурсу для вирішення соціально-економічних питань розвитку міста, підвищення соціальних стандартів.

 

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

  1. Визначення альтернативних способівдосягнення цілей

 

У ході пошуку альтернативних способів досягнення визначених цілей доцільно розглянути такі можливості:

 

Вид альтернативи

Описальтернативи

 

1

2

Альтернатива 1

Залишення існуючої ситуації

Не прийняття проекту регуляторного акта призведе до невиконання вимог ст.284.1 «Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо встановлення ставок земельного податку,орендної плати та пільг зі сплати за землю»

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту

Прийняття регуляторного акту створить нормативно-правову базу для оподаткування земельним податком на території м.Теплодар, відповідно до Податкового Кодексу України. Забезпечить досягнення цілей державного регулювання. Збільшить привабливість та ефективність  використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні фізичних осіб та суб’єктів господарювання.

Належне фінансування програм соціально-економічного розвитку міської  ради.

 

 

 

 

 

  1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

 

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

(органів місцевого самоврядування)

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

 

1

2

3

Альтернатива 1

Відсутні

 

Сплата земельного податку та орендної плати за землю. За відсутності податкових пільг територіальній громаді міста буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в місті та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до міського бюджету .

Альтернатива 2

Удосконалення системи місцевого оподаткування; підвищення рівня використання економічних ресурсів міста; забезпечення надходжень до бюджету міста від плати за землю, що можуть бути спрямовані на виконання цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо

Сплати земельного податку  та оренди землі . 

 

 

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

 

1

2

3

Альтернатива 1

Забезпечення належними умовами для забезпечення життєдіяльності.

Сплата податку. Втрата органами державними влади та органами місцевого самоврядування, які утримуються за рахунок державного або місцевого бюджету права на отримання пільг зі сплати за землю, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені, виникає ризик щодо неякісного  отримання послуг громадянами або взагалі  їх відсутності.

Альтернатива 2

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Враховує пропозиції фізичних та юридичних осіб в період обговорення проекту регуляторного акту

Збільшує привабливість та ефективне використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні платників плати за землю. Дозволяє наповнювати місцевий бюджет власними надходженнями.

Сплата податку.

 Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

 

 

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць 

208

208

Питома вага групи в загальній кількості, %

100

100%

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

               

 

1

2

3

Альтернатива 1

Відсутні

. Сплата податку та орендної плати за ставками встановленими у 2020 році.

Альтернатива 2

 Наявність нормативно-правового акту за яким нараховується сплата за землю.

Сплата податку та орендної плати.

  

 

Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності, платників земельного податку у разі неприйняття регуляторного акту (альтернатива 1)

 

2019р

2020р

2021

 Кількість платників

 Надходження до міського бюджету від сплати податку,грн.

(1% від нормативної грошової оцінки земель)

Прогнозна

Кількість платників

 

Прогнозі надходження до міського бюджету від сплати податку,грн., сплата податку СГД

(2% від нормативної грошової оцінки земель)

Прогнозна

Кількість платників

 

Прогнозі надходження до міського бюджету від сплати податку,грн., сплата податку СГД

(2% від нормативної грошової оцінки земель)

СГД, платники земельного податку

130

997119,23

130

1994238,46

130

1994238,46

*-дані відділу земельних ресурсів та управління майна та інвестицій Теплодарської міської ради

 

Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності, платників земельного податку у разі прийняття регуляторного акту на 2021 рік (альтернатива 2)

 

2019р

2020р

2021

 Кількість платників

 Надходження до міського бюджету від сплати податку,грн.

(1% від нормативної грошової оцінки земель)

Прогнозна

Кількість платників

 

Прогнозі надходження до міського бюджету від сплати податку,грн., сплата податку СГД

(2% від нормативної грошової оцінки земель)

Прогнозна

Кількість платників

 

Прогнозі надходження до міського бюджету від сплати податку,грн., сплата податку СГД

(2% від нормативної грошової оцінки земель)

СГД, платники земельного податку

130

997119,23

130

1994238,46

130

1994238,46

*-дані відділу земельних ресурсів та управління майна та інвестицій Теплодарської міської ради

 

Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності, які є  платниками орендної плати за землю, у разі неприйняття регуляторного акту (альтернатива 1)

 

Кількість платників, СГД

річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками певного цільового призначення,%

Надходження до міського бюджету від сплати податку (2019 рік),грн., сплата орендної плати СГД

Землі енергетики

5

6

4492171,99

Землі комерційного призначення

76

5

608053,80

Землі промисловості та транспорту

12

3

1688638,96

Землі житлової та громадської забудови

3

3

116260,38

Землі с/г призначення

3

3

2257,94

Землі зв»язку

1

10

43421,01

Всього

100

 

6950804,08

 

Розрахунки проводилися відповідно даних відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради

 

 

Вид цільового призначення земель

Згідно класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548

 

2020 рік

 

2021 рік

Прогнозні показники

 

Фактична кількість платників, СГД

річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками певного цільового призначення,%

Прогнозні надходження до міського бюджету від сплати податку (2020) рік),грн., сплата орендної плати СГД

Кількість платників, СГД

річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками певного цільового призначення,%

Надходження до міського бюджету від сплати податку (2021 рік),грн., сплата орендної плати СГД

Землі с/г призначення

3

4

15441,89

3

4

15441,89

Земля житлової забудови

3

3

705802,64

3

3

705802,64

Землі громадської забудови(переважно комерційного призначення)

49

6

566350,45

49

5

566350,45

Землі промисловості

15

3

1919125,47

15

3

1919125,47

Землі транспорту

2

4

152754,06

2

4

152754,06

Землі зв»язку

1

11

33245,50

1

11

33245,50

Землі енергетики

5

10

5747503,66

5

10

5747503,66

Всього

78

 

9140223,67

78

 

9140223,67

 

Розрахунки проводилися відповідно даних відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності, які є  платниками орендної плати за землю, у разі прийняття регуляторного акту (Альтернаттива 2)

 

 Прогнозна кількість платників, СГД

річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками певного цільового призначення,%

 Прогнозні надходження до міського бюджету від сплати податку (2021 рік),грн.сплата орендної плати СГД

Землі енергетики

5

10

5747503,66

Землі громадської забудови

49

6

566350,45

Землі промисловості

15

3

1919125,47

Землі житлової  забудови

3

3

705802,64

Землі с/г призначення

3

4

15441,89

Землі зв»язку

1

11

33245,50

Землі транспорту

2

4

152754,06

Всього

78

 

9140223,67

 Розрахунки проводилися відповідно даних відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради.

 

  1. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу

досягнення цілей

 

Здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.

Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:

4 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);

3 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже  повною мірою (усіх важливих аспектів проблеми не буде);

2 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, але деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними);

1 бал – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).

 

 

 

 

 

 

Рейтинг

результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал

результа-тивності

(за чотири-бальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

 

1

2

3

Альтернатива1

2

 У разі неприйняття даного регуляторного акту суттєвих змін в надходженні до місцевого бюджету коштів від сплати за землю не відбудеться, у зв»язку з тим, шо ставки сплати за землю залишаються на рівні ставок, затверджених у 2020 році, але є загроз Втрата органами державними влади та органами місцевого самоврядування, які утримуються за рахунок державного або місцевого бюджету права на отримання пільг зі сплати за землю, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені, виникає ризик щодо неякісного  отримання послуг зазначеними підприємствами або взагалі  їх відсутності.

Альтернатива 2

4

Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті повною мірою при збалансуванні витрат суб’єктів господарювання, громадян і органу місцевого самоврядування. Забезпечується можливість сплачувати плату за землю за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель; виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.

 

Оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію

в рамках проведення аналізу регуляторного впливу*

 

Категоріявпливу

Відповідь

 

1

2

А. Обмежує кількість або звужує коло постачальників.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

 

1. Надає суб’єкту господарювання виключні права на поставку товарів чи послуг

Ні

2. Запроваджує режим ліцензування, надання дозволу або вимог упого-дження підприємницької діяльності з органами влади

Ні

3. Обмежує здатність окремих категорій підприємців постачати товари чи надавати послуги (звужує коло учасників ринку)

Ні

 

4. Значно підвищує вартість входження в ринок або виходу з нього

Ні

5. Створює географічний бар’єр для постачання товарів, виконання робіт, надання послуг або інвестицій

Ні

Б. Обмежує здатність постачальників конкурувати.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

 

1. Обмежуєздатністьпідприємціввизначатиціни на товари та послуги

Ні

2. Обмежує можливість постачальників рекламувати або здійснювати маркетинг товарів чи послуг

Ні

3. Установлює стандарти якості, що надають необґрунтовану перевагу окремим постачальникам порівняно з іншими, або стандарти вищого рівня якості, ніж той, який обрали б окремі достатньо поінформовані споживачі

Ні

 

4. Суттєво збільшує витрати окремих суб’єктів підприємництва порівняно з іншими (зокрема внаслідок дискримінаційного ставлення до діючих та нових учасників ринку)

Ні

В. Зменшує мотивацію постачальників до активної конкуренції.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

1. Запроваджує режим саморегулюванняабоспільногорегулювання

Ні

2. Вимагає або заохочує публікувати інформацію про обсяги виробництва чи реалізацію, ціни та витрати підприємств

Ні

Г. Обмежує вибір та доступ споживачів до необхідної інформації.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

1. Обмежує здатність споживачів вирішувати в кого купувати товар

Ні

2. Знижує мобільність споживачів у наслідок підвищення прямих або не прямих витрат на заміну постачальника

Ні

 

3. Суттєво обмежує чи змінює інформацію, необхідну для ухвалення раціонального рішення щодо придбання чи продажу товарів

Ні

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи

в рейтингу

 

1

2

3

4

Альтернати-ва 1

Відсутні

За відсутності податкових пільг територіальній громаді міста буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в місті та ставить під загрозу забезпечення громади належними послугами.

 

Цілі прийняття акта можуть бути досягнуті частково

Альтернати-ва2

Упорядкування відносин між міською радою та суб’єктами господарювання й громадянами в частині встановлення ставок земельного податку та розміру орендної плати за користування земельними ділянками міста з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель.

Сплата земельного податку та орендної плати за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель

Сприяє досягненню цілей регулювання, повністю вирішує проблему.

У рейтингу ре-зультативності альтернатива на першому місці

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

 

 

1

2

3

Альтернатива 1

Причиною відмови є втрата пільг  органами державної влади, місцевого самоврядування, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. За відсутності податкових пільг територіальній громаді міста буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в місті та ставить під загрозу забезпечення громади належними послугами.

 

Втрата пільг органами державної влади, місцевого самоврядування, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів . Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо)

Альтернатива 2

Для досягнення встановлених цілей перевага була надана цій альтернативі, що надасть можливість:

– стабільні надходження до місцевого бюджету м.Теплодар

– сплачувати плату за землю за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель.

На дію регуляторного акта можливий вплив зовнішніх чинників,ухвалення змін та доповнень до чинного законодавства України в цій сфері. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо).

Крім того, на кількості власників земельних ділянок та землекористувачів може відобразитися економічна ситуація в державі

 

  1. V. Механізми та заходи, що забезпечать розв’язання проблеми

 

Механізмом розв’язання вказаної вище проблеми є ухвалення рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області у 2021 році».

Для забезпечення виконання вимог чинного законодавства України документи з регуляторної діяльності підлягають оприлюдненню в засобах масової інформації, на офіційному веб-сайті Теплодарської міської ради з метою отримання зауважень і пропозицій у термін, визначений Законом.

З метою забезпечення інформованості громади та суб’єктів господарювання рішення міської ради буде оприлюднене в Теплодарській міській газеті «Теплодарский вестник», на офіційному веб-сайті Теплодарської міської ради в установлений законодавством термін.

Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної фіскальної служби, місцевого самоврядування, так і землекористувачами, які сплачують земельний податок або орендну плату за землю в порядку та на умовах, визначених ПКУ й цим рішенням.

При встановленні податків очікувані вигоди будуть завжди менше витрат на регулювання, оскільки витрати на регулювання складаються з прямих (які дорівнюють очікуваним надходженням) і адміністративних витрат суб’єктів господарювання та бюджетних витрат на адміністрування регулювання.

 

  1. VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 

Адміністрування даного регуляторного акта буде проводитись на рівні державної податкової інспекції. Органи місцевого самоврядування наділенні повноваженнями лише встановлювати ставки податку, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

Розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва (М-тест) наведено у додатку1  до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта.

 

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Рішення набуває чинності з початку наступного бюджетного періоду, тобто з 01.01.2021р., та діє протягом року.

Передбачається, що власники та користувачі земельних ділянок будуть неухильно виконувати вимоги запропонованого проекту рішення, тобто в повному обсязі та своєчасно здійснювати плату за землю.

         Землекористувачі несуть відповідальність за своєчасне та повне погашення зобов’язань з плати за землю у порядку й розмірах, установлених ПКУ. Несплачена сума вважається податковим боргом і підлягає стягненню в примусовому порядку. Відповідно до статті 126 ПКУ за порушення строків сплати платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

         – при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, у розмірі 10% від погашеної суми податкового боргу;

         – при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, у розмірі 20% від погашеної суми податкового боргу.

         Згідно з підпунктом129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПКУ після закінчення встановлених строків сплати на суму податкового боргу нараховується пеня.

Таким чином, власники та користувачі земельних ділянок зацікавлені у виконанні вимог запропонованого проекту рішення.

На дію регуляторного акта можуть негативно вплинути значні темпи інфляції та економічна криза.

 

 

VIIІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

Досягнення визначених цілей шляхом виконання вимог нового регуляторного акта принесе вигоди без необхідності залучення додаткових витрат органів місцевого самоврядування.

До кількісних показників належать: чисельність платників за землю, надходження коштів до бюджету міста від плати за землю,розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання у зв’язку виконанням вимог акта. Крім кількісних показників до вигод належить забезпечення фінансування міських цільових програм за рахунок збільшення надходжень коштів до бюджету міста від плати за землю.

         Для відстеження результативності дії регуляторного акта визначено такі показники:

 

Показник

2021 рік

Кількість платників плати за землю, на яких поширюватиметься регуляторний акт, осіб, у тому числі:

208

Надходження коштів до бюджету міста від плати за землю, млн. грн., у тому числі:

 

11134462,13

Земельний податок

1994238,46

Орендна плата за землю

9140223,67

Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання у зв’язкуз виконанням вимог акта, (год./ грн.)

45,21

Рівень поінформованості громади та суб’єктів господарювання з основних положень акта*

85%

 *Відповідно до частини 5 статті 12 Закону рівень поінформованості суб’єктів господарювання, фізичних осіб з основних положень рішення визначається чисельністю осіб, які ознайомляться з ним. Інформування громадськості відносно регуляторного акта здійснюється через такі джерела інформації:

– друковані засоби масової інформації;

-офіційну веб-сторінкуТеплодарської міської ради (trada.gov.ua)

 

  1. Визначеннязаходів, за допомогою яких здійснюватиметься

Відстеження результативності дії регуляторного акта

 

         Відстеження результативності дії акта буде здійснюватисяв терміни, визначені Законом, та відповідно до Методики:

         – базове відстеження буде проводитися до дня набуття чинності регуляторним актом, з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта;

         – повторне відстеження буде проводитися через рік після набуття чинності регуляторним актом.

         Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися шляхом аналізу статистичних даних щодо чисельності суб’єктів господарювання та надходжень коштів до бюджету міста, наданих Чорноморським  управлінням  Головного управління ДФС в Одеській області та/або фінансовим управлінням виконавчого комітету Теплодарської міської ради на підставі консультацій з представниками консультативно-дорадчих органів щодо розміру коштів і часу суб’єктів господарювання на виконання вимог регулювання.

 

 

 

Додаток до аналізу регуляторного впливу

 

 

ТЕСТ 
малого підприємництва (МТест)

  1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником  09.04.2020

 

Порядковий номер

Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

Кількість учасників консультацій, осіб

Основні результати опитування (опис)

 

Основні результати консультацій (опис)

1

Усне опитування підприємців, які проводилися у телефонному вигляді в умовах карантинного режиму.

 

20 (10-ФОП,10 –юридичні особи)

 

Доцільність ухвалення рішення про встановлення плати за землю, у т.ч призначення пільг для СГД, враховуючи  статус неприбуткової  організації  установи,. залишенням ставок на рівні 2020 року; підтвердження розміру непрямих витрат суб’єктів господарювання на виконання вимог регулювання

 

Доведено до відома СПД основні аспекти проекту регуляторного акта, надані роз’яснення щодо ставок, які пропонується затвердити.  

 

 

  1. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

Прогнозна кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 208 одиниць ,питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100% -мікропідприємництво  (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).

 

 

  1. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання

 

 

Порядковий номер

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)

Формула:

кількість необхідних одиниць обладнання Х вартість одиниці

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

Формула:

прямі витрати на процедури повірки (проведення первинного обстеження) в органі державної влади + витрати часу на процедуру обліку (на одиницю обладнання) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість процедур обліку за рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витративитратні матеріали)

Формула:

оцінка витрат на експлуатацію обладнання (витратні матеріали та ресурси на одиницю обладнання на рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

Формула:

оцінка вартості процедури обслуговування обладнання (на одиницю обладнання) Х  кількість процедур  технічного обслуговування на рік на одиницю обладнання Х  кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

5

Інші процедури (прогнозна річна сплата  податку та орендної плати,грн), у т.ч:

Відповідно до п.VIII аналізу регуляторного впливу

Сплата земельного податку

 

Сплата орендної плати за землю

 

 

 

11134462,13

 

 

 

 

1994238,46

 

9140223,67

6

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)

11134462,13

 

7

Кількість субєктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

 

прогнозна кількість

208

8

Сумарно, гривень

11134462,13

 

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо

виконання регулювання та звітування

Розмір мінімальної заробітної плати на 2021 рік (прогноз) – 5003,00 грн. (лист Міністерства фінансів України 05.09.2019 №05110-14-6/22263 «Про особливості складання проекту місцевого бюджету на 2020 рік та прогнозу місцевого бюджету на 2021-2022 роки»), кількість робочих годин у 2021 році – 1994 години(сайт buhoblik.org.ua), у погодинному розмірі на 2021 рік– 30,14 гривні (5003,00 грн./ 166год/міс.)

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

Формула:

витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм 05*27,54*1

Вартість 1 людино-години – мін.з/п станом на 01.01.2021 р. –

5003,00/166год/міс.=30,14 грн

 

15,07

10

Процедури організації виконання вимог регулювання

Формула:

витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для субєкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур: 0,25*30,14*1(цей податок не є новим тому не потребує багато часу на організацію вимог регулювання)

7,54

11

Процедури офіційного звітування

Формула:

витрати часу на отримання інформації про порядок звітування щодо регулювання, отримання необхідних форм та визначення органу, що приймає звіти та місця звітності + витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм (окремо за засобами передачі інформації з оцінкою кількості субєктів, що користуються формами засобівокремо електронна звітність, звітність до органу, поштовим звязком тощо) + оцінка витрат часу на корегування (оцінка природного

рівня помилок)) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість оригінальних звітів Х кількість періодів звітності за рік: 1,5*30,14*1

45,21

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

Формула:

витрати часу на забезпечення процесу перевірок з боку контролюючих органів Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік

 

13

 

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 )

 

67,82

14

Кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

208

15

Сумарно, гривень

Формула:

відповідний стовпчикразомХ кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 14 Х рядок 15)

3187,31

 

  1. 4. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання здійснюється окремо для кожного відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання.

В місті не має Державної податкової інспекції, облік суб»єктів господарювання, які підпадають під дію даного регуляторного акту здійснює чорноморське управління ГУДФС вОдеській області

(Вартість 1 години заробітної плати: мінімальна заробітна плата 5003,00 грн. /

кількість робочого часу за 1 місяць 166 год. = 30,14 грн./год).

 

Чорноморське управління ГУДФС вОдеській області 
(назва органу державної влади)

 

Процедура регулювання субєктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового субєкта господарювання малого підприємництваза потреби окремо для субєктів малого та мікропідприємництв)

Планові витрати часу на процедуру, години

Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата)

Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного субєкта

Оцінка кількості суб»єктів, що підлягають під дію процедури регулювання

Витрати на адміністрування регулювання (за рік),грн

1. Облік субєкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання:

0,5  – зем.податок;

0,5 – орендна плата;

 

 

 

1,0

 

 

 

 

30,14

1

208

6269,12

2. Поточний контроль за субєктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі:

1,0

30,14

1

208

6269,12

камеральні

1,0

30,14

1

208

6269,12

3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта (листа) про порушення вимог регулювання (оскільки не може бути 100% порушень, беремо 20% платників :

 -10% – по земельному податку;

-10% – за оренду зкмлі;

0,5

30,14

1

42

632,94

4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання

0,5

30,14

1

42

632,94

5. Оскарження одного окремого рішення субєктами господарювання (усі порушники не будуть оскаржувати рішення,беремо 50% від загальної кількості % платників, які можуть мати порушення, рядок 3)

0,5

30,14

1

21

316,47

6. Підготовка звітності за результатами регулювання

1,0

30,14

1

208

6269,12

7. Інші адміністративні процедури (уточнити)

Разом за рік

X

X

X

X

20389,71

 

 

 

 

  1. Розрахунок сумарних витрат суб»єктів малого підприємництва (мікропідприємництва), що виникають на виконання вимог регулювання

 

№ з/п

Показник

Перший рік регулювання

(стартовий), грн

1

Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

11134462,13

2

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

3187,31

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (рядок 1+ рядок 2)

11137649,44

4

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання

суб’єктів малого підприємництва

20389,71

5

Сумарні витрати на виконання запланованого

Регулювання (рядок 3 + рядок 4)

11158039,15

 

 

  1. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запровадження регулювання

 

Цей Податок не є новим, при його запровадженні для суб’єктів малого підприємництва можуть застосовуватися коригуючі (пом’якшувальні) заходи, передбачені Кодексом. Даним регуляторним актом у 202 році, будуть встановлені пільги зі сплати за землю для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до п.284.1 ст.284 Податкового кодексу України та враховуючи статус неприбутковості організацій та установ.

 

 

 

            Міський голова                                                              М.В.Жовнір

 

Гордова Н.В.

Намазова І.В.

783-10-14