Програма розвитку малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2020-2022 роки

Додаток

до рішення міської ради

від                2019 року

 

Програма

розвитку малого та середнього підприємництва
у м. Теплодар на 2020-2022 роки

Теплодар – 2019

Паспорт Програми розвитку малого та середнього підприємництва

у м. Теплодар на 2020-2022 роки

 

1. Ініціатор розроблення Програми Відділ соціально-економічного розвитку міської ради
2. Розробник Програми Відділ соціально-економічного розвитку міської ради
3. Співрозробники Програми (у разі наявності)
4. Відповідальний виконавець Програми Виконавчий комітет, Відділ соціально-економічного розвитку та Управління майна та інвестицій міської ради
5. Учасники Програми Міська рада, банківські установи, суб’єкти малого і середнього підприємництва
6. Термін реалізації

Програми

2020-2022 роки
6.1. Етапи виконання

Програми(для довгострокових програм)

7. Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми Міський бюджет
8. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми 152,015 млн. грн.
у тому числі:
8.1. коштів міського бюджету 18,015 млн. грн.
8.2. коштів інших місцевих бюджетів
8.3. коштів інших джерел 134,0 млн. грн.

 

  1. Комплексний аналіз стану розвитку та підтримки малого і середнього підприємництва в регіоні

 

Досвід країн світу свідчить, що ефективність функціонування економіки залежить від оптимального розвитку малого, середнього та великого бізнесу. Водночас малий та середній бізнес (далі – МСБ) – основа соціально-економічного розвитку.

В Україні в останні роки МСБ набуває також все більшого розвитку. За даними Мінекономрозвитку, серед усіх підприємств України малий та середній бізнес складає 99,8%, там працює 79% населення. На початку 2018 року кількість ФОПів складала 1,77 млн, а під кінець року їх було вже 1,84 млн.

За даними ООН, на малих та середніх підприємствах виробляється від 30 до 60% національного продукту – залежно від країни. Український же МСБ дає тільки до 15% ВВП.

Експерти часто зазначають окрім позитивних чинників, що сприяють розвитку малого підприємництва, і негативні. Труднощі з придбанням необхідного обладнання, недостатній розвиток ринку збуту продукції, незахищеність працівників цих підприємств тощо. Однак ключовим є недостатність фінансових ресурсів.

В рамках проекту Unlimit Ukraine, який створено на базі Європейської Бізнес Асоціації, проведено дослідження настроїв малого бізнесу в країні. Цього року індекс склав 2,7 з 5 можливих балів (минулого року було 3,2). Підприємці зазначали, що порівняно з минулим роком, малому бізнесу в Україні стало складніше працювати. Так, 38,4% опитаних виявились незадоволеними поточним станом справ у бізнесі, тоді як 31,6% підприємців ситуація цілком влаштовує. Для порівняння: минулого року переважали позитивні настрої – 45% задоволених проти 26% негативно налаштованих.

Якби у підприємців була можливість змінити одну річ на користь свого бізнесу, більшість з них змінили б рівень податків. За нею йде доступність кредитування та державна підтримка бізнесу. Адже у порівнянні з рівнем кредитної ставки в сусідніх країнах ЄС на рівні 2-4% видаються не підйомними кредитні ставки вітчизняних банків на рівні 25 %. Окремо варто виділити проблему недостатньої інформованості підприємців про податкові зміни, можливості для розвитку. Наприклад, ті ж кредитні програми або гранти, що існують.

З метою покращення ситуації щодо розвитку та нарощування виробництва суб’єктами МСБ Одеською обласною радою разом з Одеською обласною адміністрацією було прийнято та реалізовано Програму розвитку конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва в Одеській області на 2017-2020 роки.

Основними напрямами цієї Програми є забезпечення підтримки малих і середніх підприємств шляхом запровадження програм кредитування, часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, сприяння розвитку інфраструктури підтримки малого і середнього підприємництва, гарантування прав суб’єктів малого і середнього підприємництва під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, впровадження механізмів сприяння та стимулювання до використання у виробництві суб’єктами малого і середнього підприємництва новітніх технологій, а також технологій, які забезпечують підвищення якості товарів (робіт, послуг).

Аналіз стану розвитку підприємництва в Одеській області дає підстави вважати, що програми та заходи стимулювання підприємницької діяльності мають позитивний ефект.

 

Табл. 1 Кількість підприємств та фізичних-осіб підприємців в Одеській області

2016 % до попереднього року 2017 % до попереднього року 2018 % до попереднього року
Середні 807 889 110,1 886 99,6
Малі 23203 23803 102,6 23803 100
ФОП 104939 103750 98,9 106888 103

 

Враховуючи тенденції, які склались в Україні протягом 2016-2018 рр., утримання кількості суб’єктів господарювання на попередньому рівні та їх відносно невеликий приріст є позитивною тенденцією в регіоні.

 

Табл. 2 Кількість зайнятих працівників у суб’єктів господарювання в Одеській області (тис. осіб)

2016 % до попереднього року 2017 % до попереднього року 2018 % до попереднього року
Підприємства 271,4 276,9 102 285,2 103
ФОП 140,7 152,8 108,6 166,6 109

 

Попри невеликий ріст кількості суб’єктів господарювання сама їхня господарська діяльність розвивається ефективно. Ріст кількості зайнятих працівників на підприємствах області в 2018 р. у порівнянні з 2016 р. становить 105 % або додатково працевлаштовано майже 14 тис. осіб, ріст кількості зайнятих осіб у ФОП складає 118,4 % за аналогічний період, або на 26 тис. осіб більше. Також системний ріст спостерігається щодо обсягу реалізованої продукції (табл.3)

 

Табл. 3 Обсяг реалізованої продукції суб’єктів господарювання в Одеській області (млн. грн.)

2016 % до попереднього року 2017 % до попереднього року 2018 % до попереднього року
Підприємства 280701,8 329632,3 117,4 380918,6 115,6
ФОП 28233,6 35527,1 125,8 48305,1 135,9
Усього 308935,4 365159,4 118,2 429223,7 117,5

 

1.1. Стан та основні показники розвитку економіки та підприємництва на території м. Теплодар Одеської області

 

У 2018 році 47,3 % підприємств міста отримали дохід в розмірі 4561,1 тис. грн., водночас збиток решти 52,7 % підприємств склав 23691,5 тис. грн.,  сальдо -19130,4 тис. грн.. Для порівняння у 2017 р. сальдо склало -814,4 тис. грн.. Гірша ситуація у 2018 р. лише у м. Южному та м. Білгород-Дністровському.

Станом на 01.01.2019 р. у місті діють 78 малих підприємств у яких працює 684 працівника. Витрати на оплату праці становили 32038 тис. грн., обсяг реалізованої продукції – 146317,5 тис. грн.

Питома вага міста в загальному обсязі реалізованої продукції Одеської області незначна і становить лише  0,03 % від всієї реалізованої продукції.

 

Табл. 4 Підприємницька діяльність у м. Теплодар (% – у відношенні до попреднього року)

Кількість підприємств % Кількість зайнятих працівників % Обсяг реалізованої продукції (тис. грн.) %
2018 78 106,8 684 123 146317,5 114,2
2017 73 104,2 556 100,9 128113,9 121,5
2016 70 551 105416,5

 

На даний час галузь  промисловості  представлена такими підприємствами: МКП «Одеська теплоелектроцентраль №2»,  – постачання тепла, виробництво електроенергії, ПП «Тріада-1» – виробництво пластикового одноразового посуду та паперових виробів санітарно-гігієнічного призначення, ПП « Омега-брокерс» – виробництво мила та мийних засобів, засобів для чищення та полірування, парерових виробів господарсько-побутового та санітарно-гігієнічного призначення,  ТОВ «Майбуття» – пошиття одягу для вагітних, МКП «Теплодарводоканал»  – водопостачання, водовідведення та промислове очищення стоків,  ТОВ «Залізничтехніка» – виробництво та ремонт залізничних локомотивів та рухомого складу» (виробничі потужності  територіально разташовані в м. Одеса).

Територіально у місті розташовані два об’єкти альтернативної енергетики (сонячні батареї ТОВ «Теплодар ПІВІ» та ТОВ «Азімут-Юг») юридична адреса яких у м. Києві.

В місті працює 19 закладів ресторанного господарства, 120 об’єктів роздрібної торгівлі,  два універсальних магазини «СІЛЬПО»  і «ТОЧКА»   та 27 об’єктів побутових послуг.  Роздрібний товарооборот  (обсяг внутрішньої торгівлі) по місту Теплодар  за січень-червень 2019 року становить 48 663,3 тис. грн.

Станом на 01.10.2019 року на обліку у виконавчому комітеті Теплодарської міської ради  знаходиться  646 фізичних осіб – підприємців. За 9 місяців 2019 року припинено державну реєстрацію 49 ФОП, а зареєстровано новостворених 51  фізичних осіб-підприємців.

Надходження до зведеного бюджету від діяльності малих підприємств і  фізичних осіб – підприємців за 9 місяців  2019 року склали:

ПДФО  – 1 768, 6 тис. грн.

Єдиний податок- 5 100,6 тис.грн.

Плата за землю – 5 974,2 тис.грн.

Від орендної плати за користування майном- 2 543,5 тис.грн.

Акцизний податок – 734,4 тис. грн.

Податок на нерухоме майно – 262,4 тис. грн.

 

 

  1. Визначення основних проблем підприємництва міста

 

З метою виявлення проблем розвитку бізнес-середовища м. Теплодар було проведено діагностування підприємницького середовища та застосовано метод SWOT – аналізу, який передбачає визначення сильних та слабких сторін, в даному випадку сектора малого і середнього підприємництва, а також основних можливості та загроз його розвитку, наведено у таблиці нижче:

 

 

SWOT – аналіз підприємницького середовища
Позитивні фактори Негативні фактори
1.Активність приватного сектора, бажання займатися приватною справою;

2. Здатність малого підприємництва швидко адаптуватися до умов, що змінюються;

3. Перспектива взаємодії з підприємствами м. Одеси та Біляївського району в силу географічної близькості;

4. Безпосередня близькість до ринків збуту на території з великою кількістю та щільністю населення (м. Одеса та Біляївський район);

5. Наявність об’єктів незавершеного будівництва та комунальних об’єктів, які можуть ефективно використовуватись у підприємницькій діяльності;

6. Позитивна демографічна динаміка;

7. Високий рівень освіти населення.

1. Обмеженість власних фінансових ресурсів суб’єктів господарювання;

2. Незадовільний фінансовий стан через обмежений доступ до кредитних коштів через високі відсоткові ставки та відсутність системи гарантування кредитів та їх страхування;

3. Часті зміни законодавства, зокрема у фіскальній політиці;

3. Обмежена наявність товарів, продукції, послуг місцевого виробництва на споживчому ринку;

4. Незначна залученість до зайняття підприємницькою діяльністю жінок, молоді, внутрішньо переміщених осіб, дефіцит працівників необхідної кваліфікації;

5. Недостатня розвиненість інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва;

6. Недостатній рівень професійних знань і досвіду підприємців – початківців щодо ведення підприємницької діяльності в сучасних умовах.

Можливості Загрози
1. Розвиток підприємництва.

2. Доступ до великих трудових ресурсів в межах комфортної відстані (м. Одеса та Біляївський р-н)

2. Збільшення інвестицій в усі галузі економіки.

3. Посилення інноваційності  економіки.

4. Нова продукція і розширення асортименту.

5. Розвиток виробництва екологічно чистої продукції.

6. Сприятливе географічне розташування міста для розвитку транскордонного співробітництва.

1. Складна система для отримання кредитів для розвитку бізнесу, нерозвиненість системи мікрокредитування небанківськими фінансовими установами.

2. Нестабільність системи підтримки малого та середнього підприємництва та великий тиск податкового навантаження.

3. Наявність тіньового сектору економіки.

4. Низька платоспроможність споживачів продукції.

6. Фінансова і цінова нестабільність, інфляційні процеси.

7. Недобросовісна конкуренція.

 

За результатами SWOT – аналізу, основними проблемами у розвитку малого і середнього підприємництва можна визнати:

– відсутність дієвих механізмів фінансово-кредитної підтримки розвитку підприємницької діяльності;

– високі відсоткові ставки банківських кредитів;

– низька інноваційна активність суб’єктів підприємницької діяльності;

– відсутність ефективних  податкових та фінансових стимулів для підприємців початківців;

– недосконалість та суперечливість чинної нормативно-правової бази, яка регулює діяльність малого та середнього підприємництва, відсутність належної всебічної підтримки підприємництва з боку держави;

– обмеженість матеріально-технічної та фінансової ресурсної бази;

– низький рівень інформаційного та консультативного забезпечення підприємницької діяльності, відсутність достатньої кількості кваліфікованих кадрів;

– зниження інвестиційної активності.

Існуючі проблеми суб’єктам малого підприємництва подолати самотужки без підтримки та допомоги неможливо.

 

  1. Мета та завдання

 

Метою Програми є поліпшення умов ведення господарської діяльності суб’єктів господарювання через запровадження ефективних форм співпраці міської влади та суб’єктів підприємництва, органів виконавчої влади, національних та міжнародних фінансових установ, громадськості щодо консолідації фінансових, матеріально-технічних ресурсів, виробничого та наукового потенціалу, підвищення ролі підприємництва у вирішенні стратегічних завдань економічного і соціального розвитку міста.

Основні завдання Програми:

  • формування умов для збільшення кількості суб’єктів малого та середнього підприємництва, чисельності самозайнятих осіб,  посилення їхньої конкурентоспроможності, реалізації ними амбітних бізнес- та важливих соціальних проектів;
  • створення та розвиток системи підтримки та стимулювання малого та середнього підприємництва через залучення державних та грантових коштів з незаборонених законодавством джерел;
  • надання фінансової, організаційної, інформаційної та консультаційної підтримки суб’єктам малого підприємництва;
  • пришвидшення росту економіки міста, розмірів надходжень до бюджету, збільшення ефективності регулювання та запровадження дерегуляції у всіх можливих сферах.

 

  1. Напрями діяльності та заходи Програми

 

До Програми включено заходи, які необхідно реалізувати протягом 2020 – 2022 років, для досягнення поставлених цілей та виконання визначених завдань.

Основними напрямками Програми є надання фінансової підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва у вигляді поворотної фінансової допомоги на реалізацію бізнес-проектів та запровадження механізму компенсації частки відсотків по кредитах банків на розвиток виробництв продукції з високою часткою доданої вартості.

Детально напрями діяльності та заходи Програми розвитку малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2020-2022 роки наведені у додатку 2 до Програми.

 

  1. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування, строки та етапи виконання Програми

 

Фінансування заходів Програми здійснюється відповідно до законодавства України за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів, коштів українського і регіональних фондів підтримки підприємництва, інших фондів, коштів регіональних центрів зайнятості, кредитів банківських і небанківських фінансово-кредитних установ, коштів, отриманих від приватизації, іноземних інвестицій, коштів громадських об’єднань підприємців, добровільних внесків фізичних та юридичних осіб та інших організацій, зацікавлених в реалізації Програм або окремих їх заходів та інших незаборонених чинним законодавством джерел.

З метою розширення можливостей доступу суб’єктів малого і середнього підприємництва до фінансово-кредитних ресурсів, потрібних для їх розвитку, відповідно до Програми підприємствам буде компенсуватися частина відсоткової ставки по кредитах, отриманих від банків, надаватися кредитування та поворотна фінансова допомога для реалізації бізнес-проектів у сферах, соціально важливих для міста.

Частка відсоткової ставки, яка буде компенсуватися суб’єктам господарської діяльності з бюджету по банківських кредитах, становитиме 10%. Розмір кредиту не може перевищувати 15,0 млн. грн., строк кредиту – не більше ніж 5 років. Дія Програми не поширюється на кредити, видані до прийняття Програми.

Компенсуються відсоткові ставки по кредитах на:

– придбання устаткування, обладнання, інших основних засобів виробничого призначення;

– модернізацію технологічного процесу виробництва з метою зниження його собівартості;

– впровадження технологій енергоефективності у виробничий процес;

– розроблення нових видів продукції (товарів).

Кредитування та/або надання поворотної фінансової допомоги з бюджету суб’єктів малого та середнього підприємництва відбуватиметься на конкурсній основі шляхом фінансування діяльності в межах реалізації відповідного бізнес-проекту, який має бути спрямований на підвищення рівня енергоефективності в місті, збільшення частки енергії, отриманої з відновлюваних джерел та альтернативних видів палива,  усунення регіональних диспропорцій у доступі населення насамперед до базових соціальних, комунальних, адміністративних, транспортних, інформаційних та інших послуг, розвитку соціальних сфер міста, зменшення комунальних тарифів та підвищення якості комунальних послуг, запровадження інноваційних методів виробництва та модернізації підприємства.

Відшкодування частини відсоткової ставки по кредиту, кредитування та поворотна фінансова допомога на реалізацію бізнес-проектів здійснюється на підставі договору про співробітництво між головним розпорядником коштів міського бюджету, передбачених на фінансування заходів цієї Програми, та банком (у випадку відшкодування частини відсоткової ставки по кредиту) (далі – договір).

Суб’єкти малого та середнього підприємництва можуть брати участь у фінансовій підтримці діяльності згідно Програми у разі їх відповідності встановленим критеріям:

– зареєстровані як суб’єкти підприємницької діяльності в м. Теплодар;

– не мають простроченої заборгованості з виплати заробітної плати;

– не мають простроченого податкового боргу, боргу зі сплати єдиного соціального внеску;

– не перебувають у стадії банкрутства, ліквідації;

Відбір суб’єктів малого та середнього підприємництва, на яких пошириться дія Програми, буде проводитися відповідно до Порядку використання бюджетних коштів для фінансової підтримки суб’єктів малого та середнього підприємництва м. Теплодар.

Результати роботи цієї Програми оприлюднюються для мешканців м. Теплодар у вигляді соціальної реклами, у ході проведення нарад, круглих столів, семінарів, конференцій, через засоби масової інформації тощо.

 

  1. Очікувані результати та критерії ефективності Програми

Реалізація заходів програми сприятиме:

– забезпеченню розвитку інфраструктури міста;

– розвиток підприємницького середовища та конкуренції на регіональних товарних ринках;

– спрощення процедури та збільшення обсягів надання державної фінансової підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва, у тому числі кредитування для започаткування та провадження підприємницької діяльності;

– проведенню навчання з питань провадження підприємницької діяльності;

– підтримку підприємств, діяльність яких спрямована на підвищення рівня енергоефективності в регіонах, збільшення частки енергії, отриманої з відновлюваних джерел та альтернативних видів палива;

– недопущенню поглиблення регіональних диспропорцій та їх подолання у доступі населення насамперед до базових соціальних, комунальних, адміністративних, транспортних, інформаційних та інших послуг;

– збільшенню кількості суб’єктів підприємницької діяльності;

– збільшенню кількості робочих місць та залучених працівників;

– збільшення податкових надходжень до бюджету міста від діяльності суб’єктів підприємництва;

– підвищення соціальної відповідальності малого бізнесу, створення ефективної, прозорої взаємодії між владою та бізнесом в рамках державно-приватного партнерства.

 

Результативність виконання Програми визначається за допомогою наступних показників (ключових індикаторів):
 Ключові індикатори 2018 р. 2020  р. 2021 р. 2022 р.
Кількість суб’єктів малого та середнього підприємництва                       (одиниць)  

78

 

80

 

81

 

83

Кількість робочих місць, створених суб’єктами малого та середнього підприємництва

(одиниць)

 

 

684

 

 

752

 

 

827

 

 

909

Податкові надходження до бюджету міста від діяльності суб’єктів малого та середнього підприємництва, (млн. грн.)  

21,1

 

22,2

 

 

23,4

 

 

24,5

Обсяг реалізованої продукції підприємствами (млн. грн.) 146,31 168,25 193,48 222,5

 

Попри небезпеки у розвитку бізнесу загалом підприємці налаштовані активно розвивати свою справу цього року. В рамках проекту Unlimit Ukraine більше половини респондентів (53%) відповіли, що планують нарощувати обсяг фінансування, а 66% очікують зростання прибутків у першому півріччі 2019 року. Водночас майже половина бізнесменів (47%) очікують покращення стану справ у бізнесі протягом найближчих шести місяців. З них 65% планують наймати нових працівників, 77% – підняти рівень зарплати і стільки ж підприємців збираються збільшити інвестиції у свою справу.

Розвиток малого та середнього бізнесу є однією із стратегічних цілей  економічного  та соціального розвитку міста Теплодар. Розвиток людських ресурсів, поліпшення рівня комунальних послуг, розвиток комунальної інфраструктури, підвищення рівня життя населення, всебічний розвиток соціальної сфери – всі ці показники прямо залежать від  розвитку малого та середнього підприємництва. А для цього, робота виконавчих органів ради направлена і буде направлена в подальшому на покращення бізнесового та інвестиційного клімату в місті, розширення інвестиційних можливостей, сприяння розвитку малого та середнього підприємництва та створенню бюджетоутворюючих підприємств.

 

  1. Координація та контроль за ходом виконання Програми

 

Програма розвитку малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2020-2022 роки є ефективним інструментом реалізації на регіональному рівні державної політики розвитку малого і середнього підприємництва, інвестиційної діяльності лише при відповідальній та скоординованій діяльності усіх залучених та заінтересованих субєктів.

Програма являє собою узгоджений за ресурсами, виконавцями і термінами реалізації комплекс заходів (проектів), спрямованих на створення нормативно-правових, фінансових, ресурсних, інформаційних та інших умов розвитку малого і середнього підприємництва в місті.

Програма розроблена з урахуванням основних положень законів України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні» з урахуванням Методичних рекомендацій щодо формування і реалізації регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва, затверджених наказом Держпідприємництва України від 18.09.2012 № 44, та інших нормативно-правових актів.

Відповідальним виконавцем Програми є Виконавчий комітет, Відділ соціально-економічного розвитку та Управління майна та інвестицій міської ради, які щорічно звітують на сесії міської ради про результати виконання Програми.

Координація за ходом виконання Програми покладається на Відділ соціально-економічного розвитку та Управління майна та інвестицій міської ради.

Контроль за виконанням Програми здійснює Теплодарська міська рада. Поточний контроль за ходом реалізації Програми здійснює постійна депутатська комісія міської ради з фінансово-економічних питань, бюджету, інвестицій, комунальної власності та підтримки підприємницької діяльності, торгівлі.

 

 

Додаток 1 до Програми

Ресурсне забезпечення Програми розвитку малого та середнього підприємництва у м. Теплодар на 2020-2022 роки

Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми

(тис. грн.)

Етапи виконання Програми Усього витрат на виконання Програми
2020 рік 2021 рік 2022 рік
Усього 80005 20005,000 52005 152015
державний бюджет Згідно асигнувань Згідно асигнувань Згідно асигнувань Згідно асигнувань
місцевий бюджет, у тому числі: 8005 6005 4005 18015
– обласний бюджет Згідно асигнувань Згідно асигнувань Згідно асигнувань Згідно асигнувань
– міський бюджет
інші джерела 72000 14000 48000 134000