Аналіз регуляторного впливу до проекту регуляторного акта – рішення міськоїради«Про встановлення ставок земельного податку,розміру орендної плати тапільг зі сплати за землюна території м.Теплодар у 2020 році»

Аналіз

регуляторного впливу до проекту регуляторного акта – рішення міськоїради«Про встановлення ставок земельного податку,розміру орендної плати тапільг зі сплати за землюна території м.Теплодар у 2020 році»

 

 

Аналіз регуляторного впливупідготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (надалі – Закон)відповідно дометодики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами, (надалі – Методика).

 

  1. Визначенняпроблеми

 

Рішенням міської радивід 14.06.2018 р.№450/2-VІІ «Про встановлення ставок та пільг із  сплати земельного податку на 2019 рік» установлені ставки земельного податку на 2019 рік та передбачено встановлення пільг з їх сплати.

Виходячи з норм пункту 5 статті 2 та частини 1 статті 3Бюджетного кодексу України,бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України (однією зі складових якої є бюджети місцевого самоврядування), становить один календарний рік, що починається 01 січня кожного року й закінчується 31 грудня того ж року.

Органи місцевого самоврядування в рамках, визначених Бюджетним та Податковим кодексами України, мають кожного року ухвалювати рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік для відповідного місцевого податку чи збору.

Плата за землю є бюджетоутворюючим джерелом у складі власних доходів загального фонду міського бюджету та за підсумками 2018 року складає 21% серед інших джерел надходжень.

Питання залучення 2638605,00 млн. грн.до міського бюджетуу 2020 році пропонується вирішити шляхом ухвалення рішення міської ради з урахуванням вимог чинного законодавства України та в межах повноважень, делегованих органам місцевого самоврядування.Загальні надходження від плати за землю до Теплодарської міської ради склали за 2018 рік –8196200,06 млн.грн

Прогнозний обсяг надходжень податку на 2020 рік є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які не можливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними податку- виникнення податкового боргу).

         Згіднозі статтею12 ПКУрішення про встановлення місцевих податків та зборів,ухвалені органами місцевого самоврядування на 2020 рік, мають бути надісланими в електронному вигляді в десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 01 липня 2019 року, та офіційно оприлюдненідо 15 липня 2019 року. Враховуючи, що зазначені рішення є регуляторними актами та потребують реалізації процедур, передбачених Законом, розроблено проект регуляторного акта – рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області у 2020році».

Уцьому випадку причини виникнення проблеми – це безпосередня вимога чинного законодавства України, згідно з якоюоргани місцевого самоврядування кожного року ухвалюють рішення про місцеві податки та збори на наступний рік.

         Ухваленнярішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м. Теплодар Одеської області у 2020році», щонабуде чинності з наступного бюджетного періоду – з 01 січня 2020 року,необхідне для прозорого ефективного встановлення ставок плати за землю та пільг з її сплати, здійснення необхідного контролю за своєчасністю та повнотою проведення платежів.

        Надходження від плати за землю у м.Теплодар Одеської областісклали: за 2018 рік – 8196200,06 млн.грн.Земельнийподатоксплатили 733 платника земельного податку на суму 1174058,79млн.грн. в т.ч.: 62 – юридичні особи на суму 1032320,83млн.грн., 671платникафізичнихосіб-підприємців-141737,96тис.грн.). Орендну плату сплатили72суб’єктагосподарювання на суму 7022141,27млн.грн. в т.ч.: 27 – юридичні особи на суму 6475127,48млн.грн., 45платникафізичнихосіб-підприємців-547013,79тис.грн(лист державної фіскальної служби України головне управління ДФС в Одеській області від 04.03.2019 №6477/9/15-32-53-07-04).

                   Пунктом 284.1 статті 284 ПКУ встановлено, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Пунктом 12.3 статті 12 ПКУ установлено, що органи місцевого самоврядування ухвалюють рішення про встановлення місцевих податків та зборів.  

Абзацом першим пункту 288.1 статті 288 ПКУ визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Абзаци другий і третій зазначеного пункту, що розкривають зміст статті в цілому,однозначно свідчать, що ця норма стосується порядку адміністрування плати за землю. Такий порядок передбачає, що плата за землю здійснюється на підставі договору оренди, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об’єктом оподаткування є земельна ділянка. При цьому, у договорі оренди обов’язково зазначається розмір орендної плати в гривнях, що є істотною умовою договору згідно зі статтею15 Закону України «Про оренду землі». Для розрахунку річного розміру орендної платиза земельні ділянки державної й комунальної власності, що фіксується в договорі оренди, необхідне застосовування затверджених органом місцевого самоврядування фіксованихставок орендної плати за землю, установлениху відсотках від нормативної грошової оцінки земель міста.

         Граничні розміри ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної й комунальної власності, установлені статтями 274 та 288 ПКУ,не є фіксованими, а коливаються від 0 до 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

         Земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної й комунальної власності є складовими плати за землю, що входить до складу податку на майно, який є місцевим податком,обов’язковим для встановленнямісцевими радами. Тобто, чинним законодавством України у сфері земельних та податкових відносин передбачається обов’язковість встановлення органами місцевого самоврядування фіксованого розміру ставки не тільки для земельного податку, а йдля орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Реалізація цих вимог згідно із Законом України «Про місцеве само-врядування в Україні» здійснюється шляхом ухвалення відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Основнігрупи (підгрупи), на яківпливає проблема, яку передбачаєтьсярозв’язати шляхом державного регулювання – прийняттямцього проекту регуляторного акта:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

 

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

 у тому числі суб’єкти малого підприємництва*

+

 

 

 

 

Питаннянаповнення місцевого бюджету, у тому числі через установлення ставок плати за землю, є сферою загальнихінтересівсуб’єктівгосподарювання, органівмісцевоївлади й громадимістаТеплодар.

Ринковімеханізми не можуть бути застосовані при адмініструванніподатків. Доцільним є втручаннядержави шляхом делегуванняорганам місцевого самоврядування повноважень з установленняставок податку на майно в частині плати за землю на території м.Теплодар Одеської області та наданняобґрунтованихдодатковихпільг з йогосплатипевнимкатегоріямземлекористувачів, як це визначено ПКУ. Отже, установлення ставок та пільг з плати за землю можливелише шляхом ухваленнявідповідногорішенняміської ради.

         Проект рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області у 2020 році» розроблено відповідно до форми, затвердженоїПостановою Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки». Зокрема передбачено встановлення ставок плати за землюв розрізі кодів за видами цільового призначення земель, установленими Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, зі змінами.    

         Відповідно до пункту 284.1 статті 284 ПКУ з 2015 року органам місцевого самоврядування надано право встановлювати пільги зі сплати за землю, не встановлені цим Кодексом. Ураховуючи зазначене, пільги зі сплати за землю встановлюються на 2020 рік ПКУ та вказаним рішенням.

         Завідсутностірегулювання не буде забезпеченовизначенняставок, порядку нарахування, сплатита переліку пільг з плати за землю.У разіневстановленнямісцевихподатків і зборів, передбаченихпунктом 10.2статті10 ПКУ, рішеннямимісцевогосамоврядування,плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати за землю.При цьому, пільги з плати за землюзалишаютьсявиключно такими, щовстановленіположеннямиПКУ. Тому, більшістьгромадян, бюджетних, комунальних та неприбутковихорганізаційвтратятьправо на пільги у 2020році, оскількиперелікпільг у статтях 281,282 ПКУ є дужевузькимі не враховуєреальні потреби землекористувачівміста в отриманніпільг з плати за землю.

Коженподаток є важливоюскладовоюдоходів бюджету, оскількизабезпечуєвнесок у йогонаповнення. Згідно з бюджетнимзаконодавствомплата за землю є одним з джерелнадходженьзагального фонду бюджетуміста, за рахунокякогоутримуютьсябюджетні установи, щозабезпечуютьнаданняпослугнаселенню в галузяхосвіти, охорониздоров’я, соціальногозахисту, культури, фізичноїкультури та спорту.

         Стабільністьнадходжень, щоформуютьзагальний фонд бюджетуміста,дозволяєзабезпечитибезперебійнужиттєдіяльністьміставрізних сферах, своєчаснувиплатузаробітної плати працівникамбюджетнихустанов та провести всііншісоціальноважливівидатки,отримативсіммешканцяммістасуспільніпослуги в тійчиіншійсфері, якимиопікуютьсяорганимісцевогосамоврядування.

 

  1. Цілі державного регулювання

 

Проект рішенняміської ради спрямований на розв’язаннязавдання, визначеного в попередньомурозділі аналізу регуляторного впливу.

Цілями державного регулювання є установлення ставок та пільг з плати за землювідповідно до вимогПКУ, отримання до бюджету містапрогнозованих податковихнадходженьу розмірі2638605,00млн.грн., забезпеченнявиконанняпрограм: соціальних, економічних, екологічних, розвиткупідприємництва, електронноговрядування, у сферіадміністративнихпослугтощо, фінансуваннябюджетноїсфери в галузяхосвіти, охорониздоров’я, соціальногозахисту, житлово-комунального та дорожньогогосподарства, транспорту тощо. 

Вимірювальними індикаторами досягнення цілей регулювання та зменшення масштабів проблеми є:

– кількісні: надходження коштів до бюджету міста від плати за землю у розмірі (2018р. факт.надходження-8196200,06 млн. грн, на 2019 р.планові показники-8576700,00млн.грн, на 2020р. прогнозні надходження від запронованих розмірів ставок податку-10834805,31 млн.грн.та чисельністьплатників податку, на яких поширюватиметься регуляторний акт–805 осіб.

– часовий: дія регуляторного акта протягом року;

– якісний: забезпеченнявиконанняміських цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвиткупідприємництва, електронноговрядування, у сферіадміністративнихпослугтощо, фінансуваннябюджетноїсфери в галузяхосвіти, охорониздоров’я, соціальногозахисту, житлово-комунального та дорожньогогосподарства, транспорту тощо.

         Ухвалення рішення сприяє підвищенню рівня податкової дисципліни, ефективності контролю державної фіскальної служби в частині забезпечення своєчасних та в повному обсязі податкових надходжень до бюджету.

Цілями регуляторного акта є:

         – установлення ставок земельного податку, розмірів орендної плати та пільг зі сплати за користування земельними ділянками м. Теплодар Одеської області;

         – забезпечення соціально-економічного розвитку міста, подальшого регулювання земельних відносин, використання земельного ресурсу в інтересах територіальної громади містаТеплодар;

         – отримання фінансового ресурсу для вирішення соціально-економічних питань розвитку міста, підвищення соціальних стандартів.

 

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

  1. Визначення альтернативнихспособівдосягненняцілей

 

У ході пошуку альтернативних способів досягнення визначених цілей доцільно розглянути такі можливості:

 

Вид альтернативи

Описальтернативи

 

1

2

Альтернатива 1

Залишення існуючої ситуації

Не прийняття проекту регуляторного акта призведе до невиконаннявимог ст.284.1 «Органимісцевогосамоврядування до 25 грудня року, щопередуєзвітному, подаютьвідповідномуконтролюючому органу за місцезнаходженнямземельноїділянкирішеннящодовстановлення ставок земельного податку,орендної плати та пільг зі сплати за землю»

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту

Прийняття регуляторного акту створить нормативно-правову базу для оподаткування земельним податком на території м.Теплодар, відповідно до Податкового Кодексу України.Забезпечить досягнення цілей державного регулювання.Врахує пропозиції фізичних та юридичних осіб, які прийняли участь в обговорені проекту рішення. Збільшить привабливість та ефективність  використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні фізичних осіб та суб’єктів господарювання.

Належне фінансування програм соціально-економічного розвитку міської  ради.

 

 

  1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

 

Оцінкавпливу на сферу інтересівдержави

(органів місцевого самоврядування)

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

 

1

2

3

Альтернатива 1

Відсутні

 

За відсутності податкових пільг територіальній громаді міста буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в місті та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до міського бюджету .

Альтернатива 2

Удосконалення системи місцевого оподаткування; підвищення рівня використання економічних ресурсів міста; забезпечення надходжень до бюджету міста від платизаземлю, що можуть бути спрямовані на виконання цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо

Збільшення надходжень із сплати земельного податку  та оренди землі .  Розвиток інфраструктури міста

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

 

1

2

3

Альтернатива 1

Забезпеченняналежнимиумовами для забезпеченняжиттєдіяльності.

Втрата пільг за земельні ділянки,зайняті житловим фондом, гаражно-будівельними, садівничими товариствами. У результаті втрати бюджетними, комунальними підприємствами права на отримання пільг зі сплати за землю, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені, можливе зростання тарифів на послуги, що надаються громадянам такими підприємствами.

Альтернатива 2

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Враховує пропозиції фізичних та юридичних осіб, які прийняли участь в обговорені проекту рішення.

Збільшує привабливість та ефективне використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні платників плати за землю. Дозволяє наповнювати місцевий бюджет власними надходженнями.

Відсутні

 

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

 

        

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць 

10

795

805

Питома вага групи в загальній кількості, %

1

99

100%

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

               

 

1

2

3

Альтернатива 1

Відсутні

Відсутні. У результаті втрати бюджетними комунальними підприємствами пільг зі сплати за землю, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені, можливе зростання тарифів на послуги, що надаються суб’єктам господарювання цими підприємствами.

Альтернатива 2

відсутні

відсутні

 

 

 

 

  1. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу

досягнення цілей

 

Здійснено вибір оптимального альтернативногоспособузурахуваннямсистеми бальноїоцінки ступенядосягненнявизначенихцілей.

Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:

4 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);

3 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже  повною мірою (усіх важливих аспектів проблеми не буде);

2 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, але деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними);

1 бал – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).

 

Рейтинг

результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал

результа-тивності

(за чотири-бальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

 

1

2

3

Альтернатива1

2

Відсутнінадходженнядобюджетуміста. Не виконуються програми: соціальні, економічні, екологічні, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, відсутнєфінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. У результаті втрати бюджетними комунальними підприємствами пільг зі сплати за землю, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені, можливе зростання тарифів на послуги, що надаються суб’єктам господарювання цими підприємствами.

Альтернатива 2

4

Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті повною мірою при збалансуванні витрат суб’єктів господарювання, громадян і органу місцевого самоврядування. Забезпечується можливість сплачувати плату за землю за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель; виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.

 

Оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію

в рамках проведення аналізу регуляторного впливу*

 

Категоріявпливу

Відповідь

 

1

2

А. Обмежуєкількістьабозвужує коло постачальників.

Такийнаслідокможенастати, якщорегуляторнапропозиція:

Ні

 

1. Надаєсуб’єктугосподарюваннявиключні права на поставку товарівчипослуг

Ні

2. Запроваджує режим ліцензування, наданнядозволуабовимогупого-дженняпідприємницькоїдіяльності з органами влади

Ні

3. Обмежуєздатністьокремихкатегорійпідприємцівпостачатитоваричинадаватипослуги (звужує коло учасників ринку)

Ні

 

4. Значнопідвищуєвартістьвходження в ринокабовиходу з нього

Ні

5. Створюєгеографічнийбар’єр для постачаннятоварів, виконанняробіт, наданняпослугабоінвестицій

Ні

Б. Обмежуєздатністьпостачальниківконкурувати.

Такийнаслідокможенастати, якщорегуляторнапропозиція:

Ні

 

1. Обмежуєздатністьпідприємціввизначатиціни на товари та послуги

Ні

2. Обмежуєможливістьпостачальниківрекламуватиабоздійснювати маркетинг товарівчипослуг

Ні

3. Установлюєстандартиякості, щонадаютьнеобґрунтовануперевагуокремимпостачальникампорівняно з іншими, абостандартивищогорівняякості, ніж той, якийобрали б окремідостатньопоінформованіспоживачі

Ні

 

4. Суттєвозбільшуєвитратиокремихсуб’єктівпідприємництвапорівняно з іншими (зокремавнаслідокдискримінаційногоставлення до діючих та новихучасників ринку)

Ні

В. Зменшуємотиваціюпостачальників до активноїконкуренції.

Такийнаслідокможенастати, якщорегуляторнапропозиція:

Ні

1. Запроваджує режим саморегулюванняабоспільногорегулювання

Ні

2. Вимагаєабозаохочуєпублікуватиінформацію про обсягивиробництвачиреалізацію, ціни та витратипідприємств

Ні

Г. Обмежуєвибір та доступ споживачів до необхідноїінформації.

Такийнаслідокможенастати, якщорегуляторнапропозиція:

Ні

1. Обмежуєздатністьспоживачіввирішувати в кого купувати товар

Ні

2. Знижуємобільністьспоживачівунаслідокпідвищенняпрямихабонепрямихвитрат на замінупостачальника

Ні

 

3. Суттєвообмежуєчизмінюєінформацію, необхідну для ухваленняраціональногорішеннящодопридбаннячи продажу товарів

Ні

 

 

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи

в рейтингу

 

1

2

3

4

Альтернати-ва 1

Відсутні

За відсутності податкових пільг територіальній громаді міста буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в місті та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до міського бюджету

Цілі прийняття акта можуть бути досягнуті частково

Альтернати-ва2

Упорядкування відносин між міською радою та суб’єктами господарювання й громадянами в частині встановлення ставок земельного податку та розміру орендної платиза користування земельними ділянками міста з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель.

Розмір плати за землю для всіх категорій землекористувачів збільшується.

Сприяє досягненню цілей регулювання, повністю вирішує проблему.

У рейтингу ре-зультативності альтернатива на першому місці

 

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

 

 

1

2

3

Альтернатива 1

Причиною відмови є втрата пільгбільшістю громадян, бюджетних, комунальних та неприбуткових організацій.За відсутності податкових пільг територіальній громаді міста буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в місті та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до міського бюджету

Втрата пільгбільшістю громадян, бюджетних, комунальних та неприбуткових організацій. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо)

Альтернатива 2

Для досягнення встановлених цілей перевага була надана цій альтернативі, що надасть можливість:

– збільшить доходи до місцевого бюджету м.Теплодар

– сплачувати плату за землю за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використанняземель.

На дію регуляторного акта мож-ливий вплив зовнішніх чинників,ухвалення змін та доповнень до чинного законодавства України в цій сфері.Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо).

Крім того, на кількості власників земельних ділянок та землекористувачів може відобразитися економічна ситуація в державі

 

  1. V. Механізми та заходи, щозабезпечатьрозв’язанняпроблеми

 

Механізмом розв’язання вказаної вище проблемиє ухваленнярішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області у 2020 році».

Для забезпечення виконання вимог чинного законодавства Українидокументи з регуляторної діяльності підлягають оприлюдненню в засобах масової інформації, на офіційному веб-сайті Теплодарської міської ради з метою отримання зауважень і пропозицій у термін, визначений Законом.

З метою забезпечення інформованості громади та суб’єктів господарювання рішення міської ради буде оприлюднене в Теплодарськійміській газеті «Теплодарскийвестник», на офіційному веб-сайті Теплодарської міської ради вустановлений законодавством термін.

Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної фіскальної служби, місцевого самоврядування, так і землекористувачами, які сплачують земельний податок або орендну плату за землюв порядку та на умовах, визначених ПКУй цим рішенням.

При встановленні податків очікувані вигоди будуть завжди менше витрат на регулювання, оскільки витрати на регулювання складаються з прямих (які дорівнюють очікуваним надходженням) іадміністративних витрат суб’єктів господарювання та бюджетних витрат на адміністрування регулювання.

 

  1. VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

        

Адміністрування даного регуляторного акта буде проводитись на рівні державної податкової інспекції. Органи місцевого самоврядування наділенні повноваженнями лише встановлювати ставки податку, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

Розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва (М-тест) наведено у додатку1  до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта.

 

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Рішення набуває чинності з початку наступного бюджетного періоду, тобто з 01.01.2020р., та діє протягом року.

Передбачається, що власники та користувачі земельних ділянок будуть неухильно виконувати вимоги запропонованого проекту рішення, тобто в повному обсязі та своєчасно здійснювати плату за землю.

         Землекористувачі несуть відповідальність за своєчасне та повне погашення зобов’язань з плати за землю у порядку й розмірах, установлених ПКУ. Несплачена сума вважається податковим боргом і підлягає стягненню в примусовому порядку. Відповідно до статті 126 ПКУ за порушення строків сплати платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

         – при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, у розмірі 10% від погашеної суми податкового боргу;

         – при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, у розмірі 20% від погашеної суми податкового боргу.

         Згідно з підпунктом129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПКУ після закінчення встановлених строків сплати на суму податкового боргу нараховується пеня.

Таким чином, власники та користувачі земельних ділянок зацікавлені у виконанні вимог запропонованого проекту рішення.

На дію регуляторного акта можуть негативно вплинути значні темпи інфляції та економічна криза.

 

 

VIIІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

Досягнення визначених цілей шляхом виконання вимог нового регуляторного акта принесе вигоди без необхідності залучення додаткових витрат органів місцевого самоврядування.

До кількісних показників належать: чисельність платників за землю, надходження коштів до бюджету міста від плати за землю,розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання у зв’язку виконанням вимог акта.Крім кількісних показників до вигод належить забезпечення фінансування міських цільових програм за рахунок збільшення надходжень коштів до бюджету міста від плати за землю.

         Для відстеження результативності дії регуляторного акта визначено такі показники:

 

Показник

2020 рік

Кількість платників плати за землю, на яких поширюватиметься регуляторний акт, осіб, у тому числі:*

805

– юридичних осіб

89

– фізичних осіб

716

Надходження коштів до бюджету міста від плати за землю, млн. грн., у тому числі:*

 

10834805,31грн

 

– юридичними особами

2067954,97грн/зем.податок

7823585,53грн/оренда

– фізичними особами

298475,92грн/податок

644788,89грн/оренда

Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання у зв’язкуз виконанням вимог акта, (год./ грн.)**

 

Рівень поінформованості громади та суб’єктів господарювання з основних положень акта

 

 

 

 

*Відповідно до частини 5 статті 12 Закону рівень поінформованості суб’єктів господарювання, фізичних осіб з основних положень рішення визначається чисельністю осіб, які ознайомляться з ним. Інформуваннягромадськостівідносно регуляторного акта здійснюєтьсячерезтакіджерелаінформації:

– друковані засоби масової інформації;

– офіційнувеб-сторінкуТеплодарської міської ради (teplodar-city@trada.gov.ua)

 

  1. Визначеннязаходів, за допомогоюякихздійснюватиметься

відстеженнярезультативностідії регуляторного акта

 

         Відстеження результативності дії акта буде здійснюватисяв терміни, визначені Законом, та відповідно до Методики:

         – базове відстеження буде проводитися до дня набуття чинності регуляторним актом, з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта;

         – повторне відстеження буде проводитися через рік після набуття чинності актом з метою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, а саме: установлення ставок та пільг з плати за землю, надходження плати за землю у розмірі8468374,42млн. грн. оренда землі, 2366430,89млн.грн земельний податок., забезпечення виконання міських цільових програм(базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року – 2020 рік /підпункт 33.3 статті 33 Кодексу/).

         Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися шляхом аналізу статистичних даних щодо чисельності суб’єктів господарювання та надходжень коштів до бюджету міста, наданих Чорноморським  управлінням  Головного управління ДФС в Одеській області, та на підставі консультацій з представниками консультативно-дорадчих органів щодо розміру коштів і часу суб’єктів господарювання на виконання вимог регулювання.

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до аналізу регуляторного впливу

 

 

ТЕСТ 
малого підприємництва (МТест)

  1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником  28.03.2019р..

 

Порядковий номер

Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

Кількість учасників консультацій, осіб

 

Основні результати консультацій (опис)

1

Круглий стіл

від 28.03.2019р.

 

 

20 (10-ФОП та 10 –юр.особи )

 

 

Доведено до відома СПД основні аспекти проекту регуляторного акта, надані роз’яснення щодо ставок, які пропонується затвердити.  

 

  1. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

Прогнозна кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 805 одиниць (у т.ч. ФОП – 716 платників;  юридичні особи – 89) ,питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 1% мікропідприємництва – 99% (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).

 

 

  1. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання

 

 

Порядковий номер

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)

Формула:

кількість необхідних одиниць обладнання Х вартість одиниці

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

Формула:

прямі витрати на процедури повірки (проведення первинного обстеження) в органі державної влади + витрати часу на процедуру обліку (на одиницю обладнання) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість процедур обліку за рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витративитратні матеріали)

Формула:

оцінка витрат на експлуатацію обладнання (витратні матеріали та ресурси на одиницю обладнання на рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

Формула:

оцінка вартості процедури обслуговування обладнання (на одиницю обладнання) Х  кількість процедур  технічного обслуговування на рік на одиницю обладнання Х  кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

5

Інші процедури (прогнозна річна сплата  податку)  

Відповідно до п.VIII аналізу регуляторного впливу

10834805,31

6

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)

10834805,31

7

Кількість субєктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

 

прогнозна кількість

805

 

8

Сумарно, гривень

10834805,31

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо

виконання регулювання та звітування

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

Формула:

витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм 05*27,54*1

Вартість 1 людино-години – мін.з/п станом на 01.01.2020 р. – 4407/160 =27,54 грн.

 

13,77

10

Процедури організації виконання вимог регулювання

Формула:

витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для субєкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур: 0,25*27,54*1(цей податок не є новим тому не потребує багато часу на організацію вимог регулювання)

6,89

11

Процедури офіційного звітування

Формула:

витрати часу на отримання інформації про порядок звітування щодо регулювання, отримання необхідних форм та визначення органу, що приймає звіти та місця звітності + витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм (окремо за засобами передачі інформації з оцінкою кількості субєктів, що користуються формами засобівокремо електронна звітність, звітність до органу, поштовим звязком тощо) + оцінка витрат часу на корегування (оцінка природного

рівня помилок)) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість оригінальних звітів Х кількість періодів звітності за рік: 1,5*27,54*1

41,31

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

Формула:

витрати часу на забезпечення процесу перевірок з боку контролюючих органів Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік

 

13

 

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 )

 

61,97

 

14

Кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

805

15

Сумарно, гривень

Формула:

відповідний стовпчикразомХ кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 14 Х рядок 15)

49885,85

 

  1. 4. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання здійснюється окремо для кожного відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання.

В місті не має Державної податкової інспекції, облік суб»єктів господарювання, які підпадають під дію даного регуляторного акту здійснює чорноморське управління ГУДФС вОдеській області

(Вартість 1 години заробітної плати: мінімальна заробітна плата 4 407,00 грн. /

кількість робочого часу за 1 місяць 160 год. = 27,54 грн./год).

 

Чорноморське управління ГУДФС вОдеській області 
(назва органу державної влади)

 

Процедура регулювання субєктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового субєкта господарювання малого підприємництваза потреби окремо для субєктів малого та мікропідприємництв)

Планові витрати часу на процедуру, години

Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата)

Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного субєкта

Оцінка кількості суб»єктів, що підлягають під дію процедури регулювання

Витрати на адміністрування регулювання (за рік),грн

1. Облік субєкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання:

0,5  – зем.податок;

0,5 – орендна плата;

 

 

 

1,0

 

 

 

 

27,54

1

805

22169,70

2. Поточний контроль за субєктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі:

1,0

27,54

1

805

22169,70

камеральні

1,0

27,54

1

805

22169,70

3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта (листа) про порушення вимог регулювання (оскільки не може бути 100% порушень, беремо 20% платників :

 -10% – по земельному податку;

-10% – за оренду зкмлі;

0,5

27,54

1

161

2216,97

4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання

0,5

27,54

1

161

2216,97

5. Оскарження одного окремого рішення субєктами господарювання (усі порушники не будуть оскаржувати рішення,беремо 50% від загальної кількості % платників, які можуть мати порушення, рядок 3)

0,5

27,54

1

32

440,64

6. Підготовка звітності за результатами регулювання

1,0

27,54

1

805

22169,70

7. Інші адміністративні процедури (уточнити)

Разом за рік

X

X

X

X

71383,68

  1. Розрахунок сумарних витрат суб»єктів малого підприємництва (мікропідприємництва), що виникають на виконання вимог регулювання

 

№ з/п

Показник

Перший рік регулювання

(стартовий), грн

1

Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

10834805,31

2

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

49885,85

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (рядок 1+ рядок 2)

10884691,16

4

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання

суб’єктів малого підприємництва

71383,68

5

Сумарні витрати на виконання запланованого

Регулювання (рядок 3 + рядок 4)

10956074,77

 

  1. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запровадження регулювання

 

Цей Податок не є новим, при його запровадженні для суб’єктів малого підприємництва можуть застосовуватися коригуючі (пом’якшувальні) заходи, передбачені Кодексом. Даним регуляторним актом у 2020 році, будуть встановлені пільги зі сплати за землю для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до п.284.1 ст.284 Податкового кодексу України.

 

 

 

            Міський голова                                                              М.В.Жовнір

 

 

Бабій Т.О.

Намазова І.В.

783-10-14