Аналіз регуляторного впливу до проєкту регуляторного акта – рішення Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області » (оновлений)

Аналіз регуляторного впливу підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (надалі – Закон)відповідно до методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами, (надалі – Методика).

Назва регуляторного акта – «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області»

Регуляторний орган –Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області

Розробник документа – відділ землевпорядкування, екології та майна управління житлово-комунального господарства, землевпорядкування та майна  Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області 

  1. Визначення проблеми 

 Відповідно ст.10 та пункту 12.3 ст.12 Податкового Кодексу України законодавчо встановлено право органів місцевого самоврядування приймати рішення про встановлення місцевих податків і зборів в межах своїх повноважень та в порядку, визначеному цим Кодексом.

Враховуючи зміни до Податкового кодексу, які внесені ЗУ від 16.01.2020р. №466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», на теперішній час на Території Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області діють ставки, які встановленні рішенням Теплодарської міської ради від 09.07.2021р. № 113- VIII «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області», яке набрало чинності з 01.01.2022 року та діятиме до моменту прийняття  рішення щодо його перегляду.

Також Постановою Кабінету Міністрів України від  28.07.2021 №821 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» введений в дію новий класифікатор видів цільового призначення земель.

Тому, враховуючи вищезазначене,  економічну ситуацію та з метою збільшення дохідної частини міського бюджету виникла необхідність перегляду зазначеного рішення щодо приведення його у відповідність до діючого законодавства та установлення нових ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області, які діятимуть з 01.01.2024 року.

Пунктом 284.1 статті 284 ПКУ встановлено, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Пунктом 12.3 статті 12 ПКУ установлено, що органи місцевого самоврядування ухвалюють рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Граничні розміри ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної й комунальної власності, установлені статтями 274 та 288 ПКУ, не є фіксованими, та коливаються від 0 до 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки

Рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно- правовими актами, які приймаються до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.(ст. 12 п. 12.3 ПКУ).

            Міська рада надсилає у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, в електронному вигляді інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку та за формою затвердженими Кабінетом Міністрів України, та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень.

            Місцеві податки та збори зараховуються в повному обсязі до міського бюджету та є бюджетно-формуючим джерелом на забезпечення діяльності функціонування бюджетних установ та на благоустрій території громади.

            Плата за землю є бюджетоутворюючим джерелом у складі власних доходів загального фонду міського бюджету та за підсумками 2022 року складає 20% серед інших джерел надходжень.

Загальні надходження від плати за землю до Теплодарської міської ради за 2022 рік склали  – 7,81 млн. грн. З них:  земельний податок  – 2,7 млн.грн.,  орендна плата за землю склала  5,11 млн. грн. З прийняттям даного регуляторного акту планується отримати плату за землю у 2024 році у розмірі 8,91 млн.грн. ( земельний податок – 3,8 млн. грн, орендна плата за землю – 5,11 млн.грн.)

Прогнозний обсяг надходжень податку на 2024 рік є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які не можливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними податку – виникнення податкового боргу).

Зважаючи на вищевикладене, з метою забезпечення дохідної частини бюджету, виконання програм економічного, соціального та культурного розвитку Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області необхідно прийняття рішення «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області», яке набере чинності з 01.01.2024 року та діятиме до прийняття нового рішення. Дані кошти будуть спрямовані на фінансування бюджетної сфери, соціально важливих місцевих програм, благоустрій міста тощо.

У разі відсутності регулювання, земельний податок буде справлятися із застосуванням діючих ставок.  Недоотримання коштів бюджетом матиме негативні наслідки для функціонування територіальної громади в цілому.

Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акта:

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

 

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

 у тому числі суб’єкти малого підприємництва

+

 

Питання наповнення місцевого бюджету, у тому числі через установлення ставок плати за землю, є сферою загальних інтересів суб’єктів господарювання, органів місцевої влади й громади міста Теплодар.

Ринкові механізми не можуть бути застосовані при адмініструванні податків. Доцільним є втручання держави шляхом делегування органам місцевого самоврядування повноважень з установлення ставок податку на майно в частині плати за землю на території м.Теплодар Одеської області та надання обґрунтованих додаткових пільг з його сплати певним категоріям землекористувачів, як це визначено ПКУ. Відповідно до пункту 284.1 статті 284 ПКУ з 2015 року органам місцевого самоврядування надано право встановлювати пільги зі сплати за землю, не встановлені цим Кодексом. Ураховуючи зазначене, пільги зі сплати за землю встановлюються на 2024 рік ПКУ та вказаним рішенням. Отже, установлення ставок та пільг з плати за землю можливе лише шляхом ухвалення відповідного рішення міської ради.

            Проєкт рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області» розроблено відповідно до форми, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 року № 821 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» та класифікатору видів цільового призначення земель.           

  1. Цілі державного регулювання

Проєкт рішення міської ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.

Цілями державного регулювання є установлення ставок та пільг з плати за землю відповідно до вимог ПКУ, отримання до бюджету міста прогнозованих податкових надходжень у розмірі близько 8,91млн.грн., забезпечення виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. 

Вимірювальними індикаторами досягнення цілей регулювання та зменшення масштабів проблеми є:

кількісні: надходження коштів до бюджету міста від плати за землю суб»єктами господарської діяльності у розмірі (2022р–7,81 млн.грн. – 318 осіб. Прогнозні показники на 2024рік – 8,91 млн.грн – 318 осіб)

– часовий:  час дії регуляторного акта необмежений (до моменту виникнення обставин перегляду).

– якісний: забезпечення виконання міських цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.

            Ухвалення рішення сприяє підвищенню рівня податкової дисципліни, ефективності контролю державної фіскальної служби в частині забезпечення своєчасних та в повному обсязі податкових надходжень до бюджету.

Цілями регуляторного акта є:

            – установлення ставок земельного податку, розмірів орендної плати та пільг зі сплати за користування земельними ділянками м. Теплодар Одеського району Одеської області;

            – забезпечення соціально-економічного розвитку міста, подальшого регулювання земельних відносин, використання земельного ресурсу в інтересах територіальної громади міста Теплодар;

            – отримання фінансового ресурсу для вирішення соціально-економічних питань розвитку міста, підвищення соціальних стандартів.

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

  1. Визначення альтернативних способів досягнення цілей

У ході пошуку альтернативних способів досягнення визначених цілей доцільно розглянути такі можливості:

Вид альтернативи

Описальтернативи

 

1

2

Альтернатива 1

Залишення існуючої ситуації

Ситуація залишиться без змін, на території Теплодарської міської ради будуть діятимуть ставки сплати за землю, встановлені рішенням Теплодарської міської ради від 09.07.2021р. № 113-VIIІ, в результаті міський бюджет недоотримує близько 1,1 млн.грн

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту

 Забезпечить досягнення цілей державного регулювання. Збільшить привабливість та ефективність  використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні фізичних осіб та суб’єктів господарювання. Збільшення надходжень до міського бюджету. Загалом надходження очікуються близько 8,91 млн.грн

Належне фінансування програм соціально-економічного розвитку міста

                                             

  1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей 

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

(органів місцевого самоврядування) 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

 

1

2

3

Альтернатива 1

Залишення існуючої ситуації

Відсутні

 

Зменшення надходжень до міського бюджету через застосування ставок податку, затверджених рішенням Теплодарської міської ради від 09.07.2021р. № 113-VIIІ,

Зменшення можливості в повній мірі фінансувати виконання програми економічного і соціального розвитку громади.

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту

Удосконалення системи місцевого оподаткування; підвищення рівня використання економічних ресурсів міста; забезпечення надходжень до бюджету міста від плати за землю, що можуть бути спрямовані на виконання цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо

 Часові витрати на розробку та прийняття регуляторного акта та щодо проведення аналізу та заходів по відстеженню результативності регуляторного акту.. 

  

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

 

1

2

3

Альтернатива 1

Залишення існуючої ситуації

Відсутні

Сплата податку за встановленими рішенням Теплодарської міської ради одеського району Одеської області від 09.07.2021 року № 113 – VIII ставками

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Збільшує привабливість та ефективне використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні платників плати за землю. Дозволяє наповнювати місцевий бюджет власними надходженнями.

Сплата податку.

Часові витрати на вивчення нормативно-правової бази з питань оподаткування та ознайомлення з проектом даного рішення.

 Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

           

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць 

318

318

Питома вага групи в загальній кількості, %

100

100%

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

               

 

1

2

3

Альтернатива 1

Залишення ситуації без змін

Для суб’єктів господарювання, які використовують земельні ділянки що перебувають у постійному користуванні вигодою є сплата земельного податку відповідно ставок встановлених рішенням Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області від 09.07.2021 р. №113-VIII

Сплата податку та орендної плати за ставками встановленими рішенням Теплодарської міської ради Одеського району одеської області від 09.07.2021р. № 113 – VIII

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту

 Наявність нормативно-правового акту та прозорої конкуренції між суб’єктами господарювання

Сплата податку та орендної плати.

Часові витрати на вивчення нормативно-правової бази з питань оподаткування та ознайомлення з проектом даного рішення.

 Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності, платників земельного податку та орендної плати у разі неприйняття регуляторного акту  (альтернатива 1)* 

 

2022р (факт)

 2024р( прогнозні показники)

 

Зем.податок

Оренда

Зем.податок

оренда

Кількість платників плати за землю:

245

73

245

73

Надходження коштів від плати за землю, тис.грн

2 696 208,29

5 113 503,36

2 696 208,29

5 113 503,36

Всього надходжень, грн

7 809 711,65

7 809 711,65

 

*-дані отримані від  фінансового управління виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області

Розрахунок витрат суб»єктів господарської діяльності, платників земельного податку та орендної плати у разі прийняття регуляторного акту на  (альтернатива 2)*

 

 

2022р (факт)

 2024р( прогнозні показники)

 

Зем.податок

Оренда

Зем.податок

оренда

Кількість платників плати за землю:

245

73

245

73

Надходження коштів від плати за землю, тис.грн

2 696 208,29

5 113 503,36

3 800 093,87

5 113 503,36

Всього надходжень, грн

7 809 711,65

8 913 597,23

 

*– для розрахунків використані дані  надані фінансовим управлінням виконавчого комітету Теплодарської міської ради та управлінням житлово-комунального господарства, землевпорядкування та майна Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області

 

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат,грн..

Альтернатива 1. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва  згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

                            –

Альтернатива 2. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

                          –

Альтернатива 3. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва  згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

 

  1. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу

досягнення цілей

 

Здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.

Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:

4 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);

3 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже  повною мірою (усіх важливих аспектів проблеми не буде);

2 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, але деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними);

1 бал – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).

 

Рейтинг

результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал

результа-тивності

(за чотири-бальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

 

1

2

3

Альтернатива1

Залишення ситуації без змін

2

 У разі неприйняття даного регуляторного акту, як видно з вище наданих розрахунків витрат суб’єктів господарської діяльності, суттєвих змін в надходженні коштів до місцевого бюджету від сплати за землю не відбудеться, у зв»язку з тим, шо ставки сплати за землю залишаються на рівні ставок, затверджених у 2021 році, але бюджет може недоотримати близько 1,1 млн.грн.

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акта

4

Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті повною мірою при збалансуванні витрат суб’єктів господарювання, громадян і органу місцевого самоврядування. Забезпечується можливість сплачувати плату за землю з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель; виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.

 

Таким чином прийняття даного регуляторного акту не потребує значних фінансових витрат з місцевого бюджету. Головним результатом прийняття цього рішення є встаовлення ставок єдиного податку на території м.Теплодар та відповідність його чинному законодавству.

 

Оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію

в рамках проведення аналізу регуляторного впливу*

 

Категоріявпливу

Відповідь

 

1

2

А. Обмежує кількість або звужує коло постачальників.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

 

1. Надає суб’єкту господарювання виключні права на поставку товарів чи послуг

Ні

2. Запроваджує режим ліцензування, надання дозволу або вимог упого-дження підприємницької діяльності з органами влади

Ні

3. Обмежує здатність окремих категорій підприємців постачати товари чи надавати послуги (звужує коло учасників ринку)

Ні

 

4. Значно підвищує вартість входження в ринок або виходу з нього

Ні

5. Створює географічний бар’єр для постачання товарів, виконання робіт, надання послуг або інвестицій

Ні

Б. Обмежує здатність постачальників конкурувати.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

 

1. Обмежуєздатністьпідприємціввизначатиціни на товари та послуги

Ні

2. Обмежує можливість постачальників рекламувати або здійснювати маркетинг товарів чи послуг

Ні

3. Установлює стандарти якості, що надають необґрунтовану перевагу окремим постачальникам порівняно з іншими, або стандарти вищого рівня якості, ніж той, який обрали б окремі достатньо поінформовані споживачі

Ні

 

4. Суттєво збільшує витрати окремих суб’єктів підприємництва порівняно з іншими (зокрема внаслідок дискримінаційного ставлення до діючих та нових учасників ринку)

Ні

В. Зменшує мотивацію постачальників до активної конкуренції.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

1. Запроваджує режим саморегулюванняабоспільногорегулювання

Ні

2. Вимагає або заохочує публікувати інформацію про обсяги виробництва чи реалізацію, ціни та витрати підприємств

Ні

Г. Обмежує вибір та доступ споживачів до необхідної інформації.

Такий наслідок може настати, якщо регуляторна пропозиція:

Ні

1. Обмежує здатність споживачів вирішувати в кого купувати товар

Ні

2. Знижує мобільність споживачів у наслідок підвищення прямих або не прямих витрат на заміну постачальника

Ні

 

3. Суттєво обмежує чи змінює інформацію, необхідну для ухвалення раціонального рішення щодо придбання чи продажу товарів

Ні

 

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива № 1

 

Залишення ситуації без змін

Для органу місцевого самоврядування

Відсутні

Для громадян

Відсутні

Для субєктів господарювання

Для СГД, які використовують землі, що знаходяться в постійному користуванні вигодою є сплата податку за існуючими ставками

Для органу місцевого самоврядування

Витрати пов’язані з недостатніми надходженнями до бюджету.

Для громадян

Сплата земельного податку за існуючими ставками

Для субєктів господарювання

Сплата податку та орендної плати за існуючими ставками

 

 

Проблема не вирішується в повній мірі. Втрата надходжень до бюджету міської  ради близько 1,1 млн.грн. буде причиною недостатнього фінансування місцевих Програм соціально-економічного та культурного розвитку.

 

Альтернатива № 2

 

Прийняття регуляторного акта

Вирішення проблемних питань громади за рахунок збільшення дохідної частини бюджету міської ради

 

Для органу місцевого самоврядування:

Витрати пов’язані з розробкою проекту регуляторного акта (витрати робочого часу спеціалістів пов’язані з підготовкою регуляторного акта).

Для громадян

Сплата земельного податку

Для субєктів господарювання

Сплата податку та орендної плати за встановленими ставками

Цей     регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної     регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей, збільшить надходження до бюджету міської ради.

 

 

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

 

 

1

2

3

Альтернатива 1

Залишення ситуації без змін

Невідповідність потребам у розв’язанні визначеної проблеми принципам державної регуляторної політики

 

Х

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акта

Для досягнення встановлених цілей перевага була надана цій альтернативі, що надасть можливість:

– стабільні надходження до місцевого бюджету м.Теплодар

– сплачувати плату за землю за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель.

Зміни у законодавчих актах України, політична та економічна ситуація в країні

  1. V. Механізми та заходи, що забезпечать розв’язання проблеми

 

Механізмом розв’язання вказаної вище проблеми є ухвалення рішення міської ради «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м.Теплодар Одеської області», які діятимуть з 1 січня 2024 року.

Для забезпечення виконання вимог чинного законодавства України документи з регуляторної діяльності підлягають оприлюдненню в засобах масової інформації, на офіційному веб-сайті Теплодарської міської ради з метою отримання зауважень і пропозицій у термін, визначений Законом.

З метою забезпечення інформованості громади та суб’єктів господарювання рішення міської ради буде оприлюднене на офіційному веб-сайті Теплодарської міської ради в установлений законодавством термін.

Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної фіскальної служби, місцевого самоврядування, так і землекористувачами, які сплачують земельний податок або орендну плату за землю в порядку та на умовах, визначених ПКУ й цим рішенням.

При встановленні податків очікувані вигоди будуть завжди менше витрат на регулювання, оскільки витрати на регулювання складаються з прямих (які дорівнюють очікуваним надходженням) і адміністративних витрат суб’єктів господарювання та бюджетних витрат на адміністрування регулювання.

Розв’язання визначеної проблеми здійснюватиметься за допомогою наступних заходів:

  1. Адміністративно–правові заходи, які полягають у розробленні проєкту рішення із застосуванням визначених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» процедур, прийняття рішення Теплодарської міської ради та його оприлюдненні (набрання чинності) у встановленому порядку, що забезпечить розв’язання визначеної проблеми і сприятиме досягненню цілей державного регулювання ( адміністративні витрати наведені у додатку №2 до аналізу регуляторного впливу (М-ТЕСТ))
  2. Інформаційні заходи, які полягають у проведенні роз’яснювальної роботи серед суб’єктів господарювання та громадськості, з метою обговорення положень регуляторного акта, розміщення інформації про регуляторний акт на офіційному сайті Теплодарської міської ради Ці заходи сприяють забезпеченню можливості одержання суб’єктами господарювання та громадянами інформації про регуляторний акт, процедуру його реалізації, наслідки виконання. Вони є необхідними для розв’язання проблемних питань та досягнення цілей державного регулювання.

На виконання вимог чинного законодавства України проєкт рішення підлягає оприлюдненню на офіційному вебсайті Теплодарської міської ради (www.trada.gov.ua) разом з аналізом його регуляторного впливу – у підрозділі «Регуляторна діяльність»  з метою отримання зауважень і пропозицій у строк, визначений Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

  1. Заходи контролю, які полягають у здійсненні органами місцевого самоврядування контролю за дотриманням вимог регуляторного акта в порядку та межах, установлених чинними нормативними актами, що надасть можливість реалізувати мету регуляторного акта та відстежити його результативність.

Запропонований механізм дії даного проєкту регуляторного акта відповідає принципам державної регуляторної політики, а саме: доцільності, адекватності, ефективності, збалансованості, передбачуваності, прозорості та врахування громадської думки.

Ступінь ефективності зазначених заходів є високим, адже виконавши їх належним чином, поставленої мети буде досягнуто.

  1. VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

            Адміністрування даного регуляторного акта буде проводитись на рівні державної податкової інспекції. Органи місцевого самоврядування наділенні повноваженнями лише встановлювати ставки податку, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

Розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва (М-тест) наведено у додатку1  до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта.

 

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Відповідно до Закону України від 16.01.2020р. № 466-IX «Про внесення змін до податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві»  дане рішення набуває чинності з 01.01.2024р. та діятиме  до прийняття нового рішення.

Передбачається, що власники та користувачі земельних ділянок будуть неухильно виконувати вимоги запропонованого проекту рішення, тобто в повному обсязі та своєчасно здійснювати плату за землю.

            Землекористувачі несуть відповідальність за своєчасне та повне погашення зобов’язань з плати за землю у порядку й розмірах, установлених ПКУ.

  Несплачена сума вважається податковим боргом і підлягає стягненню в примусовому порядку у вигляді штрафів відповідно до діючого законодавства.

         Згідно  статті 129 ПКУ після закінчення встановлених строків сплати на суму податкового боргу може нараховуватися пеня.

Таким чином, власники та користувачі земельних ділянок зацікавлені у виконанні вимог запропонованого проекту рішення.

На дію регуляторного акта можуть негативно вплинути значні темпи інфляції, економічна криза та політична ситуація

VIIІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Досягнення визначених цілей шляхом виконання вимог нового регуляторного акта принесе вигоди без необхідності залучення додаткових витрат органів місцевого самоврядування.

До кількісних показників належать: чисельність платників за землю, надходження коштів до бюджету міста від плати за землю,розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання у зв’язку виконанням вимог акта. Крім кількісних показників до вигод належить забезпечення фінансування міських цільових програм за рахунок збільшення надходжень коштів до бюджету міста від плати за землю.

            Для відстеження результативності дії регуляторного акта визначено такі показники:

 

Показник

2024 рік

5 років

Кількість платників плати за землю, на яких поширюватиметься регуляторний акт, осіб, у тому числі:

318

318

Надходження коштів до бюджету міста від плати за землю, млн. грн., у тому числі:

 

8 913 597,23

44 567 986,15

Земельний податок

3 800 093,87

19 000 469,35

Орендна плата за землю

5 113 503,36

25 567 516,80

Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання у зв’язкуз виконанням вимог акта, (год./ грн.)

11 012,34

55 061,70

Рівень поінформованості громади та суб’єктів господарювання з основних положень акта

80%

100%

 

  1. Визначеннязаходів, за допомогою яких здійснюватиметься

Відстеження результативності дії регуляторного акта

         Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися в терміни, визначені Законом, та відповідно до Методики:

           

Базове відстеження результативності регуляторного акту буде здійснено до дати набрання чинності цього регуляторного акту (грудень 2023року)

Повторне відстеження  – буде здійснено через рік з дня набрання чинності даного регуляторного акту. (грудень 2024 року)

Періодичне – раз на кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта. (грудень 2027 року і далі кожні три роки)

 

            Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися шляхом аналізу статистичних даних щодо чисельності суб’єктів господарювання та надходжень коштів до бюджету міста, наданих фінансовим управлінням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області.

 

Додаток до аналізу регуляторного впливу 

ТЕСТ 
малого підприємництва (МТест)

  1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником  19.04.2021

 

Порядковий номер

Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

Кількість учасників консультацій, осіб

Основні результати опитування (опис)

 

Основні результати консультацій (опис)

1

З метою визначення впливу запропонованого регулювання та визначення детального переліку процедур 07.04.2023р. було заплановано проведення наради з суб’єктами господарювання, про що на офіційному сайті Теплодарської міської ради було розміщено оголошення.

Запланована кількість учасників 24 (20 – СГД, 4- розробники регуляторного акту).

 

 Враховуючи, що на заплановану нараду з суб’єктів господарювання ніхто не з’явився, то розрахунки впливу запропонованого регулювання та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для дотримання вимог регулювання здійснювалися за показниками попереднього регуляторного акта, але використовуючи теперішні дані.

 

Доведено до відома СПД основні аспекти проекту регуляторного акта, надані роз’яснення щодо ставок, які пропонується затвердити.  

 

 

  1. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

Прогнозна кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 318 одиниць ,питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100% -мікропідприємництво  (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).

 

  1. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання

                                                                          

Порядковий номер

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

5 років

 

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)

Формула:

кількість необхідних одиниць обладнання Х вартість одиниці

 

 

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

Формула:

прямі витрати на процедури повірки (проведення первинного обстеження) в органі державної влади + витрати часу на процедуру обліку (на одиницю обладнання) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість процедур обліку за рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

 

 

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витративитратні матеріали)

Формула:

оцінка витрат на експлуатацію обладнання (витратні матеріали та ресурси на одиницю обладнання на рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

 

 

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

Формула:

оцінка вартості процедури обслуговування обладнання (на одиницю обладнання) Х  кількість процедур  технічного обслуговування на рік на одиницю обладнання Х  кількість необхідних одиниць обладнання одному субєкту малого підприємництва

 

 

5

Інші процедури (прогнозна річна сплата  податку та орендної плати,грн.

Залежить від площі земельної, ділянки, цільового призначення та нормативної грошової оцінки землі):

Відповідно до аналізу регуляторного впливу

Сплата земельного податку

 

Сплата орендної плати за землю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              3 800 093,87

 

              5 113 503,36

 

 

 

 

 

 

 

 

19 000 469,35

 

25 567 516,80

 

6

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)

8 913 597,23

44 567 986,15

 

7

Кількість субєктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

 

прогнозна кількість

318

 

прогнозна кількість

318

 

8

Сумарно, гривень

8 913 597,23

44 567 986,15

 

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо

виконання регулювання та звітування

Розмір мінімальної заробітної плати на 2024рік (прогноз) – 7665,00 грн. (відповідно Бюджетної декларації на 2022-2024 роки, прийнятою верховною Радою України 15.07.2021р.), кількість робочих годин у 2024 році – 1993 години(сайт buhoblik.org.ua), у погодинному розмірі на 2024 рік–  46,17гривні (7665,00 грн./ 166год/міс.)

 

 

 

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

Формула:

витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм 0,5*46,17*1

Вартість 1 людино-години – мін.з/п станом на 01.01.2024 р. –

7665/166год/міс.=46,17 грн

 

23,09

115,45

 

10

Процедури організації виконання вимог регулювання

Формула:

витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для субєкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур: 0,25*46,17*1(цей податок не є новим тому не потребує багато часу на організацію вимог регулювання)

11,54

57,70

 

11

Процедури офіційного звітування

Формула:

витрати часу на отримання інформації про порядок звітування щодо регулювання, отримання необхідних форм та визначення органу, що приймає звіти та місця звітності + витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм (окремо за засобами передачі інформації з оцінкою кількості субєктів, що користуються формами засобівокремо електронна звітність, звітність до органу, поштовим звязком тощо) + оцінка витрат часу на корегування (оцінка природного

рівня помилок)) Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість оригінальних звітів Х кількість періодів звітності за рік:

Процедури обліку платників податків, проведення перевірок, звітування встановлюється Податковим Кодексом та не потребують розрахунку в АРВ

 

 

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

Формула:

витрати часу на забезпечення процесу перевірок з боку контролюючих органів Х вартість часу субєкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік

Процедури обліку платників податків, проведення перевірок, звітування встановлюється Податковим Кодексом та не потребують розрахунку в АРВ

 

 

13

 

Разом, гривень

Формула:

(сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 )

 

34,63

173,15

 

14

Кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

318

318

 

15

Сумарно, гривень

Формула:

відповідний стовпчикразомХ кількість субєктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 14 Х рядок 15)

11 012,34

55 061,70

 

             

 

  1. 4. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва 

Відповідно до вимог Податкового Кодексу до повноважень органів місцевого самоврядування віднесено виключно встановлення ставок та пільг місцевих податків та зборів. Процедури обліку платників податків, проведення перевірок, звітування встановлюється Кодексом та не потребують розрахунку в АРВ. 

  1. Розрахунок сумарних витрат суб»єктів малого підприємництва (мікропідприємництва), що виникають на виконання вимог регулювання 

№ з/п

Показник

Перший рік регулювання

(стартовий), грн

5 років

1

Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

8 913 597,23

44 567 986,15

2

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

11 012,34

55 061,70

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (рядок 1+ рядок 2)

8 924 609,57

44 623 047,85

4

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання

суб’єктів малого підприємництва

5

Сумарні витрати на виконання запланованого

Регулювання (рядок 3 + рядок 4)

8 924 609,57

44 623 047,85

 

  1. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запровадження регулювання

Цей Податок не є новим, при його запровадженні для суб’єктів малого підприємництва можуть застосовуватися коригуючі (пом’якшувальні) заходи, передбачені Кодексом. Даним регуляторним актом  будуть встановлені пільги зі сплати за землю для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до п.284.1 ст.284 Податкового кодексу України та враховуючи статус неприбутковості організацій та установ.

 

 

 

Перший заступник міського голови                                           Андрій МАКОВЕЦЬКИЙ

 

 

 

 

НАМАЗОВА Ірина

ТИМОШЕНКО Євгенія

 

.