№160-Р від 10.08.2022р. Про утворення мобільної бригади соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі

10 серпня 2022р.                                                                                                              №160-Р

 

 

Про утворення мобільної бригади соціально-психологічної

допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства

та/або насильства за ознакою статі 

Відповідно до статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми» та на виконання пункту 22 Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству    за ознакою статі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 року № 658, на виконання  Постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №654 «Про затвердження Типового положення про мобільну бригаду соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі», з надання соціально-психологічної допомоги постраждалим особам, зокрема соціальних послуг з консультування, кризового та екстреного втручання, соціальної профілактики відповідно до їх потреб,  на території Теплодарської міської територіальної громади:

ЗОБОВ’ЯЗУЮ:

  1. Утворити мобільну бригаду соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі.
  2. Затвердити Положення про мобільну бригаду соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (Додаток 1).
  3. Затвердити склад мобільної бригади соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (Додаток 2).
  4. Контроль за виконанням даного розпорядження залишаю за собою.

 

 

            Міський голова                                                  Олександр ЧУЙКО

 

 

Додаток 1

до розпорядження

міського голова

від «10» серпня 2022р.

№160-Р

 

 

ПОЛОЖЕННЯ
про мобільну бригаду соціально-психологічної допомоги
особам, які постраждали від домашнього насильства
та/або насильства за ознакою статі

 

  1. Це Положення визначає основні засади діяльності та організації роботи мобільної бригади соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі — мобільна бригада).

Мобільна бригада – це об’єднання фахівців різних суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству (далі-суб’єкти), діяльність яких направлена на підтримку осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі – постраждалі особи).

  1. Метою діяльності мобільної бригади є надання соціально-психологічної допомоги постраждалим особам, зокрема соціальних послуг з консультування, кризового та екстреного втручання, соціальної профілактики відповідно до їх потреб.

Мобільна бригада надає соціальні послуги шляхом проведення фахової консультації за допомогою телефонного зв’язку, з виїздом до місця проживання (перебування) постраждалих осіб чи іншого вказаного ними місця, у приміщенні управління соціальної політики тощо.

  1. Мобільна бригада утворюється при виконавчому комітеті Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області (далі – засновник) та діє на підставі цього Положення.
  2. Мобільна бригада у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, рішеннями центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також Положенням про мобільну бригаду.
  3. Діяльність мобільної бригади ґрунтується на засадах:

гарантування постраждалим особам безпеки та їх основоположних прав і свобод з урахуванням мети і завдань мобільної бригади;

належної уваги до кожного факту домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі — насильство) під час здійснення заходів у сфері запобігання та протидії насильству;

поваги та неупередженого ставлення до постраждалих осіб, забезпечення пріоритетності їх прав і законних інтересів та безпеки під час здійснення заходів у сфері запобігання та протидії насильству;

конфіденційності інформації про постраждалих осіб та осіб, які повідомили про вчинення насильства;

добровільності отримання допомоги постраждалими особами, крім дітей та недієздатних осіб;

урахування особливих потреб та інтересів постраждалих осіб, зокрема осіб з інвалідністю, вагітних жінок, дітей, недієздатних осіб, осіб похилого віку;

ефективної взаємодії суб’єктів між собою, з громадськими об’єднаннями, міжнародними організаціями, засобами масової інформації та усіма заінтересованими особами.

  1. Основними завданнями мобільної бригади є:

надання психологічної допомоги постраждалим особам;

реагування та надання не пізніше ніж протягом однієї доби соціально-психологічної допомоги постраждалим особам, які потребують термінової допомоги, зокрема шляхом кризового та екстреного втручання;

інформування постраждалих осіб щодо послуг (медичних, соціальних, психологічних, правових тощо), які вони можуть отримати для подолання наслідків насильства, та щодо надавачів таких послуг, зокрема інших загальних або спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб;

роз’яснення постраждалим особам їх прав, визначених законом, можливостей отримання допомоги від суб’єктів та доцільності її отримання;

провадження інформаційно-просвітницької діяльності (у тому числі розповсюдження серед населення відповідних інформаційних матеріалів) щодо форм, проявів та наслідків насильства, формування нетерпимого ставлення громадян до цих явищ, а також щодо заходів у сфері запобігання та протидії насильству.

  1. Надання мобільною бригадою соціально-психологічної допомоги постраждалим особам передбачає забезпечення мінімально необхідного обсягу послуг, а саме:

діагностику (оцінювання) психологічного стану постраждалої особи, оцінювання ризиків продовження чи повторного вчинення щодо неї насильства;

кризове та екстрене втручання з метою негайного усунення або мінімізації наслідків насильства шляхом виклику екстреної медичної допомоги, уповноваженого підрозділу органу Національної поліції, направлення до Одеського обласного центру соціально-психологічної допомоги;

надання психологічної допомоги, у тому числі дітям, відповідно до індивідуальних потреб;

консультування з питань, пов’язаних з протидією насильству, в тому числі із залученням у разі потреби фахівців інших органів, служб, закладів, установ, організацій;

сприяння постраждалим особам в отриманні додаткових послуг (медичних, соціальних, психологічних, правових, забезпечення тимчасового притулку тощо), у тому числі шляхом направлення в разі потреби до відповідних загальних або спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб та/або інших суб’єктів;                       

  1. Виїзд мобільної бригади здійснюється під час отримання повідомлення про виявлення факту вчинення насильства та потребу у наданні постраждалій особі термінової допомоги.
  2. Послуги постраждалим особам надаються незалежно від місця їх реєстрації або місця проживання в межах Теплодарської міської територіальної громади.

Надання послуг постраждалій особі за фактом вчинення стосовно неї насильства може тривати не більше ніж три місяці.

  1. Мобільна бригада утворюється з числа фахівців різних суб’єктів соціальної роботи.

Пересування мобільної бригади здійснюється транспортом  виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області.

Працівники, які входять до складу мобільної бригади, виконують свої функціональні обов’язки відповідно до цього Положення та посадової інструкції та отримують заробітну плату за основним місцем роботи.

  1. Мобільна бригада та її склад затверджується розпорядженням міського голови.

У рішенні про утворення мобільної бригади із числа працівників, які входять до її складу, визначається керівник мобільної бригади.

  1. Керівник мобільної бригади:

організовує та координує роботу мобільної бригади;

забезпечує організацію виїздів та надання консультацій мобільною бригадою, контролює їх дотримання;

забезпечує екстрені виїзди на місця у разі вчинення насильства (не пізніше ніж через три години з моменту отримання повідомлення щодо постраждалих осіб, які потребують термінової допомоги);

координує надання мобільною бригадою соціально-психологічних послуг постраждалим особам.                                                       

  1. До виїзду мобільної бригади до місця вчинення насильства залучаються представники уповноважених підрозділів органів Національної поліції, служби у справах дітей, інших суб’єктів.

Такі представники залучаються для здійснення заходів у межах наданих їм повноважень відповідно до законодавства, зокрема щодо проведення перевірки інформації про факт вчинення насильства, реагування на такі випадки, надання постраждалим особам необхідної допомоги та захисту відповідно до порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі.

  1. Соціально-психологічна допомога постраждалій особі надається мобільною бригадою безоплатно.
  2. З метою надання постраждалій особі необхідних послуг і допомоги інформація про таку особу передається іншим суб’єктам відповідно до законодавства з дотриманням правового режиму інформації з обмеженим доступом.
  3. Мобільна бригада співпрацює з усіма суб’єктами відповідно до порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі.
  4. Співпраця мобільної бригади із суб’єктами здійснюється шляхом:

залучення представників суб’єктів до виїзду мобільної бригади та надання соціально-психологічної допомоги постраждалій особі;

направлення постраждалих осіб до інших суб’єктів для отримання додаткових послуг та допомоги відповідно до повноважень суб’єктів та індивідуальних потреб постраждалих осіб;

взаємного інформування суб’єктів про виявлені випадки насильства;

інформування не пізніше ніж після закінчення однієї доби про випадок насильства:

– відповідної служби у справах дітей та уповноважених підрозділів органів Національної поліції щодо дитини;

– органів опіки та піклування щодо недієздатних осіб.

  1. Фінансування діяльності мобільної бригади здійснюється за рахунок коштів засновника та інших джерел, не заборонених законодавством.

 

  

 

 

Керуючий справами                                                 Тетяна БИКОНОВА

 

 

 

Додаток 2

до розпорядження

міського голова

від «10» серпня 2022р.

№160-Р

 

 

СКЛАД

мобільної бригади соціально-психологічної допомоги особам,

які постраждали від домашнього насильства та/або

насильства за ознакою статі (далі – мобільна бригада)

 

 

Керівник мобільної бригади:

 

 

 

Начальниця управління соціальної політики

 

Члени мобільної бригади:

Начальниця відділу соціального забезпечення та сімейної політики

 

Дільничний інспектор ВП ОРУП №2 (за згодою)

 

Заступник директорки КНП «Теплодарська центральна міська лікарня»

 

Головний спеціаліст служби у справах дітей

 

Начальник сектора ювенальної превенції ВП ОРУП №2 (за згодою)

 

Практичний психолог/соціальний педагог ЗЗСО І-ІІІ ступенів ім.О.П.Медведкова

 

Практичний психолог ТЗДО (ясла-садок) № 1 «Веселка»

 

Практичний психолог ТЗДО (ясла-садок) № 2 «Сонечко»

 

Додаток 1

до Положення про мобільну

бригаду соціально-психологічної

допомоги особам, які постраждали від    домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі

 

Протокол безпеки роботи працівників мобільної бригади

І. Загальні Положення

1.1. Працівники мобільної бригади (далі – МБ), що працюють на території Теплодарської міської територіальної громади, діючи у напрямі попередження та подолання домашнього насильства та насильства за ознакою статі, реагуючи на найбільш негативні поведінкові прояви та надаючи екстрену допомогу постраждалим, можуть потрапляти у ситуації та місця, де існує висока загроза прояву щодо працівників МБ агресії чи насильницьких дій.

1.2. Цей Протокол безпеки (далі – Протокол) встановлює правила і вимоги щодо забезпечення безпечних умов праці для працівників мобільної бригади. При виконанні службових обов’язків кожний працівник МБ має дотримуватися цього Протоколу.

1.3. При визначенні оптимальних шляхів дотримання правил власної безпеки працівники МБ повинні враховувати обставини місця та часу, а також специфіку клієнтів, з якими вони працюють.

 

ІІ. Вимоги до зовнішнього вигляду персоналу та

використання/зберігання обладнання

2.1. Персонал МБ має носити чистий та охайний одяг/спецодяг, що повинен бути максимально закритим (бажано з довгим рукавом). Одяг повинен бути непровокуючим (небажаними є короткі спідниці, одяг з глибоким декольте тощо). Взуття також повинно бути зручним, закритим, на товстій підошві та без високих підборів.

2.2. Рекомендовано не одягати у робочий час: дорогий одяг; прикраси та аксесуари, які можуть провокувати певні категорії суб’єктів до пограбування, що, у свою чергу, може нанести травми працівнику (сережки, пірсинг, браслети, ланцюжки, довгий шарф тощо).

2.3. Бажано, щоб мобільний телефон, яким користується працівник МБ під час прийому/бесіди з клієнтами, не знаходився у полі зору клієнта.

2.4. Інше обладнання (наприклад, планшети, інше) необхідно весь час тримати при собі та не залишати у приміщенні/автомобілі без нагляду.

 

ІІІ. Правила безпеки при роботі в приміщенні:

3.1. На початку робочого дня в приміщенні, де надаються послуги, якщо працівник МБ є першим, хто заходить у приміщення, необхідно пересвідчитись у цілісності дверей, зробити обхід приміщення та перевірити цілісність зовнішніх вікон/дверей на предмет проникнення сторонніх осіб, зникнення устаткування та інших речей, пошкодження приміщення внаслідок аварії, стихійного лиха, інших факторів, які завдали шкоди приміщенню чи устаткуванню.

3.2. У разі виявлення фактів пограбування чи завдання шкоди приміщенню через надзвичайні події, необхідно діяти відповідно до Порядку дій в екстрених ситуаціях та схеми сповіщення, розробленого для місця роботи. Забороняється передавати ключі від приміщення, стороннім особам без дозволу керівництва.

3.3. Рекомендовано щоденно проводити вологе прибирання робочого приміщення та регулярно його провітрювати.

3.4. Прийом відвідувачів персоналом МБ здійснювався за попередньою домовленістю/записом. Якщо виникають сумніви щодо встановлення особи відвідувача, необхідно перепитати про мету візиту і працівника, з яким запланована зустріч.

3.5. При відвіданні приміщення представниками державних органів (поліція, прокуратура, пожежна інспекція тощо), які виконують свої службові обов’язки, необхідно терміново повідомити керівника установи/організації, на базі якої надаються послуги МБ, або особу, яка його заміщує. Подальше спілкування із представниками державних органів необхідно погодити з керівником установи/організації.

3.6. Перебування кожного клієнта в приміщенні повинно контролюватися працівниками МБ.

3.7. Персонал МБ повинен вимагати від кожного клієнта дотримання правил поведінки та інших вимог, які спрямовані на дотримання безпеки перебування клієнтів у приміщенні.

3.8. Не можна допускати у приміщення клієнтів та інших сторонніх осіб, які знаходяться під дією психоактивних речовин (у стані алкогольного або наркотичного сп’яніння), мають явні ознаки психічних та гострих інфекційних захворювань, налаштовані агресивно щодо персоналу та/або інших клієнтів.

3.9. У приміщеннях для зустрічей та консультування клієнтів потрібно дотримуватися наступних заходів безпеки: у кімнаті, призначеній для роботи з клієнтами, кількість предметів, які можна використати як зброю (вази, ножиці, важкі офісні приладдя тощо), має бути обмежена, знаходитися такі предмети повинні у недосяжному для клієнтів місці; розташування меблів не повинно перешкоджати швидкій евакуації з приміщення; рекомендовано не стояти та не сідати поміж клієнтом і дверима, доступ до виходу з кімнати має залишатися вільним; заборонено сідати навпроти клієнта.

3.10. При плануванні консультації та зустрічей з клієнтами потрібно також враховувати наступне: при організації роботи із клієнтами обов’язковою умовою є присутність ще одного співробітника у приміщенні; клієнт повинен знати, що в офісі є інші співробітники; персоналу необхідно мати чіткий план дій при першій ознаці небезпеки з боку клієнта (зокрема, необхідно домовитися, як працівник, що консультує клієнта, буде сигналізувати про небезпеку своїм колегам).

3.11. Кожен член МБ повинен щорічно проходити обстеження у лікаряфтизіатра.

ІV. Правила безпеки при роботі на маршруті (виїзди МБ)

4.1. Вимоги до стану автомобіля та водія:

4.1.1. Кожного разу перед виїздом автомобіль має пройти огляд на наявність несправностей.

4.1.2. Водій зобов’язаний неухильно дотримуватися всіх правил дорожнього руху.

4.1.3. Пасажири автомобіля повинні завжди користуватися пасками безпеки.

4.1.4. У автомобілі повинні бути належні документи про оформлення  власності та страхові документи, набір інструментів, запасне колесо та аптечка першої допомоги.

4.1.5. Водій повинен мати посвідчення на право керування транспортним засобом, дійсне в межах країни.

4.1.6. Члени МБ мають бути проінструктовані водієм про порядок дій у випадку аварії.

4.1.7. Водій перед тим, як сідати у автомобіль, повинен переконатися, що на ньому немає ніяких сторонніх предметів та ушкоджень.

4.1.8. Персонал МБ має бути на безпечній відстані від автомобіля до тих пір, поки водій не заведе двигун машини.

4.1.9. Приїхавши до пункту призначення, водію необхідно припаркувати машину, дотримуючись усіх правил дорожнього руху, але таким чином, щоб можна було швидко покинути місце зупинки, лише після цього персонал МБ може покинути автомобіль.

4.1.10. Якщо водій не працює за сумісництвом соціальним працівником/психологом, він залишається у автомобілі до повернення членів МБ; в іншому випадку, після повернення персоналу МБ, водій має повторити дії вказані у пунктах 4.1.7. та 4.1.8.

4.1.11. Водію, чекаючи персонал МБ, забороняється слухати музику, радіо, щоб у випадку небезпечної ситуації відреагувати вчасно.

4.1.12. Водій без нагальних потреб не повинен залишати автомобіль. У разі потреби залишити автомобіль, водій повинен тримати машину в полі зору. У разі неможливості тримати машину у полі зору весь час, при поверненні до автомобіля водій має виконати дії, вказані у пунктах 4.1.7 та 4.1.8.

4.2. Вимоги до членів мобільної бригади:

4.2.1. Координатор МБ повідомляє графік виїздів керівнику установи/організації, при якій діє МБ.

4.2.2. Кожному члену МБ необхідно мати при собі службове посвідчення та/або документ, що посвідчує особу, та за запитом клієнта пред’являти посвідчення у розгорнутому вигляді; на випадок спілкування з поліцією за запитом пред’являти посвідчення/паспорт у розгорнутому вигляді.

4.2.3. При собі необхідно мати ліхтарик (про справність якого необхідно подбати заздалегідь) та засіб для дезінфекції.

4.2.4. Забороняється працювати на виїзді без напарника (не бажано залишатися з клієнтом наодинці в приміщенні клієнта).

4.2.5. Заходити у помешкання клієнта можна лише після запрошення, а також при відсутності аварійного стану та інших ознак, які б вказували на небезпечність приміщення.

4.2.6. Перед початком бесіди необхідно забезпечити шлях виходу з приміщення (пересвідчитись, що двері не зачинені, або з’ясувати як вони відкриваються тощо).

4.2.7. Починаючи спілкування з клієнтом, необхідно представитися, чітко пояснити мету зустрічі та її можливі наслідки.

4.2.8. У разі відмови клієнта від співпраці не потрібно нав’язувати свої послуги, при цьому варто залишити контактний номер телефону та адресу, за якою можна звернутися з питань, передбачених функціоналом МБ.

4.2.9. При виникненні конфліктної або небезпечної ситуації необхідно негайно покинути приміщення.

4.3. У разі початку обстрілу або інших військових дій: у випадку обстрілу потрібно негайно залишити машину, впасти на землю у будь-яке заглиблення біля дороги, але не поруч з машиною, і привідкривши рота, накрити голову руками; відразу після завершення обстрілу треба надати першу медичну та психологічну допомогу всім оточуючим, які потребують такої допомоги, в першу чергу собі, співробітникам МБ та дорослим; після завершення обстрілу необхідно повідомити про ситуацію керівника органу (установи), при якому/якій створено МБ, або особу, яка його заміщує; сходити з дороги далі, ніж на пів метра від асфальтного покриття, у будь якому випадку, забороняється; при затриманні особами зі зброєю у військовій формі необхідно пред’явити посвідчення організації, паспорт, та негайно повідомити про затримання керівника організації, на базі якої надаються послуги МБ, або особу, яка його заміщує.

  1. Загальні правила поведінки з клієнтом

5.1. Необхідно бути ввічливим, привітним та поводитися доброзичливо (посміхатися, використовувати відкриті пози під час спілкування, прийоми активного слухання тощо).

5.2. Необхідно дотримуватися меж конфіденційності, передача отриманої від клієнта інформації можлива лише за згодою клієнта або у разі, коли існує загроза життю та здоров’ю клієнта або інших людей.

5.3. Важливо виявляти толерантність, зокрема повагу до особистості клієнта, його гідності, поглядів, думок та переконань; уважно ставитися до його майна (у разі, якщо робота відбувається на території клієнта); забезпечувати неупередженість та об’єктивність у спілкуванні з клієнтом.

5.4. Доцільно використовувати прийоми активного слухання, слухати не перебиваючи, після чого перефразовувати інформацію, отриману від клієнта, задля якнайкращого налагодження порозуміння.

5.5. Доцільно активізувати клієнта до активної взаємодії та розподіляти відповідальність задля досягнення ефективного результату роботи.

5.6. Рекомендовано не порушувати особистий простір клієнта (без дозволу клієнта не можна торкатися його, наприклад, брати за руку, торкатися плечей), загалом бажано виключити фізичний контакт.

5.7. Заборонено давати обіцянки клієнту, виконання яких не залежить від працівника та / або не передбачено функціоналом МБ.

5.8. Заборонено критикувати дії когось із членів сім’ї, займати засуджуючу позицію, давати оцінку діям як постраждалої особи, так і кривдника.

5.9. Заборонено приймати будь-які подарунки, погоджуватися на запрошення пригоститися чаєм / кавою, іншими напоями або їжею.

5.10. Заборонено давати клієнту власний номер телефону.

5.11. Заборонено мати з клієнтами будь-які фінансові справи (наприклад, отримувати гроші за консультації, давати або займати гроші у клієнта тощо).

5.12. З метою попередження агресивних проявів з боку клієнтів, які схильні до агресії, під час консультації (як в межах офісу, так і під час виїздів) необхідно: уникати рухів, жестів, дій, які можуть слугувати подразником, нервувати клієнта, викликаючи агресію (наприклад, скрипіння олівця об папір, крутіння олівцем, безцільне малювання під час бесіди з клієнтом тощо); дотримуватись такої дистанції, на якій працівник буде відчувати себе впевнено, при цьому добре бачити і чути клієнта; стежити за власною позою та рухами, вони не мають сприйматися клієнтом як загрозливі: рухи мають бути нерізкими, повільними, слід уникати надмірного контакту „очі в очі” та фізичної близькості розташування; за можливості, сідати збоку від клієнта, а не навпроти нього; зберігати спокій та емоційну рівновагу, незалежно від емоційного стану клієнта, тим самим забезпечуючи можливість конструктивного діалогу; не сприймайте на власний рахунок звинувачення, образи та грубість з боку клієнта, найчастіше гнів клієнта стосується не особисто працівника, а конкретної ситуації.

5.13. Під час взаємодії з клієнтом важливим є дотримання інших принципів професійної етики спеціалістів, які працюють у системі ”людина – людина”.

5.14. Під час всього періоду перебування на виїзді у небезпечних районах спеціалістам суворо забороняється вживати алкогольні напої.

VІ. Порядок дій в екстрених ситуаціях

6.1. У випадку пограбування приміщення офісу: при виявленні ознак пограбування приміщення офісу (зламані двері та/чи вікна, зниклі речі або устаткування) та/або обладнання необхідно відразу викликати поліцію за телефоном 102 і повідомити про пограбування керівника структури, при якій діє МБ; до приїзду працівників поліції необхідно залишатись за межами приміщення, нікого туди не впускати; після приїзду поліції необхідно надати будь-яке сприяння у розслідуванні злочину, а також в оцінці нанесених збитків.

6.2. Напад на вулиці: слід уникати провокування нападника/ків до загострення конфлікту, не можна відповідати грубістю на грубість, образою на образу; не можна недооцінювати нападника/ків, слід апріорі вважати його/їх небезпечним/ми і бути готовим до захисту; слід оцінити місце дії, обрати найбільш вигідну позицію (враховувати при цьому шляхи можливого відступу, використання підручних засобів: палиця, важкі предмети тощо); якщо немає шансів розраховувати на власні сили чи допомогу, необхідно спробувати втекти; пересуваючись, необхідно намагатися не залишати нападника за власною спиною; при пограбуванні краще спокійно дістати все цінне і передати злочинцю, особливо якщо це група та / або людей навколо немає.

6.3. Конфлікти з клієнтами: під час виникнення ознак конфліктної ситуації працівник МБ повинен переконати клієнта у готовності допомогти, спробувати заспокоїти клієнта, відволікти його увагу на інші нейтральні або позитивні моменти досвіду попереднього спілкування; водночас співробітник повинен виглядати спокійним і впевненим у собі; якщо клієнт знаходиться в офісі і його дії несуть загрозу здоров’ю персоналу МБ, майну офісу, необхідно спокійно попросити його покинути приміщення; у разі відмови та загострення ситуації, слід попередити, що якщо клієнт продовжить таку поведінку, працівник буде вимушений викликати поліцію; варто покликати на допомогу колег; якщо клієнт знаходиться у себе вдома, персоналу МБ рекомендовано покинути приміщення одразу, а за потреби – викликати поліцію.

6.4. Загальні номери екстрених викликів: 101 – екстрений виклик пожежних; 102 – екстрений виклик поліції; 103 – екстрений виклик швидкої медичної допомоги; 104 – екстрений виклик газу газової служби.

6.5. Схема сповіщення у випадку виникнення екстрених ситуацій: зателефонувати 102; повідомити про екстрену ситуацію керівника установи, на базі якої знаходиться офіс, повідомити координатора МБ; повідомити координатора МБ та керівника органу (установи), при якій діє МБ.

6.6. При обстрілі особам, які знаходяться у приміщенні, необхідно впасти на підлогу, привідкривши рота, та повзти від вікон до несущої стіни або сховища.

6.7. Одразу після завершення обстрілу необхідно надати першу медичну  та психологічну допомогу всім оточуючим, які потребують такої допомоги, перш за все собі, співробітникам МБ і дорослим.

6.8. У разі необхідності потрібно викликати медичну допомогу та/або службу з надзвичайних ситуацій.

6.9. Після завершення обстрілу необхідно повідомити про ситуацію керівника органу (установи), на базі якої надаються послуги МБ, або особу, яка його заміщує.

 

 

 

Додаток 2

 до Положення про мобільну бригаду

соціально-психологічної допомоги особам,

які постраждали від домашнього насильства

 та/або насильства за ознакою статі

 

 

Форма первинного оцінювання випадку домашнього насильства

та/або насильства за ознакою статі

 

1 – Адміністративна інформація

Ідентифікаційний номер інциденту*:

 

Код клієнта:

Код персоналу:

Дата інтерв’ю (день/місяць/рік)*:

 

Дата інциденту (день/місяць/рік) *:

       

 

2-Інформація про постраждалу особу

Рік народження (приблизно, якщо необхідно) *:

Стать*: 

□Жіноча        □Чоловіча

 

Країна походження* □Україна□ Росія□ Білорусь□ Молдова□ Румунія □Інше (вказати):   

 

Cімейний стан*:   □Неодружений (-а) □ У шлюбі / спільне проживання□  Розлучений (-а)/окреме проживання□  Вдова / вдівець

Кількість дітей, їхній вік: 

 

Чи є клієнт особою з інвалідністю? *       □Ні             □Так

□Особа з психічним розладом □ Особа з фізичною інвалідністю

Чи є клієнт дитиною без супроводу дорослих, дитиною, розлученою з сім’єю, або дитиною, яка належить до іншої категорії вразливих осіб? *  □Ні  □Дитина без супроводу дорослих □Дитина, розлучена з сім’єю □Інша категорія соціально незахищених дітей

Підсекція для дітей, постраждалих від насильства

(заповнювати лише стосовно осіб віком до 18 років)

Якщо потерпіла особа є дитиною (молодше 18 років), чи проживає він/вона сам (-а)? □Так □ Ні  (Якщо відповідь “Ні”, слід відповісти на наступне питання)

З ким проживає дитина?  □Один з батьків / опікун / піклувальник  □Родич □Батько, мати / спільне проживання □Інше:

 

 

3-Подробиці інциденту

Час доби, коли мав місце інцидент*: 

□Ранок (зі сходу сонця до полудня) □  Вдень (з полудня до заходу сонця) □  Вечір / ніч (час між заходом та сходом сонця) □  Невідомо

Місце інциденту/*

(модифікувати варіанти місця, додаючи нові варіанти або видаляючи їх згідно з вашим місцем розташування) 

□Вулиця □Школа □Дім клієнта □Дім кривдника □Спільне місце проживання клієнта з кривдником □Державна установа □Громадська установа □Інше (вказати подробиці)__________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Район міста, де стався інцидент:  ____________________________________

__________________________________________________________________

 

Вид насильства/ інциденту*: 

□Насильство за ознакою статі (доцільно розшифрувати ці види насильства: зґвалтування, фізичні напади, переслідування, сексуальні домагання тощо)  □Домашнє насильство (вказати види насильства: фізичне, психологічне, сексуальне, економічне насильство)

Чи повідомляв клієнт про цей інцидент ще десь?*

(Якщо так, оберіть тип надавача послуг та запишіть назву установи / організації, де клієнт повідомив про випадок);

(Обрати усе, що стосується даного інциденту).

□Ні  □Заклад охорони здоров’я  □Заклад психосоціальної допомогиo  □Органи внутрішніх справ  □Установа з надання юридичної допомоги  □Заклад соціального захисту  □Кризовий центр / притулок  □Інше (вказати): __________________________________________________________

 

Ситуація насильства виникла з клієнтом вперше?        □Так  □Ні, повторювалася раніше декілька разів  □Ні, повторюється систематичноo

 

4-Інформація про підозрюваного кривдника

Кількість підозрюваних кривдників*:  □1  □2  □3  □Більше 3

Стать підозрюваного (-них) кривдника (-ів)*: □Жіноча □Чоловіча □Кривдники обох статей

Вікова група підозрюваного кривдника* (якщо відомо, або вказати приблизно):  □ 0 – 11  □ 12 – 17  □ 18 – 25  □ 26 – 40  □ 41-60

Стосунки підозрюваного кривдника з постраждалою особою*: (Відмітити найперше, що підходить; обрати лише ОДИН варіант) 

□Статевий партнер / колишній партнер (у т.ч. чоловік / дружина)

□Батько / мати / опікун / піклувальник  □Інший член родини, окрім чоловіка / дружини, батька / матері / опікуна / піклувальника 

□Керівник / роботодавець  □Шкільний (-а) товариш / подруга 

□Вчитель / співробітник навчального закладу  □Надавач послуг 

□Співорендар / сусід по будинку / квартирі  □Друг родини / сусідo  □Інший біженець / внутрішньо переміщена особа /особа, яка повернулася з місць позбавлення волі  □Представник місцевої громади (знайомий)  □Незнайомець  □Інше  □Невідомо

 

 

5-Запланована діяльність / проведена робота

Хто направив клієнта до Вас?* 

□Самостійне звернення  □Заклад охорони здоров’я  □Заклад психосоціальної допомоги (у т.ч. центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді)  □Органи внутрішніх справ  □Установа з надання юридичної допомоги  □Заклад соціального захисту  □Вчитель/співробітник школи/ іншого закладу освіти  □Громадський лідер/діяч  □Кризовий центр/ притулок  □Інша організація (громадська організація, міжнародна неурядова /урядова організація)  □Інша державна установаo  □Інше (вказати) __________________________________________________________________

 

Які послуги з перенаправлення були надані клієнту? 

□Направлення до кризового центру □Направлення до закладу з надання психосоціальної допомоги  □Направлення до установ з надання юридичної допомоги  □Направлення до поліції / ОВС  □Направлення до закладу соціального захисту

Які інші послуги були надані клієнту?  □надання психологічної допомоги  □надання наявної інформації щодо найближчих лікувальних закладів  □надання інформації про насильство за ознакою статі та / або домашнє □насильство  діагностика соціально-психологічного стану постраждалої особи  □оцінка ризиків повторного скоєння насильства за ознакою статі та / або домашнього насильства  □консультування з соціально-правових питаньo □здійснення заходів соціальної підтримкиo  □складання плану безпекиo  □інше (вказати) _________________________________________

 

 

6 – Оцінювання

Опишіть емоційний стан клієнта на початку інтерв’ю:  □Наляканий / відчуває страх  □Сумний / пригнічений / апатичний  □Неспокійний / нервозний  □Роздратований  □Агресивний  □Спокійний  □Інше (вказати) __________________________________________________________________

 

Опишіть емоційний стан клієнта наприкінці інтерв’ю:  □Наляканий / відчуває страх  □Сумний / пригнічений / апатичний  □Неспокійний / нервозний  □Роздратований  □Агресивний  □Спокійний  □Інше (вказати) __________________________________________________________________

 

Чи буде клієнт у безпеці, коли він / вона піде ? □ Ні □Так 

Якщо ні, вкажіть причину: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Інша необхідна інформація ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

У разі зґвалтування, чи пояснили Ви клієнту можливі наслідки зґвалтування (якщо клієнт старше 14 років)?

□Так   □Ні

У разі зґвалтування, чи пояснили Ви батькам / опікуну / піклувальнику можливі наслідки зґвалтування (якщо клієнт молодше 14 років)?

□Так   □Ні

Чи дав клієнт згоду на розповсюдження своїх неперсональних даних у Ваших звітах? * 

□Так   □Ні

 

 

Додаток 3

 до Положення про мобільну бригаду

соціально-психологічної допомоги особам,

які постраждали від домашнього насильства

 та/або насильства за ознакою статі

 

План заходів щодо безпеки постраждалої особи від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі

(План складається постраждалою особою разом з психологом або соціальним працівником. Примірник плану надається постраждалій особі)

Подумайте про свою безпеку завчасно та підготуйтеся: 

ДЛЯ ВАШОГО ЗАХИСТУ 

І. Запишіть важливі для Вас номери телефонів (родичі, друзі, соціальна служба, притулок, інше) та зберігайте їх у місці, де Ви легко зможете знайти їх та взяти з собою. 

Номер телефону

Ім’я людини / назва закладу

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

 

ВИВЧІТЬ ЗНАКИ, ЩО МОЖУТЬ БУТИ СИГНАЛАМИ ЗАГРОЗИ НАСИЛЬСТВА – ЗАЛИШІТЬ ОСЕЛЮ ДО ТОГО, ЯК ВОНО РОЗПОЧНЕТЬСЯ 

ІІ. Дайте відповіді собі, як Ви будете діяти у випадку насильства:

Як я можу вибратися з дому/квартири у разі потреби?

Як гарантувати безпеку дітям?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Якщо я піду, чи підуть діти зі мною?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Чи мої документи (паспорт, свідоцтва про народження дітей, ідентифікаційний код, дипломи), гроші, ключі лежать так, що їх можна легко захопити з собою? Чи лежать вони в одному місці? Де вони лежать?

____________________________________________________________________________________________________________________________________Чи підготовлений завчасно комплект одягу, ліків, інших важливих речей (наприклад, улюблена іграшка для дитини) на випадок, якщо доведеться швидко залишити оселю?

____________________________________________________________________________________________________________________________________Чи відкладено грошову суму, якої вистачить на виклик таксі, у разі якщо потрібно буде швидко втекти?

____________________________________________________________________________________________________________________________________У кого я можу залишити частину грошей, одяг, копії документів та інші необхідні речі?

 

Ім’я людини/назва закладу

Контактна інформація (точна адреса, телефон)

1

 

 

2

 

 

 

У мене завжди є при собі дрібні гроші та номери телефонів? ____________________________________________________________________________________________________________________________________Кому із сусідів можна розповісти про ризик насильства та попросити викликати поліцію, якщо вони почують підозрілий шум?

____________________________________________________________________________________________________________________________________Де вдома можна переховатися під час сварки (подалі від небезпечних предметів та „глухих кутів”)?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 Отже, для підвищення рівня Вашої безпеки у випадку насильства Ви маєте:

  1. Продумати свої дії заздалегідь та впевнитися, що Ви готові до ситуації, наскільки це можливо.
  2. Подумати про те, як забезпечити безпеку дітей.
  3. Завчасно знайти таке місце, куди б Ви змогли піти у разі небезпеки.
  4. Розказати про насильство чи його загрозу тим, кому Ви довіряєте (друзям, родичам).
  5. Звертатися для допомоги та підтримки до відповідних служб.

 

ДЛЯ ЗАХИСТУ ВАШИХ ДІТЕЙ

Чи знають діти ситуацію, яка відбувається (в контексті ризику насильства)?

__________________________________________________________________ __________________________________________________________________

Чи згодні сусіди, щоб, у разі небезпеки, діти могли залишитися з ними на деякий час?

__________________________________________________________________ __________________________________________________________________

Чи знають діти, як дістатися до безпечного місця та до кого можна піти у випадку домашнього насильства (нижче вкажіть щонайменше 3 місця, куди можуть піти діти):

Ім’я людини/назва закладу

Контактна інформація (точна адреса, телефон)

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4