№495-ПРР від 16.02.2023р. Про звернення депутатів Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області до Прем’єр-міністра України щодо прийняття невідкладних заходів щодо стабілізації фінансової ситуації, що склалася у теплопостачальних підприємств в умовах воєнного часу

ПРОЕКТ РІШЕННЯ

ТЕПЛОДАРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

___ лютого 2023р.                                                                            №_______                                                                                                                                                   

 

 Про звернення депутатів Теплодарської міської ради

Одеського району Одеської області до  

Прем’єр-міністра України щодо прийняття невідкладних заходів

 щодо стабілізації фінансової ситуації, що склалася у теплопостачальних

підприємств в умовах воєнного часу

          Відповідно до ст.25, п.21 ч.1 ст.26, ст.ст.66,67 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи лист міського комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2» від 15.02.2023 року №03/01- 115, Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області

ВИРІШИЛА:

  1. Звернутися до Прем’єр-міністра України щодо прийняття невідкладних заходів щодо стабілізації фінансової ситуації, що склалася у теплопостачальних підприємств в умовах воєнного часу (додаток) .
  2. Відділу діловодства, контролю, організаційної та кадрової роботи  направити дане звернення Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області до Прем’єр-міністра України для прийняття відповідних рішень.                                                  
  3. 3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на секретаря міської ради Самочорну Н.С.

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток до рішення

  Теплодарської міської ради

  від «___» лютого 2023р.

  №_______

Прем’єр-міністру України

Шмигалю

 

ЗВЕРНЕННЯ

Теплодарської міської ради

щодо стабілізації фінансової ситуації, що склалася у теплопостачальних підприємств в умовах воєнного часу

 

Шановний Денисе Анатолійовичу!

Теплодарська міська рада, як власник Міського комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2», яке є єдиним підприємством комунальної теплоенергетики в м.Теплодар Одеського району Одеської області, що виробляє, транспортує та постачає теплову енергію всім категоріям споживачів міста, засвідчує Вам свою повагу та просить звернути Вашу увагу на наступну ситуацію.

З метою врегулювання в умовах воєнного стану окремих відносин на ринку природного газу та у сферах тепло- та гарячого водопостачання, 29.07.2022 прийнято Закон України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення» № 2479-ІХ (далі – ЗУ 2479), статтею 1 якого встановлено мораторій на підвищення цін та тарифів на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та шести місяців після його скасування. Водночас, ЗУ 2479 передбачено комплекс компенсаторних механізмів для покриття збитків та втрат відповідних суб’єктів господарювання, зумовлених впровадженням мораторію, застосуванням інших інструментів державного регулювання, а також наслідками військових дій на усій території України, за рахунок коштів Державного бюджету України.

Разом з цим, відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» та Указу Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні» Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам» від 19.07.2022 №812 (далі – ПСО), якою врегульовано договірні відносини постачання природного газу між ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» та виробниками теплової енергії. Крім того, зазначеною постановою передбачено гарантії виробникам теплової енергії щодо відстрочення оплати за природний газ на 45 діб та не нарахування неустойки (штрафи, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних на суму боргу за природний газ, що еквівалентна невідшкодованій заборгованості з різниці в тарифах, розрахованій та узгодженій у встановленому порядку.

ПСО встановлено механізм визначення фіксованих обсягів природного газу в розрізі категорій та пільгових цін на них на період з 1 вересня 2022 року по 31 березня 2023 року, однак не передбачено механізм перерозподілу зазначених обсягів всередині періоду їх дії за місяцями та категоріями. Це не дає можливість враховувати вплив температур зовнішнього повітря, актуальну зміну категорій споживачів, заходи зі зменшення споживання природного газу, які б могли дати можливість оптимізувати вартість теплової енергії таких споживачів як «бюджетні установи», релігійні організації», «інші», що могло б дати можливість зменшити обсяг заборгованості з різниці в тарифах, та відповідно навантаження на Державний бюджет України.

Також ПСО захищено інтереси ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» шляхом зобов’язання виробників теплової енергії підписати договір/додаткову угоду (додатковий договір) про договірне списання з поточних банківських рахунків, на які надходять кошти у вигляді плати за теплову енергію та відповідні комунальні послуги, строком дії до повного виконання зобов’язань виробника теплової енергії за всіма договорами (підпункт 3 пункту 1 Додатку до ПСО). Наразі, саме цей пункт ПСО через кризу неплатежів та відсутність з боку держави компенсації різниці в тарифах передбаченої Законом України від 29.07.2022  № 2479-ІХ, призводить до негативних, місцями непоправимих подій не тільки в сфері теплопостачання, а і в галузі електроенергетики, водопостачання та надання послуг з розподілу природного газу, іншими словами практично весь енергетичний комплекс України під загрозою банкрутства.

Згідно з умовами пункту 5.2 договору про договірне списання, укладеного на виконання ПСО, у разі невиконання умов з оплати за спожитий природний газ, відбувається договірне списання з поточних рахунків підприємства в розмірі 100% коштів, що надходять за теплову енергію. З таких «заблокованих» рахунків можливо виплатити лише заробітну плату працівника підприємства та податки і збори до бюджету.

Підприємства ТКЕ, в таких умовах, не можуть виконувати в повній мірі зобов’язання за цим договором при існуванні не профінансованої різниці в тарифах на теплову енергію  за 7 місяців 2021 року та за весь 2022 рік.

Відсутність фінансування різниці в тарифах повністю блокує роботу підприємств теплоенергетики та унеможливлює їх функціонування, забезпечення якого задекларовано в якості мети прийняття ЗУ №2479. Це відсутність можливості сплатити за всі послуги з постачання/розподілу електричної енергії, розподілу природного газу, водопостачання та водовідведення, придбання покупної теплової енергії, забезпечення виконання ремонтно-відновлювальних робіт та робіт/послуг із забезпечення безпечного функціонування робітників підприємств теплоенергетики, що гарантовані Законом України «Про охорону праці» та Кодексом законів про працю.

Також зазначене «блокування» рахунків не дає можливості виконувати зобов’язання із оплати заборгованості за природний газ, реструктуризованої на виконання Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» від 03.11.2016 № 1730-VIII зі змінами (далі – ЗУ 1730), частиною п’ятою статті 5 якого передбачено, що у разі повного або часткового нездійснення платежів за договором про реструктуризацію заборгованості, укладеним відповідно до ЗУ 1730, у розмірі, що дорівнює (або перевищує) сумі тримісячних платежів за цим договором є підставою для:

  • дострокового стягнення всієї реструктуризованої та непогашеної заборгованості згідно з договором про реструктуризацію заборгованості;
  • нарахування на непогашену суму реструктуризованої заборгованості неустойки (штрафів, пені), процентів річних, інфляційних нарахувань; –

 що ще більше поглибить кризу в енергетичній сфері.             

          Усе це в комплексі теж призводить до неможливості підприємств теплової енергетики оплачувати в повному обсязі зобов’язання за спожиті енергоресурси, а місцевий бюджет не має ресурсів як для допомоги в оплаті за зазначені енергоресурси, так в забезпеченні виконання прийнятих на себе гарантій із виконання договору реструктуризації, укладеного згідно з ЗУ №1730.

Розуміючи важкий фінансовий стан, в якому перебуває бюджет України у зв’язку з військовою агресією російської федерації, пропонуємо Кабінету міністрів України

  1. терміново опрацювати зміни до ПСО, а саме:

 1.1 не вважати простроченими зобов’язаннями суму заборгованості за природний газ, що дорівнює сумі узгодженої згідно з законодавством, але не профінансованої різниці в тарифах;

  1. 2. у разі, якщо заборгованість за природний газ більше суми узгодженої, але не профінансованої різниці в тарифах, у шосту чергу списуються грошові кошти для виконання грошових зобов’язань перед ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» за всіма договорами постачання природного газу, але не більше ніж відсоток від надходжень, що відповідає долі витрат на природний газ у структурі економічно обґрунтованого тарифу на теплову енергію та відповідні комунальні послуги виробника теплової енергії;

1.3. не підлягає договірному списанню надходження на рахунки виробника теплової енергії плати за абонентське обслуговування та плати за обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкової системи теплопостачання багатоквартирного будинку, розмір надходжень яких визначається за даними виробника теплової енергії;

       1.4. дозволити Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури вносити зміни до фіксованих обсягів, шляхом перерозподілу обсягів природного газу між місяцями споживання;

        1.5. надати можливість підприємствам теплопостачання направляти спожитий природний газ у першу чергу на фіксований обсяг І, далі на обсяг ІІІ, а обсяг ІІ визначати як різницю обсягу спожитого за період природного газу й обсягів І і ІІІ, як це було передбачено трирічним договором постачання природного газу.

2.Внести зміни до ЗУ №1730:

3.1 Внести зміни до частини першої статті 7, виклавши її в наступній редакції:

«1. На заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий до 1 червня 2021 року природний газ, послуги з його розподілу та транспортування, а також за теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, отримані до 1 червня 2021 року для їх подальшого постачання споживачам та/або надання відповідних комунальних послуг, погашену до дати, що відповідає першому числу місяця, який наступає через шість місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, у тому числі шляхом проведення взаєморозрахунків відповідно до статті 4 цього Закону, а також на заборгованість, реструктуризовану відповідно до статті 5 цього Закону, неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються, якщо інше не передбачено цим Законом.

На заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий після 1 червня 2021 року природний газ, послуги з його розподілу та транспортування, а також за теплову енергію, отриману після 1 червня 2021 року для її подальшого постачання споживачам та/або надання відповідних комунальних послуг, погашену до дати, що відповідає першому числу місяця, який наступає через шість місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, у тому числі шляхом проведення взаєморозрахунків відповідно до статті 4 цього Закону, неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються.

Неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних, нараховані на заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, включених до реєстру, за спожитий до 1 червня 2021 року природний газ, послуги з його розподілу та транспортування, а також за теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, отримані до 1 червня 2021 року для їх подальшого постачання споживачам та/або надання відповідних комунальних послуг, та не сплачені станом на дату включення до реєстру, якщо інше не передбачено цим Законом, не можуть бути предметом подальшого продажу та врегульовуються у такий спосіб:

підлягають списанню, за умови погашення основного боргу до дати, що відповідає першому числу місяця, який наступає через шість місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, у тому числі шляхом проведення взаєморозрахунків відповідно до статті 4 цього Закону, або в інший строк згідно з умовами затверджених мирових угод;

підлягають списанню, за умови повного виконання теплогенеруючими та теплопостачальними організаціями умов укладеного договору про реструктуризацію заборгованості.»;

Окрім цього, пропонуємо надати доручення Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, НАК  «Нафтогаз України» та ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» внести зміни до договорів з ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» в частині:

  • внесення змін до пункту 5.2 трирічного договору шляхом доповнення його абзацом наступного змісту: «Сторони дійшли згоди, що не є порушенням грошових зобов’язань зобов’язання з виплати суми заборгованості, яка дорівнює сумі невідшкодованої заборгованості з різниці в тарифах, розрахованої та узгодженої відповідно до чинного законодавства України.»;
  • внесення змін до пункту 5.2 договору ПСО шляхом доповнення його абзацом наступного змісту: «Сторони дійшли згоди, що не є порушенням грошових зобов’язань зобов’язання з виплати суми заборгованості, яка дорівнює сумі невідшкодованої заборгованості з різниці в тарифах, розрахованої та узгодженої відповідно до чинного законодавства України.»;
  • виключення з договору ПСО пункту 7.2 (щодо нарахування штрафних санкцій на прострочену заборгованість);
  • списання грошових коштів, для виконання грошових зобов’язань виробника теплової енергії перед ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» за всіма договорами постачання природного газу здійснюється у відсотку від надходжень за теплову енергію та відповідні комунальні послуги, з урахуванням залишку заборгованості за спожитий природний газ та суми нарахованої (підтвердженої), але не компенсованої державою різниці в тарифах на теплову енергію. У разі перевищення суми нарахованої (підтвердженої), але не компенсованої  суми різниці в тарифах на теплову енергію над сумою заборгованості за спожитий природний газ, відсоток списання грошових коштів з поточних рахунків підприємства виробника теплової енергії не проводиться.

Зазначені вище пропозиції законодавчих змін не потребують додаткового фінансування з Державного бюджету України, та нададуть можливість знайти джерела фінансування гарантій, наданих Законом, без блокування роботи учасників всіх секторів ринку комунальних послуг та суміжних галузей економіки.

 

 

 

З повагою,  міський голова м.Теплодар                       Олександр Чуйко