АНАЛІЗ регуляторного впливу проекту рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради «Про затвердження тарифів на послуги водопостачання , водовідведення та очищення стічних вод для бюджетних організацій, садівничих кооперативів, товариств, членів СК та інших споживачів м.Теплодар»

Аналіз регуляторного впливу регуляторного акта –

проекту рішення виконавчого комітету Теплодарської  міської ради «Про затвердження тарифів на послуги водопостачання , водовідведення та очищення стічних вод для бюджетних організацій, садівничих кооперативів, товариств, членів СК та інших споживачів м.Теплодар»

 

Даний аналіз регуляторного впливу розроблений відповідно до ст. 4,8 Закону України «Про засади регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004р. №308

1.Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом правового регулювання.

Основною метою діяльності міського комунального підприємства «Теплодарводоканал» є забезпечення безперебійного та якісного водопостачання, водовідведення та очистки стоків населенню, організаціям та підприємствам міста. Послуги з водопостачання та водовідведення надаються для усіх груп споживачів міста цілодобово та в необхідних об’ємах.

На сьогоднішній день на МКП «Теплодарводоканал» склалася складна ситуація, спричинена невідповідністю діючих тарифів на послуги з водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод до їх фактичної собівартості.

Тарифи на послуги з водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод для населення, бюджетних та інших споживачів були затверджені рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 24.05.2012 року № 136/В-2012 «Про коригування тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення» та введені в дію з 1 червня 2012 року.

 Рівень відшкодування фактичних витрат в діючому тарифі за 1 півріччя 2014р. становить:

населення

–         з водопостачання  – 59 %

–         з водовідведення –   80 %

–         очищення стічних вод – 79%

бюджетні установи

–         з водопостачання  – 91%

–         з водовідведення –     94 %

–         очищення стічних вод – 93%

інші споживачі

–   з водопостачання  – 87%

–   з водовідведення –     91 %

–   очищення стічних вод -89 %

Така ситуація виникла в зв’язку з різким ростом цін на складові собівартості послуг стосовно до діючого тарифу, а саме:

  • на електроенергію на 39%
  • на покупну воду на 61%
  • на теплову енергію на 45 %
  • на паливно-мастильні матеріали на 48%
  • на заробітну плату на 26%

За 1 півріччя 2014 року   від здійснення основної діяльності – надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод підприємство отримало збитки в сумі 533,0 тис.грн.

Собівартість послуг збільшується в зв’язку з різкими змінами цін у ціновій ситуації на ринку енергоносіїв, палива та матеріалів, та вартості всіх договірних робіт та послуг, що мають постійний характер та не залежать від господарської діяльності підприємства. На підприємстві постійно не вистачає власних обігових коштів для сплати за спожиті енергоресурси. 

Збиткова діяльність підприємства призводить  до  зменшення  його фінансових ресурсів, нестабільного економічного стану, зростання кредиторської заборгованості.

Застаріла технічна база вимагає проведення обсягів ремонтних робіт, а джерело фінансування заходів, які підприємство повинно спрямовувати на зміцнення матеріально-технічної бази, відсутнє. Оскільки власні фінансові ресурси знаходяться на рівні, нижчому від мінімально необхідних для організації виробничого процесу та процесу реалізації послуг,  міське комунальне підприємство «Теплодарводоканал» не в змозі своєчасно сплачувати податки, погашати інші зобов’язання, проводити поточний ремонт та аварійні роботи.

Таким чином, діючі тарифи послуг з водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод вже  не можуть  виконувати свого економічного призначення і повертати підприємству кошти, затрачені на виробництво. 

Також протягом 2011-2014 років на підприємстві, як у всіх регіонах України, зберігається тенденція до падіння обсягів реалізації питної води для усіх груп споживачів.

Розроблення проекту рішення обумовлено тим, що діючі тарифи на послуги водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод не забезпечують повного відшкодування вартості послуг.

Відповідно до ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо регулювання тарифів на житлово-комунальні послуги, у тому числі на послуги з водопостачання та водовідведення, належать органам місцевого самоврядування. Рівень цін/тарифів на житлово-комунальних послуг повинен відповідати економічно обґрунтованим витратам на їх виробництво.

В зв’язку з цим виникла необхідність в розробці нового регуляторного акта – проекту рішення виконкому міської ради «Про встановлення тарифів на послуги водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод».

На виконання Закону України «Про житлово-комунальні послуги» підприємство підготувало розрахункові матеріали для затвердження тарифів на надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод.

  1. Цілі та завдання регулювання

Цілями розробки та впровадження проекту регуляторного акту є:

  • встановлення економічно обґрунтованих тарифів підприємства на послуги з водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод згідно Закону України «Про житлово-комунальні послуги»
  • створення умов для якісного та безперебійного надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод.
  • забезпечення беззбиткового функціонування МКП «Теплодарводоканал», що дозволить в повному обсязі розраховуватися за електроенергію, покупну воду, паливно-мастильні матеріали та інші роботи і послуги зі сторонніми організаціями.
  • впровадження низки першочергових інвестиційних проектів, спрямованих на зменшення витрат енергетичних ресурсів.
  1. Альтернативні способи
  2. Перша альтернатива – збереження існуючого стану, тобто без зміни діючих тарифів є неприйнятною альтернативою, оскільки в цьому випадку підприємство не зможе оплачувати в повному обсязі за покупну воду, електроенергію, обов’язкові платежі в бюджет, заробітну плату та інші платежі. Більш того, цей варіант веде до прямих невиправданих збитків та банкрутства підприємства.
  3. Друга альтернатива – відшкодування з місцевого бюджету підприємству різниці між затвердженим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на їх виробництво. У зв’язку з недостатністю коштів в місцевому бюджеті на погашення різниці в тарифах дана альтернатива відхиляється.
  4. Третя альтернатива – прийняття даного регуляторного акта, яка передбачає підвищення тарифів.

У найбільшому наближенні зазначеним раніше цілям відповідає третя альтернатив, яка зможе забезпечити досягнення в цілому збалансованості доходів і витрат підприємства, проведення своєчасних розрахунків за енергоносії, підтримання працездатності системи водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод міста.

Встановлення економічно обґрунтованих тарифів на комунальні послуги за водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод передбачає повне відшкодування вартості наданих послуг  споживачами, що покращить фінансовий-економічний стан підприємства та підвищить якість надання послуг.

Для малозабезпечених категорій населення комунальні платежі будуть  частково  погашатись за рахунок субсидій та пільг.

  1. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Дане рішення передбачає встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод. За умови забезпечення повної оплати послуг споживачами, зростання тарифів позитивно вплине на фінансові результати роботи підприємства. В свою чергу все це дасть змогу підвищити якість обслуговування споживачів.

В зв’язку з монопольним характером надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод,  керуючись вимогами нормативно-правових актів вартість цих послуг не може визначатися ринковими методами і тому затверджується рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради.

Вплив може мати позитивний, так і негативний характер.

Позитивно на дію регуляторного акту може впливати своєчасна оплата за спожиті послуги, зниження кількості втрат води.

Негативно на дію регуляторного акту може впливати підвищення вартості енергоносіїв, невиконання своїх зобов’язань споживачами послуг водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод.

На дію регуляторного акта можуть також впливати зміни в чинному законодавстві України.

  1. Строк дії акта

Термін дії запропонованого регуляторного акта необмежений, але у разі зміни протягом установленого строку дії ставок податків і зборів (обов’язкових платежів), рівня мінімальної заробітної плати відповідно до актів законодавства, Генеральної, галузевої угод, інших обов’язкових платежів і зборів, цін і тарифів на паливно-енергетичні та матеріальні ресурси можливе наступне підвищення тарифів.

  1. Показники результативності регуляторного акта

В результаті впровадження регуляторного акта будуть  досліджуватись та вивчатись такі показники:

– рівень відшкодування витрат на послуги водопостачання, водовідведення та очищення стічних вод.

– зменшення кредиторської заборгованості.

– показник якості надання послуг.

– показник прибутковості чи збитковості підприємства.

– показники витрат та втрат ресурсів, а саме:

  • питоме споживання електроенергії;
  • втрати та не обліковані витрати води з систем подачі і розподілу води.
  1. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності акта:

Базове відстеження результативності дії цього рішення буде здійснено до набрання ним чинності.

Повторне відстеження планується провести через рік після набуття чинності регуляторного акта. За результатами буде можливо порівняти показники базового та повторного відстежень.

Періодичне відстеження планується проводити один раз на кожні наступні три роки починаючи від дня закінчення заходів щодо повторного відстеження результативності дії цього рішення.

У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, вони будуть усунені шляхом унесення відповідних змін до регуляторного акта.

 

 

 

Директор  МКП «Теплодарводоканал»                                 С.М.Деревніна

 

 

Вик.Дмитренко Ж.С.

Тел.(048)7053462