Як місцеве самоврядування використовує військовий ПДФО, скільки його отримано й використано, що потрібно робити з цим податком обґрунтовують в Дзеркалі тижня Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України та Оксана Продан, Радниця Голови Асоціації міст України на підставі даних 754 громад.
12 вересня Уряд зареєстрував у Верховній Раді України проєкт Закону «Про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України», реєстр. №10037.
Законопроєкт №10037 передбачає вилучення з місцевих бюджетів ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу за період з 1 жовтня 2023 року по 31 грудня 2024 року.
Для бюджетів територіальних громад це втрата 20 млрд гривень у 2023 році і 65 млрд гривень у 2024 році. Також даний законопроект передбачає зобов’язання місцевих рад спрямовувати кошти залишків місцевих бюджетів (крім власних надходжень бюджетних установ та субвенцій з інших бюджетів), у разі їх утворення на кінець бюджетного року, виключно на оборону, безпеку та захист населення, на оплату праці працівникам бюджетних установ, першочергові гуманітарні потреби, а також обслуговування та погашення місцевого боргу.
Асоціація міст України виступає проти вилучення у територіальних громад ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу та звернулась з відповідними зверненнями до Президента України, до Голови Верховної Ради, до Прем’єр-міністра України.
Асоціація міст України просить зберегти в Державному бюджеті України на 2024 рік в доходах місцевих бюджетів «військове» ПДФО та 64% ПДФО з замороженням реверсних вилучень, а також підтримати законопроєкти 5995-д та 5960-1, які легалізують допомогу органів місцевого самоврядування Об’єднаним силам Збройних сил України.
Асоціація міст України отримала докладні дані від 754 громад із 1470, — вибірка понад 50%, яка включає всі обласні центри. Військовий ПДФО цих громад за фактом 2022 року і планом 2023-го сумарно становитиме 116,72 млрд грн. При цьому міста, села і селища за цей період долучилися до наближення Перемоги України через допомогу Об’єднаним силам ЗСУ, безпосередньо виділивши тільки
станом на зараз 28,7 млрд грн. Муніципалітети навіть без законодавчого забезпечення, всупереч позиції контролерів і правоохоронців, уже перерахували на безпеку та оборону понад 45% від військового ПДФО, отриманого до місцевих бюджетів. Усі ці видатки прозорі, із запитами військових та їхніми підтвердженнями. Вони під постійним контролем низки державних органів, проходять постійний контроль казначейства ще до проплати. Кошти сіл, селищ і міст значно відкритіші для контролю як громадян, так і контролюючих підрозділів, а отже, менш корупційні.
Держава не виконує перед громадянами своїх зобов’язань, визначених законами. Це робить місцеве самоврядування з коштів, які надходять з податків. Вилучення коштів із бюджетів громад не передбачає з боку держави визначення якихось джерел для фінансування передбачених законом витрат, отже, призведе до колапсу життєво необхідних систем надання послуг жителям усіх територій. Вилучення військового ПДФО ослабить громади, позбавить їх можливості допомагати силам оборони та надавати якісні послуги жителям, але жодних плюсів для Об’єднаних сил Збройних сил України не створить, бо кошти розчиняться в держбюджеті.
Асоціація міст України вважає, що потрібно допомагати тим, хто працює, хто фінансує оборону й захист із першого дня війни, у кого 64% ПДФО використовуються прозоро, — робити все, щоб коштів для сил безпеки та оборони і місцевого самоврядування ставало більше.
На сайті АМУ https://auc.org.ua/novyna/viyskovyy-pdfo-rozrahunky-y-argumenty-vid-asociaciyi-mist-ukrayiny з розрахунками щодо військового ПДФО.