03 жовтня 2025 року м.Теплодар №756-VIII
Про затвердження Програми запобігання
і протидії домашньому насильству,
насильству за ознакою статі та торгівлі
людьми на території Теплодарської міської
територіальної громади на 2026-2030 роки
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та з метою реалізації положень законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми», Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області
ВИРІШИЛА:
- Затвердити Програму запобігання і протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та торгівлі людьми на території Теплодарської міської територіальної громади на 2026-2030 роки (додається).
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на комісію з питань депутатської діяльності, етики, законності, антикорупційної політики, конфлікту інтересів, правопорядку, соціального захисту населення та у справах дітей.
Міський голова Олександр ЧУЙКО
Додаток
до рішення
міської ради
від 03 жовтня 2025 року
№756-VIII
Програма
запобігання і протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та торгівлі людьми
на території Теплодарської міської територіальної громади
на 2026-2030 роки
Теплодар
2025
- Паспорт
програми запобігання і протидії домашньому насильству, насильства за ознакою статі та торгівлі людьми на території Теплодарської міської територіальної громади на 2026-2030 роки
|
1. |
Ініціатор розроблення Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області |
|
2. |
Підстава для розробки Програми |
Закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», Указ Президента України «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»; Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми» |
|
3. |
Розробник Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради |
|
4. |
Співрозробники програми |
Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; юридичний відділ виконавчого комітету Теплодарської міської ради; відділ освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради, Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
|
5. |
Відповідальний виконавець Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради, Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
|
5. |
Учасники Програми |
Управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; відділ освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Теплодарської міської ради; юридичний відділ виконавчого комітету Теплодарської міської ради, Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
|
6. |
Термін реалізації Програми |
2026-2030 роки |
- Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямовано Програму
Програма запобігання і протидії домашньому насильству, насильству за ознаками статі та торгівлі людьми на території Теплодарської міської територіальної громади на 2026 – 2030 роки (далі – Програма) розроблена на підставі Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», «Про соціальні послуги», Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», Указу Президента України «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»; Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми».
Проблемами, які зумовлюють високий рівень домашнього насильства і на вирішення яких спрямована Програма наразі є:
– низька культура поведінки молоді, внутрішньо сімейних стосунків;
– збільшення кількості сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах;
– поширення сімейного насильства в різних формах;
– недостатній рівень педагогічної культури батьків, їх відповідальності за здоров’я та виховання дітей;
– незадовільний життєвий рівень значної кількості сімей, низькі стандарти оплати праці, невирішеність житлової проблеми, поширення бідності та злиденності серед сімей з дітьми, слабка орієнтація на свідоме самозабезпечення;
– потреба у забезпеченні координації діяльності та належної взаємодії органів виконавчої влади, установ та організацій у сфері протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі;
– недостатня поінформованість суспільства щодо шляхів убезпечення від потрапляння до ситуацій, що призводять до домашнього насильства та насильства за ознакою статі, а також можливостей отримання відповідної допомоги з метою формування навичок безпечної поведінки у населення;
– упереджене ставлення до осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі;
– втрата ідеалів, соціальної перспективи, життєвого оптимізму молоддю;
– непідготовленість молоді до подружнього життя;
– низький рівень життя, безробіття і значна економічна та соціальна залежність від батьків;
– поганий стан здоров’я і зростання рівня соціальних відхилень (злочинність, пияцтво, наркоманія, проституція).
Повномасштабна війна, яка триває в Україні, також провокує збільшення випадків насильства в родинах. Згідно зі статистикою, незмінною залишається тенденція, що жінки та діти є найвразливішою категорією населення, які страждають від домашнього насильства. У групі підвищеного ризику потрапляння у ситуації насильства знаходяться особи з інвалідністю, особи похилого віку, внутрішньо переміщені родини, родини військовослужбовців і військовослужбовиць, які повертаються і будуть повертатися з точок, де ведуться бойові дії.
Домашнє насильство завдає шкоди здоров’ю постраждалих, зокрема репродуктивному, що призводить до зниження рівня народжуваності та збільшення кількості народжених дітей з вадами здоров’я, також може призвести до каліцтва чи, навіть, до летальних наслідків через тяжкі тілесні ушкодження, несумісні з життям, або внаслідок суїцидів постраждалих осіб. Постраждалі не можуть належним чином виконувати свої батьківські обов’язки, внаслідок чого зростає рівень бездоглядності дітей та відповідно підвищується рівень соціального сирітства, при якому держава бере на себе виховання та утримання дітей при живих батьках. Зростає кількість розлучень у сім’ях, де вчиняється домашнє насильство, та кількість правопорушень, оскільки насильство призводить не лише до дитячої бездоглядності, але й до безпритульності постраждалих, а в окремих випадках – до вбивства жертвами своїх кривдників. Тому домашнє насильство варто розглядати не як приватну проблему, а як проблему суспільну та комплексну, що має вирішуватись державними органами спільно з громадськістю.
Соціально-економічна криза в Україні, яка призвела до різкого падіння рівня життя та безробіття, ситуація яка склалась в результаті повномасштабної збройної агресії РФ проти України, існування стереотипів про краще життя за кордоном, з одного боку, та попит на дешеву робочу силу, з іншого, підвищення мобільності населення, в тому числі внутрішньо переміщених осіб, спрощення можливості трудової міграції завдяки системі «без віз», створили сприятливі умови для збільшення кількості громадян України, які стали жертвами торгівлі людьми як за кордоном так і в Україні.
Задля того щоб досягти позитивних змін з питань протидії торгівлі людьми необхідно збільшувати кількість інформаційних кампаній в громаді з питань протидії торгівлі людьми, оскільки це дасть змогу не допустити потрапляння осіб у подібні ситуації, а також дасть змогу ідентифікувати осіб, які вже стали жертвами торгівлі людьми та потребують допомоги.
Розроблення та прийняття програми обумовлено необхідністю визначення на рівні Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області проблем сучасної сім’ї, конкретних заходів захисту прав осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі, підтримки та розвитку сім’ї, популяризації сімей з дітьми, попередження і протидії насильству в сім’ї. Завдання і заходи програми спрямовані на формування у жителів Теплодарської міської територіальної громади нетерпимого ставлення до насильства та посилення готовності протидіяти його проявам, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, створення сприятливих умов для розвитку сім’ї, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, створення якісного та безпечного середовища життєдіяльності населення та усвідомлення домашнього насильства як порушення прав людини.
- Мета Програми
Мета Програми запобігання і протидії домашньому насильству, насильства за ознакою статі та торгівлі людьми на території Теплодарської міської територіальної громади на 2026-2030 роки полягає у створенні безпечного середовища, де кожна людина може жити без страху насильства, а також у забезпеченні підтримки та захисту постраждалих осіб. Це досягається шляхом впровадження комплексу заходів, спрямованих на запобігання насильству, торгівлі людьми та надання допомоги постраждалим, а також формування нульової толерантності до будь-яких проявів насильства.
Головна мета конкретизується за блоками:
Запобігання насильству:
- проведення інформаційно-просвітницьких кампаній для підвищення обізнаності населення про проблему насильства та його наслідки;
- надання психологічної та соціальної допомоги, надання соціальних послуг постраждалим від домашнього насильства та\або насильства за ознакою статі.
Протидія торгівлі людьми:
- забезпечення ефективної взаємодії між різними структурами (правоохоронними органами, соціальними службами, громадськими організаціями) для виявлення та протидії торгівлі людьми;
- надання допомоги та підтримки особам, які постраждали від торгівлі людьми, включаючи психологічну, медичну, юридичну та соціальну допомогу;
- проведення інформаційних кампаній з метою запобігання потраплянню людей у трудову або сексуальну експлуатацію.
Покращення взаємодії та співпраці:
- забезпечення ефективної взаємодії між суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі та у сфері протидії торгівлі людьми
- підвищення рівня довіри населення до організацій, установ, що координують питання запобігання та протидії домашньому насильству.
- Шляхи і засоби вирішення проблем.
Програмою передбачаються наступні шляхи розв’язання проблеми:
– формування в суспільстві нетерпимого ставлення до насильства та посилення готовності протидіяти його проявам, небайдужого ставлення до постраждалих осіб;
– запровадження системного реагування на насильство, де кожен випадок отримує належну увагу суб’єктів, інших органів та установ, які виконують функції, пов’язані з проведенням заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі;
– надання доступних якісних соціальних послуг постраждалим особам;
– проведення інформаційних кампаній з питань розвитку та підтримки сім’ї, спрямованих на збереження орієнтацій населення на сімейний спосіб життя, підтримку багатодітних сімей, народження і виховання дітей у сім’ях;
– забезпечення доступу до служби первинного соціально-психологічного консультування осіб, які постраждали від домашнього насильства та\або насильства за ознакою статі, яка створена при комунальній установі «Центр надання соціальних послуг Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області»;
– надання послуг і допомоги сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах, та сім’ям, які перебувають у зоні ризику ще до потрапляння у такі обставини;
– раннє виявлення сімей, у яких вчинюється насильство або є реальна загроза його вчинення, та організацію соціальної підтримки таких сімей;
– підвищення рівня правової культури населення та поінформованості про проблему насильства в сім’ї, насильства за ознакою статі шляхом проведення широкомасштабної інформаційно-просвітницької та роз’яснювальної роботи;
– проведення інформаційних кампаній з метою підвищення рівня поінформованості населення з питань рівного розподілу сімейних обов’язків та відповідальності між жінками і чоловіками щодо виховання дітей;
– проведення інформаційних кампаній за участю засобів масової інформації, навчальних закладів з метою подолання стереотипних уявлень про роль жінки і чоловіка, утвердження гендерної рівності;
– посилення співпраці з правоохоронними органами з питань протидії торгівлі людьми та запобігання та протидії домашнього насильства, насильства за ознакою статі;
– надання комплексу послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми, домашнього насильства та проведення інших заходів.
- Основні завдання і заходи Програми
Основними завданнями та заходами Програми є:
|
№ п/п |
Найменування завдання |
Перелік заходів Програми |
Термін виконання заходу |
Відповідальні виконавці |
Очікуваний результат |
|
1. |
Підвищення престижу сім’ї, утвердження пріоритетності сімейних цінностей, підвищення ролі батьків у вихованні дитини |
Проведення інформаційно-просвітницької кампанії щодо розвитку та підтримки сім’ї, спрямованої на збереження орієнтації населення на сімейний спосіб життя; запобігання насильству в сім’ї, шляхом висвітлення в засобах масової інформації, на офіційному сайті Теплодарської міської ради. |
2026-2030 роки |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконкому Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконкому Теплодарської міської ради |
Популяризація сімейних цінностей, зменшення кількості випадків домашнього насильства. |
|
2. |
Здійснення збору, аналізу і поширення інформації про домашнє насильство та/або насильство за ознакою статі |
Збір інформації та даних про факти домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі та проведення аналізу ситуації, сприяння поширенню реалізації соціальної реклами щодо протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі |
2026-2030 роки |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Одеське районне управління поліції №2, КУ «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Формування розуміння масштабів та форм насильства, визначення пріоритетних груп ризику для проведення профілактичних та інформаційних заходів. |
|
3. |
Запобігання сімейному неблагополуччю, насильству та надання допомоги сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах |
Проведення інформаційно-просвітницької роботи з питань запобігання насильству в сім’ї, насильству за ознакою статі, шляхом виготовлення та розповсюдження соціальної реклами, розміщення інформаційної продукції, спрямованої на поширення серед населення інформації щодо запобігання та протидії насильству; – організація тренінгів і семінарів у закладах освіти м.Теплодар з питань запобігання насильству в сім’ї та жорстокому поводженню з дітьми; – проведення семінарів, круглих столів на тему «Вчимося спілкуватися без агресії»; – забезпечення взаємодії між структурами, залученими до протидії насильству в сім’ї, проведення аналізу ситуації у цій сфері, надання допомоги потерпілим; – заходи для дітей пільгових категорій (до дня сім’ї, дня молоді, дня Святого Миколая, новорічних свят та інших). |
2026-2030 роки |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконкому Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконкому Теплодарської міської ради, КУ «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Зменшення кількості випадків сімейного насильства, проведення тренінгів з ненасильницького спілкування, підтримка сімей, які опинились у складних життєвих обставинах, зміна громадської думки через інформаційні кампанії, підвищення рівня довіри до органів влади та служб допомоги та забезпечення доступу до спеціалізованої служби первинного соціально-психологічного консультування осіб, які постраждали від домашнього насильства та\або насильства за ознакою статі комунальної установи «Центр надання соціальних послуг Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області». |
|
4. |
Формування в суспільстві нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, насамперед постраждалих дітей, усвідомлення домашнього насильства як порушення прав людини |
Забезпечення проведення щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» |
2026-2030 роки |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконкому Теплодарської міської ради; КУ «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Підвищення рівня обізнаності жителів територіальної громади щодо форм та проявів домашнього насильства, заходів боротьби з цим явищем. |
|
5. |
Навчання та підвищення рівня професійної компетентності суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та\або насильству за ознакою статі, з питань, що регулюються Законами України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» |
Взяття участі у навчаннях для фахівців, які реалізують програми для кривдників. |
2026-2030 роки |
Комунальна установа «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Зміна насильницької поведінки кривдника, формування у нього нової, неагресивної моделі поведінки у приватних стосунках, відповідального ставлення до власних вчинків та їх наслідків, до виконання батьківських обов’язків. |
|
6. |
Запровадження підходів гендерної рівності в системі освіти |
Проведення навчальних семінарів, тренінгів з питань гендерної рівності. |
2026-2030 роки |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконкому Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконкому Теплодарської міської ради. |
Рівний доступ до освіти для всіх учнів, запобігання дискримінації та булінгу за ознакою статті. |
|
7. |
Запобігання торгівлі людьми, її первинна профілактика |
Підвищення рівня обізнаності населення щодо сучасних проявів торгівлі людьми, а також засобів і методів, що використовуються торгівцями людьми, шляхом проведення семінарів-тренінгів, розповсюдження соціальної реклами та інформаційно-просвітницьких матеріалів; – проведення інформаційно-роз’яснювальної та просвітницької роботи з питань зайнятості в Україні та за кордоном, безпечної і регульованої трудової міграції, прав працівників – мігрантів; – проведення за участю дітей, учнівської молоді і їх батьків профілактичних та просвітницьких заходів щодо протидії торгівлі людьми. |
2026-2030 роки |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконкому Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконкому Теплодарської міської ради; КУ «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Зменшення ризику потрапляння людей у ситуації торгівлі людьми, підвищення рівня обізнаності населення, проведення інформаційних кампаній. |
|
8. |
Надання допомоги особам, що постраждали від торгівлі людьми |
Надання інформаційно-консультаційних послуг особам, що постраждали від торгівлі людьми, зокрема по питанню отримання одноразової матеріальної допомоги. |
2026-2030 роки |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради, КУ «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Надання комплексної підтримки особам, що постраждали від торгівлі людьми, перенаправлення для отримання соціальних послуг до інших суб’єктів допомоги. |
|
9. |
Забезпечення координації та ефективної взаємодії спеціально уповноважених органів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству, інших органів та установ, які виконують функції пов’язані з проведенням заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі |
Визначення на рівні заступника міського голови уповноваженої посадової особи з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі, відповідальної за координацію заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі. Забезпечення діяльності Координаційної ради з питань ґендерної рівності, запобігання домашньому насильству, насильству за ознакою статті та протидії торгівлі людьми при виконавчому комітеті Теплодарської міської ради. Визначення відповідальної особи виконавчого комітету Теплодарської міської ради, які приймають та реєструють заяви і повідомлення про вчинення домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, координацію заходів реагування на факти вчинення такого насильства, надання допомоги та захисту постраждалим особам, роботи з кривдниками на відповідній території. |
2026-2030 |
Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Управління освіти, культури, молоді та спорту виконкому Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконавчого комітету Теплодарської міської ради; КУ «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Посилення механізму взаємодії суб’єктів з питань запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, розробка алгоритму дій. |
|
10. |
Надання кожній постраждалій особі інформації про її права та можливості реалізації таких прав |
Забезпечення отримання постраждалою особою повної інформації щодо своїх прав на соціальні послуги, медичну, соціальну та психологічну допомогу.
|
2026-2030 роки |
КНП «Теплодарський цент первинної медико-санітарної допомоги Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області», Управління соціальної політики виконкому Теплодарської міської ради; Служба у справах дітей виконкому Теплодарської міської ради; КУ «ЦНСП Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області» |
Забезпечення повної обізнаності постраждалих про їхні права, підтримка під час оформлення документів і проходження процедури встановлення статусу. |
- Очікувані результати.
Виконання Програми дасть змогу:
– підвищити престиж сім’ї та посилити роль сімейних цінностей у суспільстві, формувати позитивне ставлення до багатодітності;
– мінімізувати асоціальні прояви у життєдіяльності сім’ї, передусім насильства в сім’ї (зменшення кількості осіб, які стоять на обліку з приводу скоєння насильства в сім’ї);
– забезпечити учасників заходів інформаційно-методичними матеріалами щодо підтримки інституту сім’ї та попередження насильства в сім’ї;
– залучити населення до акцій, семінарів, спрямованих на формування гендерної культури;
– підвищити ефективність взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськими організаціями, правоохоронними органами та іншими юридичними особами у сфері протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, торгівлі людьми;
– підвищення рівня обізнаності населення у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, жорстокого поводження;
– підвищення рівня поінформованості населення щодо шляхів уникнення ризиків потрапляння в ситуації торгівлі людьми та можливостей отримання допомоги з метою формування у громадян навичок безпечної поведінки;
– забезпечити надання комплексної допомоги жертвам торгівлі людьми.
- Координація та контроль за ходом виконання Програми.
Координація взаємодії виконавців заходів, передбачених Програмою, покладається на управління соціальної політики виконавчого комітету Теплодарської міської ради.
Здійснення контролю за ходом реалізації Програми покладається на виконавчий комітет Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області.
Секретар міської ради Наталія САМОЧОРНА