22 лютого 2024р. №496-VIII
Про затвердження Правил торгівлі на ринках на території
Теплодарської міської територіальної громади
Одеського району Одеської області
Відповідно до ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Правилами торгівлі на ринках, затвердженими наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26.02.2002 № 57/188/84/105, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 22.03.2002 за № 288/6576, Положенням про основні вимоги до організації діяльності продовольчих, непродовольчих та змішаних ринків, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2009 № 868 Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області
ВИРІШИЛА:
- Затвердити Правила торгівлі на ринках на території Теплодарської міської територіальної громади Одеського району Одеської області (додається).
- Визнати таким, що втратило чинність рішення Теплодарської міської ради Одеської області від 18.12.2003 р. № 195-XXIV «Про затвердження Правил торгівлі на ринках»
- Дане рішення набирає чинності з моменту оприлюднення його на офіційному сайті Теплодарсьокї міської ради Одеського району Одеської області.
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну депутатську комісію з фінансово-економічних питань, бюджету, інвестицій, комунальної власності та підтримки підприємницької діяльності, торгівлі.
Міський голова Олександр ЧУЙКО
Затверджено
Рішення Теплодарської
міської ради Одеського
району Одеської області
від «22» лютого 2023 року
№496-VIII
ПРАВИЛА
торгівлі на ринках на території Теплодарської міської
територіальної громади Одеського району Одеської області
І. Організація роботи ринків
1.1. Ці Правила визначають загальні вимоги до організації роботи ринків усіх форм власності з оптового та роздрібного продажу харчових продуктів, непродовольчих товарів, сільськогосподарської продукції, домашніх тварин, живих тварин, свійської птиці, кормів, садивних матеріалів, насіння, з надання послуг (далі – ринки), права і обов’язки адміністрації ринку та продавців, що здійснюють діяльність на ринку.
Ці Правила не поширюються на продаж товарів (надання послуг) на виставках-ярмарках, що організовуються місцевими виконавчими органами Теплодарської міської ради поза межами ринків і мають тимчасовий характер.
1.2. У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
адміністрація ринку – робочий орган, утворений суб’єктом господарювання (власником ринку) для здійснення організації роботи з продажу товарів та надання послуг з обслуговування та утримання торговельних місць на території ринку відповідно до законодавства;
ринок – це суб’єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням місцевого органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування земельній ділянці і зареєстрований в установленому порядку, функціональним призначенням якого є надання послуг та створення для продавців і покупців належних умов у процесі купівлі-продажу товарів за цінами, що складаються в залежності від попиту і пропозицій;
торговельні майданчики – замощені чи заасфальтовані ділянки землі, облаштовані на територіях ринків або автономно, які зареєстровані в установленому порядку і призначені для індивідуальної торгівлі. Торговельні майданчики використовуються для продажу товарів з автомашин, візків, причепів та організації сезонних ярмарків, базарів;
торговельні ряди – криті або відкриті прилавки (столи) або об’єкти дрібно-роздрібної торговельної мережі (кіоски, палатки, ларьки, павільйони тощо), розташовані на замощених або заасфальтованих ділянках територій ринків чи на автономних територіях, відведених у встановленому порядку;
торговельне місце на ринку – площа, відведена для розміщення необхідного для торгівлі інвентарю (вагів, лотків тощо) та здійснення продажу продукції зі столів, прилавків, транспортних засобів, причепів, візків (у тому числі ручних), у контейнерах, кіосках, палатках тощо та зберігання запасу товарів;
продавець – фізична особа – громадянин України, іноземний громадянин, особа без громадянства, юридична особа, фізична особа-підприємець, товаровиробник, що здійснює продаж товарів (надання послуг) на ринку;
Ринок незалежно від форми власності та організаційно-правової форми керується у своїй діяльності законодавством України. Ринки здійснюють господарську діяльність та надають послуги за цінами та тарифами, що формуються у відповідності до вимог законодавства України, в тому числі і залежно від попиту та пропозицій.
1.3. Ринок організовується в межах території Теплодарської міської територіальної громади відповідно до розробленої та затвердженої в установленому порядку містобудівної документації, що передбачає розташування ринків різних видів з урахуванням потреб населення у товарах і послугах.
Торгівлю на ринках можуть здійснювати фізичні особи – громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, суб’єкти господарської діяльності, а також юридичні особи незалежно від форм власності.
За конструкцією ринки можуть бути криті, відкриті та комбіновані; за часом діяльності – постійно діючі або сезонні, ранкові та вечірні; за місцезнаходженням – міські, селищні та сільські; за видами економічної діяльності – з оптової торгівлі, з роздрібної торгівлі; за тованорою спеціалізацією – з продажу продовольчих товарів, непродовольчих товарів, транспортних засобів, худоби та кормів, тварин та птахів, квітів тощо, а також змішані.
Ринок обладнується відповідно до вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці, здоров’я та навколишнього природного середовища, протипожежної безпеки, а також з обов’язковим дотриманням санітарного
законодавства.
Ринок, як торговельне підприємство, у своєму складі повинен мати відповідно обладнані торговельні місця, лабораторію ветеринарно-санітарної експертизи (для продовольчих ринків), упорядковану територію, громадські санітарні вузли, достатню кількість води, електроенергії, зв’язок, тепло.
1.4. Мережа ринкового господарства в організаційно-господарському плані складається з: ринків, міні-ринків, філіалів ринків, торговельних майданчиків, торговельних рядів, ринкових комплексів, торгово-сервісних комплексів.
Ринки поділяються на такі види:
– за конструкцією: криті, павільйонного типу, відкриті та комбіновані (можуть розташовуватись в капітальних спорудах або тимчасових спорудах, виготовлених з полегшених збірних конструкцій та встановлених без влаштування заглибленого фундаменту);
– за часом діяльності: постійно діючі, сезонні, ранкові, вечірні та вихідного дня;
– за місцезнаходженням: міські, селищні, сільські, за межами населених пунктів;
– за видами економічної діяльності: оптові, роздрібні, оптово-роздрібні;
– за товарною спеціалізацією: продовольчі (з продажу продовольчих товарів), непродовольчі (з продажу непродовольчих товарів), змішані (з продажу продовольчих та непродовольчих товарів), спеціалізовані (з продажу окремих груп товарів: транспортних засобів та комплектуючих до них, худоби, кормів, живих тварин, птахів, квітів, товарів для полювання та риболовлі, друкованої продукції, господарчих товарів тощо).
1.5. Територія ринку – відокремлена та відгороджена від проїжджої частини, житлового та комунального секторів ділянка землі, яка відповідно до плану території ринку повинна мати безпечні для руху пішоходів входи і виходи, штучне освітлення території ринку, автостоянок та під’їздів, телефонний зв’язок, радіовузол або гучномовець на ринках з кількістю торговельних місць більше 250, електро – та водопостачання, водовідведення, туалет, облаштовані контейнерами майданчики для збирання відходів і сміття тощо, стоянки для транспортних засобів покупців.
Вхід на територію ринку є безоплатним.
Робота ринків не повинна погіршувати санітарний та екологічний стан місцевості й негативно впливати на умови проживання населення.
1.6. Адміністрація ринку повинна мати план-схему території ринку, в якій зазначається розмір земельної ділянки, інформація про наявність правовстановлюючих документів на неї, кількість торговельних місць та займана ними площа, площа стоянок для транспортних засобів (із зазначенням кількості таких засобів, що можуть розміститися на стоянці), найменування, призначення і площа будівель та інших об’єктів, розташованих на території ринку.
1.7. Адміністрація ринку самостійно встановлює зручний для населення режим роботи ринку та узгоджує його з органом місцевого самоврядування.
Також адміністрація ринку узгоджує з територіальними установами державної санітарно-епідеміологічної служби, ветеринарної медицини, пожежного нагляду, архітектурно-будівельної комісії, державтоінспекції – проектну документацію щодо функціонального планування території ринку, розміщення приміщень, торговельних місць і об’єктів, їх кількості і розміру, забезпечення їх торговельно-технологічним обладнанням та забезпечує утримання території ринку й організацію продажу товарів відповідно до затвердженого плану.
Улаштування та утримання території ринків повинно відповідати вимогам Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 17 березня 2011 р. № 145, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 квітня 2011 р. за № 457/19195, та Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04 червня 1996 р. № 23, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 19 червня 1996 за № 314/1339 (далі – Ветеринарно-санітарні правила для ринків) та наказу Міністерства економіки та європейської інтеграції України від 28.07.2004 № 281 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо базових моделей ринків з продажу продовольчих та непродовольчих товарів».
1.8. На вході до ринку розміщується вивіска із зазначенням повної назви ринку і його власника, спеціалізації ринку, режиму роботи, а також графічно виконаний план території з позначенням усіх стаціонарних об’єктів ринку (обов’язково лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи), пішохідних і транспортних маршрутів, аварійних виходів.
На видному, доступному для огляду місці біля входу в приміщення адміністрації ринку встановлюється оформлений стенд, на якому розміщується інформація:
– щодо внесення суб’єкта господарювання, що утворює адміністрацію ринку, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
– про вартість оренди торговельного місця;
– про перелік послуг, що надаються адміністрацією ринку та їх вартість;
– про перелік продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні відповідно до спеціалізації ринку;
– адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів;
– про реєстрацію суб’єкта господарювання як оператора ринку харчових продуктів (для продовольчих ринків);
– контактні дані (номер телефону) керівника ринку або уповноваженої особи, що відповідає за роботу ринку;
1.9. У разі планового закриття ринку, окремих його приміщень або частин території (для проведення ветеринарно-санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання) адміністрація ринку повинна не пізніше як за чотирнадцять днів повідомити про це продавців та покупців, розмістивши на вході до ринку інформацію про порядок роботи ринку, дату та період закриття, та оповістити про це через радіовузол ринку (у разі його наявності), або засоби масової інформації.
Інформація про санітарні дні з прибирання території, приміщень, обладнання та інвентарю вивішується на видному місці на вході до ринку та біля входу в приміщення адміністрації.
Поточне прибирання проводиться безперервно впродовж усього дня за умови захищеності товарів від забруднення.
У разі проведення робіт з реконструкції (переобладнання, модернізації) та закриття ринку адміністрація ринку за рік до початку повідомляє про це продавців, які провадять торговельну діяльність на його території.
1.10. Для потреб і зручностей продавців і покупців на території ринку або поруч можуть відкриватися магазини, заклади громадського харчування, підприємства побутового обслуговування тощо.
1.11. Реалізація харчових продуктів, непродовольчих товарів, сільсько- господарської продукції, домашніх тварин, інших живих тварин, свійської птиці, кормів, посадкового/садивного матеріалу, насіння, проводиться на спеціалізованих ринках чи на спеціально виділених рядах (секціях) змішаних ринків з обов’язковим дотриманням санітарного законодавства та законодавства про ветеринарну медицину.
1.12. На території відкритого ринку, у критих ринках та павільйонах, де реалізуються продукти рослинного і тваринного походження, повинні бути обладнані спеціалізовані зони з продажу окремих видів продукції (овочів і фруктів, м’яса і битої птиці, яєць, молочних продуктів, риби, меду, олії тощо) відповідно до вимог Ветеринарно-санітарних правил.
1.13. Адміністрація ринку зобов’язана:
– утримувати територію ринку у тому числі прилеглу (закріплену) до нього, відповідно до санітарних вимог та Правил благоустрою території міста Теплодар;
– забезпечувати проведення профілактичних та поточних дезінфекційних
заходів (дезінфекція, дезінсекція, дератизація) щодо знищення комах, гризунів, шкідників тощо;
– забезпечувати постійне вивезення відходів і сміття, а також після закінчення роботи ринку належне очищення (з вологим прибиранням) та дезінфекцію всіх приміщень, торговельних місць і об’єктів ринку;
– забезпечити наявність на ринку (крім непродовольчого) державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи (далі – уповноважена лабораторія), надавати їй в користування пристосовані службові приміщення та узгоджувати з нею режим роботи;
– облаштувати систему протипожежного захисту та встановити протипожежний режим;
– дотримуватися режиму роботи ринку;
– забезпечувати безпечний та безперешкодний рух людей та транспортних
засобів, здійснювати контроль за додержанням вимог щодо паркування транспортних засобів;
– забезпечити здійснення продажу товарів, що відповідають виду ринку та
його товарній спеціалізації, здійснювати контроль за використанням продавцями торговельних місць за призначенням та проводити профілактичні заходи щодо недопущення до продажу товарів, що заборонені;
– установити на доступному місці контрольні ваги відповідно до площі, яка виділена адміністрацією ринку для продажу харчових продуктів, з відповідними інформаційними табличками та обов’язково зазначити їх місцезнаходження на графічно виконаному плані території ринку;
– забезпечувати охорону ринку та громадського порядку на ринку;
– забезпечувати розвиток матеріально-технічної бази ринку.
1.14. За право займання торговельного місця на ринку справляється оплата за послуги ринку, яка установлюється адміністрацією ринку відповідно до чинного законодавства.
За окрему плату продавцям можуть надаватися послуги, перелік та
вартість яких визначається адміністрацією ринку. Адміністрація ринку зобов’язана надавати продавцю розрахунковий документ.
До початку торгівлі продукція тваринного та рослинного походження обов’язково проходить випробування (дослідження) в уповноваженій лабораторії.
Документи про оплату послуг ринку повинні зберігатися продавцем до
закінчення торгівлі. Передача торговельного місця та документів про оплату за послуги ринку третім особам забороняється.
1.15. Продавці зобов’язані надавати покупцям інформацію про товари, передбачену законодавством про захист прав споживачів, бути охайними,
одягненими у санітарний чи інший спеціальний одяг, мати торговельний інвентар, засоби вимірювальної техніки. Забороняється палити, розпивати спиртні напої на торговельному місці. Особи в нетверезому стані не допускаються до торгівлі на ринку.
1.16. Адміністрація ринку та персонал продовольчих ринків (крім осіб, що не мають контакту з продукцією, яка зберігається та реалізується), продавці молокопродуктів та готової до вживання харчової продукції власного виробництва, товарів дитячого асортименту, продавці, що реалізують на ринках харчові продукти промислового виробництва, працівники продовольчих складів, холодильників, слюсарі, електромонтери та інші працівники, зайняті ремонтом торговельного та холодильного обладнання, підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам.
1.17. Державний нагляд (контроль) за господарською діяльністю на ринках здійснюють органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в межах повноважень, встановлених законом.
1.18. За порушення законодавства, що регулює діяльність на ринках, адміністрація ринку, працівники ринку, продавці несуть відповідальність згідно із законодавством.
ІІ. Організація продажу товарів (надання послуг) на ринках
2.1. Розташування торговельних місць на ринку, торговельно-технологічного обладнання має бути зручним для здійснення торгівлі, відповідати вимогам санітарних, протипожежних правил та безпечних умов праці, забезпечувати вільний прохід покупців та належну культуру обслуговування.
При продажу продукції (товарів) фізичними та юридичними особами зі столів і прилавків одне торговельне місце на ринку дорівнює одному погонному метру.
При продажу продукції (товарів) фізичними та юридичними особами з магазинів, павільйонів, кіосків, контейнерів, трейлерів, причепів, автомобілів, площадок, наметів, боксів, ролетів тощо розмір торговельного місця визначається площею зайнятих квадратних метрів, вартість якого встановлюється згідно з розрахунковими калькуляціями, здійсненими адміністрацією ринку відповідно до діючих норм та правил.
2.2. Адміністрація ринку при наданні продавцям торговельних місць на визначений термін укладає з ними письмову угоду в якій рекомендується зазначати термін дії угоди, асортимент (вид) товарів, що реалізується, розташування торговельного місця, умови оренди торговельного місця, розмір та порядок оплати за оренду майна, перелік послуг, які надає ринок, та їх вартість.
У разі використання торговельного місця на умовах оренди в продавця повинна бути копія угоди з адміністрацією ринку про оренду, а на умовах суборенди – копія такої угоди із суб’єктом підприємницької діяльності (орендодавцем).
Фізичним особам, які одноразово здійснюють продаж сільськогосподарської продукції власного виробництва, торговельні місця надаються за умови оплати послуг ринку.
Забороняється використовувати торговельне місце не за призначенням.
2.3. Місця для продажу харчової продукції та непродовольчих товарів з транспортних засобів виділяються на спеціально облаштованих майданчиках з розміткою, що не створює небезпеки для покупців (пішоходів).
У відведених для такої торгівлі місцях рух транспортних засобів дозволяється лише до початку торгівлі та після її завершення.
Використання транспортних стоянок для продажу товарів не допускається.
2.4. Спеціалізовані зони, ряди прилавків (столів) та майданчики обладнуються наочними позначеннями про їх призначення.
2.5. На торговельному місці встановлюється табличка із зазначенням прізвища, імені та по батькові (за наявності) продавця, а також відомості про суб’єкта господарювання, що організував торгівлю: для юридичної особи – найменування, фактична адреса, номер телефону; для фізичної особи – підприємця – прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), фактична адреса, номер телефону.
Продавець повинен мати при собі: документи про сплату послуг ринку; належним чином оформлену особисту медичну книжку в разі продажу продовольчих товарів (для суб’єктів підприємницької діяльності) копії документів, що підтверджують якість та безпеку продукції та товарів; у разі реалізації тропічних плодів – копії документів, що підтверджують їх походження та проходження фітосанітарного контролю; висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку в разі продажу продуктів тваринного і рослинного походження.
2.6. Адміністрація ринку повинна забезпечувати централізоване прання санітарного та спеціального одягу, миття та дезінфекцію торговельного інвентарю, обладнання, засобів вимірювальної техніки, що надаються продавцям.
Засоби вимірювальної техніки, які використовуються продавцями на ринку, повинні відповідати вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
Продавцям (фізичним особам, які не є суб’єктами підприємницької діяльності) забороняється використовувати власний санітарний та спеціальний одяг, торговельний інвентар та засоби вимірювальної техніки.
Продавці (суб’єкти підприємницької діяльності) можуть мати свій санітарний чи інший одяг, торговельний інвентар, засоби вимірювальної техніки.
2.7. На вимогу покупців продавці зобов’язані надати висновок державної ветеринарно-санітарної експертизи, який засвідчує безпечність харчових продуктів.
Зразки товарів, що є у продажу, повинні бути виставлені на видному для покупців місці. Продавці (суб’єкти господарювання) повинні позначати ціни на товари на ярликах цін (цінниках), клейких стрічках або іншим способом відповідно до законодавства.
2.8. Розрахунки із покупцями за товари (послуги), придбані (надані) на ринку, можуть здійснюватися готівкою та/або в безготівковій формі з використанням електронних платіжних засобів відповідно до законодавства.
На вимогу покупця продавець (суб’єкт господарювання, який відповідно до законодавства звільнений від застосування реєстраторів розрахункових операцій та розрахункових книжок) повинен видати товарний чек, що засвідчує факт купівлі, у якому зазначаються: найменування суб’єкта господарювання та ринку, ряд та номер торговельного місця, найменування товару, ціна товару, дата продажу, прізвище, ініціали продавця та його підпис.
2.9. Якщо покупцю продано товар неналежної якості, він має право вимагати від продавця (суб’єкта підприємницької діяльності) задоволення своїх вимог, передбачених Законом України «Про захист прав споживачів».
У разі продажу товару з недоліками без попереднього застереження продавцем, який не є суб’єктом підприємницької діяльності, покупець має право замінити право на якісний, повернути його продавцю і одержати назад сплачені гроші або вимагати зниження ціни.
2.10. Права споживачів (покупців) на ринку, а також механізм їх захисту визначено Законом України «Про захист прав споживачів».
2.11. Усі працівники ринку повинні бути одягнуті в одяг, що відповідає санітарним вимогам, а контролери повинні мати нагрудну табличку або спеціальну пов’язку на рукаві. Працівники, які безпосередньо продають або надають послуги з продажу продовольчих товарі (продавці, рубачі м’яса та інші), підлягають обов’язковому медичному обстеженню, результати якого заносяться в їх особисті медичні книжки встановленого зразка. Особи, які не пройшли медичне обстеження до роботи не допускаються.
2.12. Ринок повинен мати зареєстрований санітарний журнал установленої форми та також може мати Журнал реєстрації перевірок установленого зразка.
ІІІ. Особливості торгівлі харчовими продуктами
3.1. Продаж харчових продуктів на ринках здійснюється з додержанням ветеринарно-санітарних правил для ринків, Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 11 липня 2003 р. № 185, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23 липня 2003 р. за № 628/7949, Правил роботи дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджених наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 08 липня 1996 р. № 369, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23 липня 1996 р. за № 372/1397, інших нормативно-правових актів, що регулюють торговельну діяльність та захист прав споживачів.
Висновок державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку щодо якості та безпеки продукції у ветеринарному відношенні, наявність документу про сплату наданих послуг є підставою для зайняття продавцем місця на ринку за профілем торгівлі.
3.2. На ринках дозволяється продавати харчові продукти, не заборонені для реалізації. Такі харчові продукти можна продавати тільки за умови:
– готові м’ясні вироби і м’ясні напівфабрикати, молоко і молочні продукти, консерви, курячі яйця тощо промислового виробництва – наявності документів, що підтверджують їх якість і безпеку та копії документа виробника, що підтверджує належну її якість, а також відповідних ветеринарних документів;
– м’ясо, отримане від забою худоби у власних чи фермерських господарствах, – наявності ветеринарної довідки про передзабійний клінічний стан тварин або ветеринарного свідоцтва (довідки), виданих місцевою установою ветеринарної медицини, та висновку акредитованою лабораторії на ринку;
– молоко і молочну продукцію, отриману від власних чи фермерських господарств, – наявності довідки про клінічний огляд тварини і епізоотичний стан місцевості, виданої установою державної ветеринарної медицини за місцем вироблення продукції, особистої медичної книжки продавця, виданої в установленому порядку, та за наявності висновку акредитованої лабораторії на ринку;
– курячі яйця, отримані від власних чи фермерських господарств, – наявності свідоцтва або довідки про клінічний огляд птиці та епізоотичний стан місцевості, виданої місцевою установою державної ветеринарної медицини, та за наявності висновку акредитованої лабораторії на ринку;
– мед, отриманий від власних чи фермерських господарств, при продажу в межах району проживання власника – наявності ветеринарного свідоцтва (довідки) місцевої установи ветеринарної медицини (за межами району – ветеринарно-санітарного паспорта на пасіку) та наявності висновку акредитованої лабораторії на ринку;
– рибу і рибопродукти, інші гідробіонти промислового виробництва – наявності копії документа виробника, що підтверджує належну якість, а також відповідних ветеринарних документів;
– рибу, інші гідробіонти непромислового виробництва – наявності ветеринарного свідоцтва (довідки) місцевої установи ветеринарної медицини та висновку акредитованої лабораторії на ринку;
– картоплю, овочі, фрукти, у тому числі тропічні, ягоди, баштанні культури, сухофрукти, горіхи, сушені гриби окремо від солінь, квашеної та маринованої плодоовочевої продукції – наявності висновку акредитованої лабораторії на ринку;
– продукцію рослинного походження, яка доставлена для реалізації від власних чи фермерських тепличних господарств і має експертний висновок уповноваженої акредитованої лабораторії за місцем виходу продукції щодо якості та безпеки, – ветеринарного контролю (огляду), а за необхідності й лабораторного дослідження;
– олію (крім промислової розфасовки), дикорослі плоди, ягоди та свіжі гриби – наявності висновку лабораторії на ринку;
– солоно-квашені, мариновані овочі та фрукти – наявності висновку акредитованої лабораторії на ринку та дотримання ветеринарно-санітарних вимог при торгівлі;
– зернові, круп’яні продукти, борошно в чистих мішках або іншій тарі, розміщеній на підставках, стелажах або піддонах, – наявності висновку акредитованої лабораторії на ринку.
Продукція, що підлягає обов’язковій сертифікації, дозволяється до продажу за наявності в документах, згідно з якими вона надійшла, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на відповідну продукцію
3.3. На ринках забороняється продаж:
– фізичними особами, які не є суб’єктами господарювання, хліба і хлібобулочних виробів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
– кондитерських і кулінарних виробів, напівфабрикатів із м’яса і риби (фарш, котлети, кров’яні та домашні ковбаси, зельць, холодець, ікра рибна тощо), а також консервованих продуктів (овочі, м’ясо, риба, ікра та інші консерви), виготовлених у домашніх умовах;
– готових продуктів тваринного походження промислового виробництва – масла вершкового, сирів, ковбас, копчення тощо без наявності документів, що засвідчують їх безпечність та якість (копії документа виробника, що підтверджує належну якість товару, а також відповідних ветеринарних документів);
– тварин, риб і рослин, занесених до Червоної книги України, дикорослих рослин, у тому числі лікарських, польових квітів;
– тропічних фруктів та овочів без документів, що підтверджують джерело їх придбання та проходження фітосанітарного контролю;
– зернових, круп’яних продуктів, забруднених насінням шкідливих бур’янів.
- Продукція тваринного і рослинного походження, що не реалізована протягом робочого дня і яка не зберігалася в холодильних камерах ринків, наступного дня підлягає огляду та органолептичній оцінці спеціалістами уповноваженої лабораторії, а за потреби – і додатковим лабораторним дослідженням.
ІV. Особливості торгівлі непродовольчими товарами
4.1. На ринках дозволяється реалізовувати як нові непродовольчі товари, так і ті, що були у користуванні, крім заборонених для продажу. Продаж непродовольчих товарів здійснюється з додержанням Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства економки України від 19 квітня 2007 р. № 104, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 листопада 2007 р. за № 1257/14524, санітарних вимог, інших нормативно-правових актів, які регламентують торговельну діяльність та захист прав споживачів.
4.2. Непродовольчі товари, продаж яких може завдати шкоди здоров’ю людей, підлягають державній санітарно-епідеміологічній експертизі в установленому законодавством порядку.
4.3. Окремі непродовольчі товари можна продавати на ринках
тільки за умови:
– нові товари, які підлягають обов’язковій сертифікації, – наявності в документах, згідно з якими вони надійшли, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про
визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на відповідний товар;
– предмети гігієни, санітарії, товари побутової хімії, іграшки для немовлят – лише в індивідуальній споживчій тарі із зазначенням на ній необхідної для споживача інформації відповідно до чинного законодавства. На кожній іграшці або індивідуальній споживчій тарі
повинна бути зазначена необхідна доступна, достовірна інформація відповідно до вимог Закону України “Про захист прав споживачів”. Перевірка іграшок на звук повинна проводитися за допомогою повітродувного устаткування;
– косметично-парфумерні вироби – додержання температурних режимів у місцях, не доступних попаданню прямих сонячних променів;
– побутові газові прилади, що були в користуванні (газові плити, газові котли, газові колонки тощо) – наявності документів, що підтверджують їх придатність до подальшої експлуатації і які видані відповідними службами газового господарства;
– транспортні засоби (автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів і моделей, самохідні машини, причепи, напівпричепи, мотоколяски і номерні агрегати до них) – спеціально виділеного для них місця або створення спеціального ринку згідно з Правилами роздрібної торгівлі транспортними засобами і номерними агрегатами;
– меблі, одяг та головні убори з натурального хутра, електропобутові та телерадіотовари – розміщення в приміщеннях, пристосованих для торгівлі цими товарами. В експлуатаційних документах (інструкції з експлуатації, паспорті, етикетці,
гарантійному талоні) нової побутової техніки продавцем обов’язково
робиться відмітка про продаж;
– шкури цінних порід звірів, одяг та головні убори з них – відповідного їх маркування та наявності документів, що підтверджують законність їх придбання;
– примірники аудіовізуальних творів і фонограм – через спеціалізовані підприємства торгівлі, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом товарів;
– ювелірні вироби та інші вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння – у спеціалізованих магазинах та з урахуванням Правил торгівлі дорогоцінними металами (крім банківських металів) і дорогоцінним камінням, дорогоцінним камінням органогенного утворення та напівдорогоцінним камінням у сирому та обробленому вигляді і виробами з них, що належать суб’єктам господарювання на праві власності;
– пестициди та агрохімікати – наявності посвідчення про право роботи з пестицидами;
– лікарські засоби – наявності ліцензії та з урахуванням особливостей визначених Законом України «Про лікарські засоби»
Для продажу товарів, що були в користуванні, відводяться спеціальні зони.
4.6. На ринку забороняється продавати наступні непродовольчі товари:
– вогнепальну, газову, пневматичну, холодну зброю, бойові припаси та спеціальні засоби самооборони;
– готове армійське спорядження, а також тканини, які використовуються для його виробництва, інші товари військового асортименту, формене обмундирування;
– білизну зі штампом організацій і підприємств;
– наркотичні засоби;
– пальне для транспортних засобів, гас, мазут;
– балони із скрапленим газом;
– вироби піротехнічні побутові та вибухові засоби;
– порнографічні видання;
– заборонені знаряддя лову риби, диких птахів та мисливських тварин – електровудки, колючі знаряддя лову (гарпуни, остроги, драчі), самолови (сільця, самостріли, капкани, западні), отруйні для риби принади, а також усіх готових знарядь лову із сіткоснастевих матеріалів (сітки, неводи,павуки, косинки, путанки, та інші).