ТЕПЛОДАРСЬКА МІСЬКА РАДА
ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПРОЕКТ РІШЕННЯ
Про затвердження Положення про Публічні консультації в Теплодарській територіальній громаді
Відповідно до ст.ст. 61, 132, 25, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про публічні консультації», з метою інституційного забезпечення та впорядкування процесу проведення публічних консультацій у Теплодарській територіальній громаді, для безпосередньої участі членів територіальної громади у здійсненні місцевого самоврядування, Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області
ВИРІШИЛА:
- Затвердити Положення про Публічні консультації в Теплодарській територіальній громаді (додається).
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з питань депутатської діяльності, етики, законності та антикорупційної політики, конфлікту інтересів, правопорядку, соціального захисту населення та у справах дітей.
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням Теплодарської міської ради «___» _______ 2025 року № _______
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ПУБЛІЧНІ КОНСУЛЬТАЦІЇ
В ТЕПЛОДАРСЬКІЙ ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ
- Загальні положення
1.1. Це Положення визначає основні вимоги до організації і проведення в Теплодарській територіальній громаді Одеського району Одеської області (далі – громаді) публічних консультацій з питань розроблення, формування та реалізації місцевої політики, вирішення питань місцевого значення.
1.2. Положення розроблено на основі законодавства України та інших нормативно-правових актів, в тому числі локальних.
1.3. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
– публічні консультації – з’ясування думки заінтересованих сторін щодо певної пропозиції суб’єкта проведення публічних консультацій у вигляді ідеї, проєкту рішення або нормативного акту через очні чи дистанційні (електронні) комунікації;
– заінтересовані сторони – громадяни України, громадські об’єднання та інші інститути громадянського суспільства (ІГС), суб’єкти господарювання та їх об’єднання, організації роботодавців та їх об’єднання, на права, свободи, інтереси чи обов’язки яких вплине реалізація пропозиції суб’єкта проведення публічних консультацій;
– суб’єкти проведення публічних консультацій – органи місцевого самоврядування, міський голова, депутати міської ради, підприємства, установи та організації, в т.ч. саморегулівні (некомерційні організації, які об’єднують представників певної галузі виробництва чи професійної діяльності та виконують частину делегованих державою повноважень), під час виконання ними визначених законом владних повноважень;
– предмет публічних консультацій – зміст пропозиції суб’єкта проведення публічних консультацій, оформленої у вигляді ідеї, проєкту рішення або нормативного акту;
– процедура публічних консультацій включає планування, підготовку і проведення консультацій, аналіз отриманих зауважень і пропозицій та інформування заінтересованих сторін про врахування цих зауважень і пропозицій;
– електронний реєстр публічних консультацій (далі – Реєстр) – електронна база, що містить перелік питань, винесених на публічні консультації, суб’єктів проведення публічних консультацій та заінтересованих сторін;
– мета публічних консультацій – оцінити через зворотній зв’язок можливий вплив пропозиції, проєкту акту на інтереси заінтересованих сторін, врахувати потреби та інтереси цих сторін, отримати різні точки зору, інноваційні ідеї, зауваження, пропозиції для визначення інших можливих варіантів розв’язання проблеми, підвищити прозорість, ефективність та легітимність прийняття рішення;
– консультаційний документ – документ, який містить опис проблеми, що потребує розв’язання, та пропозиції щодо її розв’язання у вигляді ідеї, проєкту рішення або нормативного акту, іншу інформацію, необхідну для проведення публічних консультацій.
1.4. Публічні консультації на всіх етапах підготовки, проведення та реалізації їх результатів проводяться на основі таких принципів:
1) принцип участі та відкритості передбачає можливість участі у публічних консультаціях заінтересованих сторін на всіх етапах постановки проблеми, розроблення, формування та реалізації місцевої політики, вирішення питань місцевого значення. Суб’єкти проведення публічних консультацій мають активно залучати до публічних консультацій заінтересовані сторони, враховуючи рівноправну участь осіб різної статі, різного віку, осіб з інвалідністю, представників національних меншин, осіб, які перебувають у несприятливих умовах, внутрішньо переміщених осіб (ВПО) та інших;
2) принцип прозорості передбачає, що суб’єкт проведення публічних консультацій має оприлюднювати інформацію про: а) предмет публічних консультацій (зміст ідеї, проєкту рішення, нормативного акта); б) форми проведення публічних консультацій; в) перелік заінтересованих сторін, які залучено до проведення публічних консультацій; г) результати проведення публічних консультацій;
3) принцип доступності передбачає, що суб’єктами проведення публічних консультацій обираються зручні для заінтересованих сторін час, місце, формат, умови їх проведення. При підготовці матеріалів публічних консультацій забезпечується простота викладу для розуміння заінтересованими сторонами їх змісту, вживаються заходи для реалізації прав осіб з особливими потребами (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) та забезпечується розумне пристосування до індивідуальних потреб та безперешкодної участі таких осіб у публічних консультаціях;
4) принцип своєчасності передбачає проведення публічних консультацій на тих етапах постановки проблеми, розроблення, формування та реалізації місцевої політики, вирішення питань місцевого значення, коли заінтересовані сторони можуть вплинути на формулювання проблеми, визначення шляхів її розв’язання, основних цілей, методів реалізації, показники ефективності та відповідні положення проєктів актів;
5) принцип верховенства права та законності передбачає забезпечення пріоритету прав і свобод людини і громадянина відповідно до Конституції України і те, що публічні консультації проводяться виключно на основі й відповідно до норм права;
6) принцип підзвітності та відповідальності передбачає, що кожен учасник консультацій має право на отримання змістовної відповіді на заявлені зауваження, думку, пропозиції, а кожен суб’єкт проведення публічних консультацій повинен проінформувати учасників про врахування їх результатів чи обґрунтовану відмову;
7) принцип неупередженості та безсторонності передбачає, що остаточні рішення, прийняті на підставі консультацій, повинні враховувати збалансовані інтереси жителів;
8) принцип недискримінації передбачає заборону будь-яких обмежень прав заінтересованих осіб на участь у публічних консультаціях залежно від їх раси, кольору шкіри, релігійних, політичних уподобань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, мовних або інших ознак.
1.5. Організацію та проведення публічних консультацій здійснює суб’єкт, який забезпечує формування місцевої політики, вирішення питання місцевого значення та/або є розробником відповідного проєкту акта.
1.6. Заінтересовані сторони під час проведення публічних консультацій мають право:
1) отримувати від суб’єктів проведення публічних консультацій, посадових осіб цих суб’єктів інформацію, необхідну для участі в консультаціях, крім інформації з обмеженим доступом;
2) подавати суб’єкту проведення публічних консультацій пропозиції щодо предмета публічних консультацій згідно з вимогами, визначеними законом та цим Положенням;
3) вимагати від суб’єктів проведення публічних консультацій звіт про результати проведення публічних консультацій та про врахування зауважень і пропозицій, що надійшли в ході консультацій або їх обґрунтованого відхилення.
1.7. Публічні консультації проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку територіальної громади, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
1.8. Публічні консультації не проводяться з питань, що стосуються:
– призначення місцевих виборів та місцевих референдумів;
- внесення місцевої ініціативи, проведення громадських слухань, загальних зборів (конференції) жителів;
- здійснення заходів щодо забезпечення обороноздатності та національної безпеки України;
- актів у частині, що містить інформацію з обмеженим доступом відповідно до вимог законів України «Про інформацію» та «Про доступ до публічної інформації»;
– актів з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, загроз життю, здоров’ю, свободі та безпеці людини.
1.9. Обґрунтування необхідності прийняття проєкту акта без проведення публічних консультацій і текст самого акта оприлюднюються у день його прийняття шляхом розміщення відповідної інформації на на офіційному вебсайті суб’єкта, що є розробником проєкту акта.
1.10. Результати проведення публічних консультацій мають рекомендаційний характер, але враховуються суб’єктами проведення публічних консультацій у процесі прийняття рішень та в їх подальшій діяльності.
1.11. Учасниками публічних консультацій можуть бути:
– жителі Теплодарської територіальної громади, іноземці та особи без громадянства, в тому числі ВПО, які на законних підставах перебувають на території громади та досягли 14 років;
– інститути громадянського суспільства (ІГС) – громадські об’єднання, релігійні, благодійні організації, творчі та професійні спілки, їх об’єднання, організації роботодавців та їх об’єднання, органи самоорганізації населення, недержавні медіа, інші непідприємницькі товариства і установи, легалізовані відповідно до законодавства України;
– інші особи, права, свободи, інтереси чи обов’язки яких зачіпає пропозиція, яка виноситься на публічні консультації.
1.12. Учасники публічних консультацій під час їх проведення мають право:
– здійснювати моніторинг процесу підготовки та прийняття проєктів актів, що виносяться на публічні консультації;
– подавати суб’єктам проведення публічних консультацій пропозиції з обговорюваних питань у порядку, встановленому цим Положенням;
– отримувати від суб’єктів проведення публічних консультацій інформацію, яка необхідна для участі в публічних консультаціях (далі – матеріали публічних консультацій), за винятком інформації з обмеженим доступом, відповідно до Закону України «Про інформацію».
- Форми проведення публічних консультацій
2.1. Публічні консультації проводяться у формі:
– електронних консультацій шляхом оприлюднення консультаційного документа на офіційному вебсайті суб’єкта проведення публічних консультацій з отриманням зауважень та пропозицій;
– публічного обговорення шляхом проведення публічних заходів: засідань за круглим столом, слухань, конференцій, фокус-груп, зустрічей, інтернет- конференцій тощо);
– адресних консультацій шляхом надсилання заінтересованим сторонам консультаційного документа для з’ясування їх позиції щодо суті проєкту, зокрема у частині впливу на інтереси цих сторін.
2.2. Публічні консультації можуть проводитися одночасно в різних формах.
- Суб’єкт проведення публічних консультацій
3.1. Організацію та проведення публічних консультацій здійснює суб’єкт, який забезпечує формування місцевої політики, вирішення питання місцевого значення та/або є розробником відповідного проєкту акта.
3.2. Суб’єктом проведення публічних консультацій може бути орган місцевого самоврядування, а також підприємство, установа, організація, саморегулівна організація під час виконання ними визначених законом владних повноважень.
3.3. Суб’єкт проведення публічних консультацій зобов’язаний:
– здійснювати планування проведення публічних консультацій;
– забезпечувати інформування заінтересованих сторін про проведення публічних консультацій;
– дотримуватися принципів та порядку проведення публічних консультацій;
– здійснювати моніторинг процесу проведення публічних консультацій;
– звітувати про результати проведення публічних консультацій та про врахування або обґрунтоване відхилення зауважень і пропозицій, що надійшли в ході консультацій.
3.4. Заінтересовані сторони під час проведення публічних консультацій мають право:
– отримувати від суб’єктів проведення публічних консультацій, посадових осіб цих суб’єктів інформацію, необхідну для участі в консультаціях, крім інформації з обмеженим доступом, а також звіт про результати проведення публічних консультацій;
– подавати суб’єкту проведення публічних консультацій пропозиції щодо предмета публічних консультацій згідно з вимогами, визначеними законом та цим Положенням.
- Порядок проведення публічних консультацій
4.1. Суб’єкт публічних консультацій проводить консультації у такому порядку:
1) складає план проведення публічних консультацій;
2) складає консультаційний документ відповідно до вимог статті 5 Положення;
3) оприлюднює консультаційний документ на своєму офіційному вебсайті;
4) забезпечує інформування заінтересованих сторін про проведення публічних консультацій;
5) проводить заходи в рамках публічних консультацій;
6) оприлюднює пропозиції, отримані під час публічних консультацій, на своєму офіційному вебсайті;
7) аналізує пропозиції, отримані під час публічних консультацій, складає та оприлюднює звіт про результати проведення публічних консультацій, доопрацьований проєкт акта (за наявності) на своєму офіційному вебсайті.
4.2. Звіт про результати проведення публічних консультацій має містити: коротке викладення змісту консультаційного документу, інформацію про дату, форми, місце проведення публічних обговорень, склад учасників, пропозиції, що надійшли в ході консультацій та перспективи їх врахування або обґрунтованого відхилення.
- Консультаційний документ
5.1. Консультаційний документ містить:
1) найменування суб’єкта проведення публічних консультацій;
2) опис проблеми, яка потребує розв’язання, альтернативні варіанти її розв’язання та обґрунтування варіанта, який пропонується обрати;
3) перелік заінтересованих сторін та інформацію про можливий вплив на них відповідного рішення у разі його прийняття;
4) перелік форм та строків проведення публічних консультацій, а також час та місце їх проведення (у разі проведення публічних консультацій у формі публічного обговорення);
5) електронну (поштову) адресу або посилання на сторінку офіційного вебсайту суб’єкта проведення публічних консультацій, де здійснюється проведення публічних консультацій, інформацію про строк і порядок подання пропозицій;
6) прізвище, ім’я та контактну інформацію уповноваженої особи суб’єкта проведення публічних консультацій, відповідальної за проведення консультацій;
7) строк і спосіб оприлюднення звіту про проведення публічних консультацій.
5.2. Консультаційний документ також може містити запитання, відповіді на які дають змогу, зокрема, з’ясувати ставлення заінтересованих сторін до пропонованих (альтернативних) варіантів вирішення питань щодо можливого впливу місцевої політики, проєкту акта органу місцевого самоврядування на інтереси заінтересованих сторін, а також зібрати інформацію, необхідну для визначення інших можливих варіантів розв’язання проблеми.
5.3. У разі проведення публічних консультацій на етапі розроблення проєкту акта до консультаційного документа додається проєкт акта (за наявності) та можуть додаватися документи, інші матеріали, що є підставою для розроблення проєкту акта.
5.4. Проведення публічних консультацій розпочинається з дня оприлюднення консультаційного документа на офіційному вебсайті суб’єкта проведення публічних консультацій та завершується у строки, визначені консультаційним документом.
5.5. Матеріали публічних консультацій архівуються та зберігаються на офіційному вебсайті суб’єкта проведення публічних консультацій не менше ніж п’ять років з дня завершення проведення публічних консультацій.
5.6. Оприлюднення консультаційного документа здійснюється суб’єктом проведення публічних консультацій у порядку, встановленому цим Положенням. Суб’єкт проведення публічних консультацій, що є органом місцевого самоврядування, також розміщує консультаційний документ на стендах оголошень, доступних для жителів територіальної громади.
5.7. Інформування про оприлюднення консультаційного документа може здійснюватися суб’єктом проведення публічних консультацій у засобах масової інформації, соціальних мережах, на дошках оголошень, в інший зручний для населення спосіб.
5.8. Публічні консультації не проводяться органами місцевого самоврядування менше ніж за 15 днів до початку виборчого процесу чергових, позачергових або повторних місцевих виборів та під час виборчого процесу таких виборів.
- Особливості проведення електронних консультацій
6.1. Електронні консультації є обов’язковою формою проведення публічних консультацій щодо всіх проєктів актів.
6.2. Заінтересовані сторони, які беруть участь в електронних консультаціях, надсилають пропозиції на електронну адресу, зазначену в консультаційному документі, або розміщують їх у формі електронних коментарів, або надають відповіді на запитання на сторінці офіційного вебсайту суб’єкта проведення публічних консультацій, де здійснюється проведення електронних консультацій.
6.3. В електронних консультаціях мають право брати участь користувачі офіційного вебсайту міської ради та інших цифрових платформ, інтегрованих з національними системами ідентифікації, які належним чином зареєстровані і авторизовані за допомогою сервісу онлайн ідентифікації (ID.GOV.UA, Дія.Підпис тощо) та надали згоду на обробку своїх персональних даних.
- Особливості проведення адресних консультацій
7.1. Адресні консультації проводяться додатково до електронних консультацій за рішенням суб’єкта проведення публічних консультацій для з’ясування позиції заінтересованих сторін щодо предмета публічних консультацій, зокрема в частині впливу на інтереси таких сторін. Суб’єкт проведення публічних консультацій забезпечує надсилання визначеним ним заінтересованим сторонам консультаційного документа, проведення з ними опитування, анкетування;
7.2. Заінтересовані сторони надають пропозиції у строки та спосіб, визначені у зверненні суб’єкта проведення публічних консультацій.
- Особливості проведення публічних обговорень
8.1. Суб’єкти проведення публічних консультацій додатково до електронних консультацій проводять публічне обговорення, якщо обговорюваний проєкт акта:
– стосується конституційних прав, свобод та обов’язків громадян;
– стосується інтересів територіальної громади, здійснення повноважень органів місцевого самоврядування;
– запроваджує нове регулювання у певній сфері суспільних відносин, у зв’язку з чим у заінтересованих сторін виникають нові права або обов’язки, надаються пільги або встановлюються обмеження для цих сторін;
– стосується питань фінансування, правового статусу, надання пільг чи встановлення обмежень для громадських об’єднань, професійних спілок або їх об’єднань, творчих спілок або їх об’єднань, благодійних, релігійних організацій, асоціацій органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення, інших непідприємницьких товариств, суб’єктів господарювання, їх об’єднань, організацій роботодавців, їх об’єднань, саморегулівних організацій;
– визначає стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері місцевої політики, у вирішенні питань місцевого значення, зокрема у проєктах місцевих програм економічного, соціального та культурного розвитку, рішеннях щодо їх виконання;
– впливає на стан навколишнього природного середовища, екологічну, біологічну, генетичну безпеку;
– стосується делегування повноважень органів місцевого самоврядування;
– передбачає надання пільг, переваг чи встановлення обмежень для окремих суб’єктів господарювання;
– стосується стратегічного плану розвитку територіальної громади та змін до нього;
– стосується символіки територіальної громади;
– потребує такого обговорення в інших випадках за рішенням суб’єкта проведення публічних консультацій.
8.2. Публічне обговорення передбачає:
1) оприлюднення суб’єктом проведення публічних консультацій на своєму офіційному вебсайті не пізніше ніж за три робочих дні до дати проведення публічного обговорення інформації про дату та місце його проведення з посиланням на оприлюднений консультаційний документ;
2) інформування заінтересованих сторін про проведення публічного обговорення, зокрема шляхом розсилання визначеним заінтересованим сторонам запрошення взяти участь у публічному обговоренні, поширення інформації у засобах масової інформації, соціальних мережах, публічних місцях;
3) проведення публічних заходів, передбачених підпунктом 3 пункту 6.1 статті 6 цього Положення;
4) фіксацію пропозицій, висловлених під час проведення публічних заходів.
8.3. Види публічних заходів щодо проведення публічного обговорення визначаються з урахуванням того, що до таких консультацій мають бути залучені представники заінтересованих осіб, а також повинен бути забезпечений вільний доступ заінтересованих осіб до процесу публічного обговорення.
8.4. Під час проведення публічного обговорення ведеться протокол, в якому фіксуються висловлені в усній та письмовій формі пропозиції та зауваження. Протокол за підписами головуючого та секретаря обговорення оприлюднюється протягом п’яти робочих днів на офіційному вебсайті суб’єкта проведення публічних консультацій в спеціальному розділі «Публічні консультації».
8.5. Проєкти регуляторних актів виносяться на публічне обговорення відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
8.6. В рамках публічного громадського обговорення додатково можуть проводитися засідання дорадчих органів, інших допоміжних органів, утворених при органах міської ради та інших суб’єктах проведення публічних консультацій.
8.7. Пропозиції та зауваження учасників публічного обговорення подаються в усній та письмовій формі під час публічних заходів та у письмовій формі на поштову та електронну адреси, зазначені в інформаційному повідомленні про проведення публічного обговорення.
8.8. У разі потреби пропозиції та зауваження, що надійшли під час публічного обговорення, вивчаються та аналізуються із залученням відповідних фахівців.
- Строки проведення публічних консультацій
9.1. Строк проведення публічних консультацій визначається суб’єктом проведення публічних консультацій з урахуванням складності питання, терміновості, пріоритетності, строків виконання завдань, необхідності проведення публічного обговорення та не може становити менше 15 робочих днів, якщо інше не передбачено законом або міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Суб’єкт проведення публічних консультацій може прийняти рішення про продовження визначеного ним строку проведення публічних консультацій.
9.2. За особливих обставин (військовий стан, надзвичайна ситуація) строк може бути скорочено, але не менш ніж до 7 робочих днів із забезпеченням максимально широкого інформування заінтересованих сторін.
9.3. Строк проведення публічних консультацій обчислюється з дня оприлюднення консультаційного документа чи отримання заінтересованою стороною звернення суб’єкта проведення публічних консультацій (у разі проведення адресних консультацій).
9.4. Для проведення електронних консультацій, оприлюднення документів та інформації в рамках публічних консультацій органи місцевого самоврядування використовують офіційний вебсайт, який забезпечує:
1) можливість:
– проведення електронних консультацій;
– оприлюднення консультаційних документів, доданих до них документів та матеріалів у машинозчитувальному форматі;
– подання заінтересованими сторонами пропозицій щодо предмета публічної консультації в електронній формі;
– оприлюднення пропозицій заінтересованих сторін, отриманих під час проведення публічних консультацій;
– отримання заінтересованими сторонами інформації про хід розгляду поданих ними пропозицій щодо предмета публічної консультації;
– оприлюднення звітів про результати проведення публічних консультацій;
2) інформаційну взаємодію з офіційними вебсайтами суб’єктів проведення публічних консультацій для обміну інформацією щодо публічних консультацій;
3) виконання інших завдань щодо проведення публічних консультацій, визначених цим Положенням.
10.5. Інші суб’єкти проведення публічних консультацій проводять публічні консультації, оприлюднюють документи та інформацію в рамках публічних консультацій на своєму офіційному вебсайті з одночасним розміщенням на ньому гіперпосилання на вебсайт органу місцевого самоврядування.
- Подання пропозицій заінтересованими сторонами
10.1. Фізичні особи під час подання пропозицій зазначають свої прізвище, ім’я, по батькові, контактну інформацію (електронну адресу, номер телефону). Юридичні особи зазначають своє найменування, місцезнаходження, код згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, дані контактної особи.
10.2. Пропозиції заінтересованих сторін, отримані під час проведення публічних консультацій у різних формах, із зазначенням найменування юридичної особи, прізвища, імені, по батькові фізичної особи, які подали пропозиції, оприлюднюються на офіційному вебсайті суб’єкта проведення публічних консультацій не пізніше п’яти робочих днів з дня надходження. Оприлюднення персональних даних фізичних осіб здійснюється з урахуванням вимог Закону України “Про захист персональних даних” та у формі відкритих даних.
10.3. Не підлягають оприлюдненню та розгляду:
1) пропозиції, які містять заклики, спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення;
2) пропозиції, подані без зазначення інформації, передбаченої частиною першою цієї статті;
3) пропозиції, які містять ненормативну лексику;
4) пропозиції, які не стосуються предмета публічної консультації.
10.4. Пропозиції, які надійшли під час публічних консультацій, вивчаються та аналізуються суб’єктом проведення публічних консультацій.
10.5. На розгляд пропозицій, що надійшли під час публічних консультацій, не поширюються вимоги Закону України “Про звернення громадян”. Індивідуальні відповіді щодо результатів розгляду пропозицій публічних консультацій заінтересованим сторонам не надаються та не надсилаються.
10.6. У разі проведення публічних консультацій шляхом надання відповідей на запитання такі відповіді оприлюднюються у формі відкритих даних з урахуванням вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
- Умови розроблення та прийняття проєкту акта без проведення публічних консультацій
11.1. У терміновому порядку, за умови дотримання вимог частини другої цієї статті, може бути розроблений та прийнятий без проведення публічних консультацій проєкт акта з питання запобігання виникненню надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків та іншого питання, пов’язаного з необхідністю запобігання виникненню та ліквідації загроз життю, здоров’ю, свободі, безпеці людини.
11.2. Інформація щодо необхідності прийняття проєкту акта без проведення публічних консультацій, відповідне обґрунтування та текст прийнятого акта оприлюднюються у день прийняття такого акта шляхом розміщення відповідної інформації на офіційному вебсайті суб’єкта, що є розробником проєкту акта.
- Організаційне забезпечення проведення публічних консультацій
12.1. Проведення публічних консультацій забезпечують структурні підрозділи або уповноважені особи суб’єктів проведення публічних консультацій, які відповідають за питання формування та реалізації місцевої політики, вирішення питань місцевого значення, розроблення проєктів актів.
12.2. Для координації проведення публічних консультацій суб’єкт проведення публічних консультацій визначає структурний підрозділ або відповідальну особу з обов’язковим зазначенням їх контактної інформації на офіційному вебсайті міської ради.
- Наслідки порушення порядку проведення публічних консультацій або їх непроведення
13.1. Розгляд та прийняття проєктів актів (крім випадків, передбачених п. 5.8 і статтею 12 цього Положення), щодо яких не проведено публічних консультацій, відкладаються до завершення проведення таких консультацій.
13.2. Прийняття акта без проведення публічних консультацій (крім випадків, передбачених п. 5.8 і статтею 12 цього Положення), порушення встановленого порядку проведення публічних консультацій можуть бути підставою для скасування акта або визнання його судом нечинним.
- Звіт про результати проведення публічних консультацій
14.1. За результатами публічних консультацій суб’єкт проведення публічних консультацій складає звіт, у якому зазначаються:
1) найменування суб’єкта проведення публічних консультацій;
2) предмет публічних консультацій;
3) найменування юридичних осіб, посади, прізвища, імена, по батькові їх представників, які взяли участь у публічних консультаціях;
4) прізвища, імена, по батькові фізичних осіб, які взяли участь у публічних консультаціях;
5) інформація про заходи, проведені в рамках публічних консультацій;
6) узагальнена інформація про пропозиції, що надійшли до суб’єкта проведення публічних консультацій за результатами таких консультацій;
7) узагальнена інформація про врахування або відхилення пропозицій з обґрунтуванням прийнятих рішень.
14.2. Суб’єкт проведення публічних консультацій оприлюднює звіт про результати проведення публічних консультацій та доопрацьований за результатами проведення публічних консультацій проєкт акта на своєму офіційному вебсайті не пізніше 30 робочих днів після дня завершення публічних консультацій.
- Планування публічних консультацій міською радою
15.1. Виконавчі органи міської ради щороку складають орієнтовний план проведення публічних консультацій (далі – орієнтовний план) з урахуванням основних завдань, визначених Програмою соціального та економічного розвитку територіальної громади, цільовими програмами, планами регуляторної діяльності міської ради, а також з урахуванням результатів проведення попередніх публічних консультацій.
15.2. Орієнтовний план публічних консультацій складається з урахуванням пропозицій депутатів міської ради, керівників її виконавчих органів, консультативно-дорадчих органів, створених при міській раді, її органах та міському голові, інститутів громадянського суспільства та інших заінтересованих осіб.
15.3. Орієнтовний план публічних консультацій затверджується виконавчим комітетом міської ради до початку року та оприлюднюється на офіційному вебсайті міської ради.
15.4. Згадані в пункті 10.2 суб’єкти можуть ініціювати проведення публічних консультацій з питань, не передбачених в орієнтовному плані, шляхом подання до відповідального підрозділу/посадової особи міської ради відповідних пропозицій.
15.5. У разі, коли пропозиція щодо проведення публічних консультацій з одного і того ж питання надійшла не менше ніж від трьох інститутів громадянського суспільства, які провадять діяльність в територіальній громаді, такі консультації проводяться обов’язково відповідно до цього Положення.
- Моніторинг процесу проведення публічних консультацій
16.1. Суб’єкти проведення публічних консультацій здійснюють моніторинг процесу проведення публічних консультацій і готують щорічний звіт про проведення публічних консультацій, який оприлюднюється на їх офіційному вебсайті не пізніше кінця січня року, наступного за звітним, та передається відповідальному підрозділу міської ради для узагальнення інформації про публічні консультації, проведені у громаді за минулий рік.
16.2. Щорічний звіт про проведення публічних консультацій у громаді публікується на офіційному вебсайті міської ради не пізніше 15 лютого року, наступного за звітним, і повинен містити інформацію про:
1) питання та/або проєкти актів, щодо яких проводилися публічні консультації, їх кількість;
2) форми проведення публічних консультацій;
3) кількість учасників, які взяли участь у різних формах публічних консультацій;
4) вплив результатів публічних консультацій на прийняте рішення (інформацію про кількісну та якісну оцінку пропозицій, отриманих від заінтересованих сторін), включаючи пояснення щодо врахованих і неврахованих пропозицій із відповідною мотивацією.
- Застосування у процесі публічних консультацій цифрових інструментів на основі технологій штучного інтелекту
17.1. З метою підвищення ефективності, доступності та інклюзивності публічних консультацій суб’єкти їх проведення можуть застосовувати цифрові інструменти, що функціонують із використанням технологій штучного інтелекту (ШІ).
17.2. Інструменти на основі ШІ можуть використовуватись для:
– автоматизованого попереднього аналізу текстових пропозицій та зауважень заінтересованих сторін з метою виявлення ключових тем, аргументів, частоти повторень;
– класифікації та узагальнення надісланих коментарів з дотриманням принципів прозорості, неупередженості та збереження конфіденційності персональних даних;
– забезпечення інтерактивної комунікації з учасниками консультацій шляхом впровадження чат-ботів або віртуальних помічників для надання оперативної довідкової інформації щодо процедур консультацій, змісту проєктів актів, форм участі;
– перекладу матеріалів публічних консультацій засобами машинного перекладу для забезпечення мовної доступності представникам різних мовних груп;
– візуалізації зібраної інформації у формі інтерактивних аналітичних панелей (дашбордів) із можливістю моніторингу кількості, змісту та географії отриманих пропозицій у реальному часі.
17.3. Застосування ШІ у процесі публічних консультацій має здійснюватися з дотриманням норм законодавства України про захист персональних даних, цифрових прав людини, а також з урахуванням принципів етичного використання алгоритмів ШІ, зокрема забезпечення недискримінації, прозорості та підзвітності.
17.4. У разі використання технологій ШІ суб’єкт проведення публічних консультацій зобов’язаний:
– інформувати заінтересовані сторони про характер, мету та функціонал використаних цифрових інструментів;
– надавати можливість вибору між автоматизованим і традиційним способом подання та аналізу інформації;
– забезпечити незалежний моніторинг впроваджених ШІ-рішень для запобігання можливим зловживанням або технічним помилкам, які можуть вплинути на результати консультацій.
17.5. За результатами застосування інструментів ШІ у процесі публічних консультацій суб’єкт їх проведення має включити до звіту окремий розділ, що містить опис використаних алгоритмів, узагальнену інформацію про їхню ефективність та відповідність етичним принципам, а також аналіз впливу таких інструментів на процес прийняття рішення.
Проєкт «Положення про публічні консультації в Теплодарській територіальній громаді» розроблено експертами ГО «Одеський інститут соціальних технологій» в межах виконання проєкту «Впровадження інструментів народовладдя в практику місцевого самоврядування», який реалізує ОІСТ за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».